PDA

Bekijk de volledige versie : Justitie kan zorgverleners dit jaar niet meer betalen


LuytenLieselot
11th November 2012, 08:22
Zowat 300 tandartsen, psychiaters en therapeuten die op zelfstandige basis gezondheidsdiensten in de gevangenissen verstrekken, zullen dit jaar niet meer worden uitbetaald. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open Vld) aan Kamerlid Kristien Van Vaerenbergh (N-VA), zo meldt De Zondag.

Sommige zorgverleners wachten al sinds juli op hun centen. En eerder dit jaar trokken ook al de gerechtstolken en vertalers aan de alarmbel.

Zes maanden zonder inkomen

'Nu blijkt dat sommige zorgverleners die voor het laatst in juni hun centen zagen, dit jaar geen uitbetaling meer hoeven verwachten. Dankzij Justitie zullen ze dus zes maanden zonder inkomen zitten', aldus Van Vaerenbergh.

Minister Turtelboom erkent dat de facturen sinds juli niet meer betaald zijn, omdat de regering de budgetten bevriest. De minister erkende ook dat er structureel te weinig geld wordt voorzien voor de betalingen aan zorgverleners, vertalers en tolken. Voor dit jaar bedraagt het tekort 3 miljoen euro.

Van Vaerenbergh vreest dat de vele betalingsproblemen op termijn ertoe zullen leiden dat zelfstandigen niet langer voor Justitie willen werken.

Bron : www.destandaard.be

Eigen mening:
Ik vind dit ronduit schandalig. Mensen die werken moeten ook op een correcte manier hun loon ontvangen. Deze 300 mensen worden niet vergoed voor hun prestaties. Wat zou er gebeuren als de ministers eens zes maanden geen loon kregen? De ministers erkennen zelfs dat er te weinig geld voorzien is om de lonen te betalen. Volgens mij is het toch juist de taak van de ministers om ervoor te zorgen dat alle budgetten goed verdeeld zijn. Zoals ik al eerder zei, ze moeten die ministers maar eens zes maanden zonder inkomen zetten. Nu hebben ze gemakkelijk praten en ze spreken niet over gevolgen die hierdoor teweeg worden gebracht voor deze getroffen gezinnen.
Spijtig genoeg is dit weer een voorbeeld van slecht beleid in België en zoals in het artikel staat, zullen zelfstandigen niet langer voor Justitie willen werken.