PDA

Bekijk de volledige versie : Auto-airbag voor fietsers


S*effi.Goetschalckx
10th November 2012, 10:12
In het Nederlandse Helmond is gisteren de fietsersairbag voorgesteld, een nieuwe airbag die uit de motorkap van de auto floept als die in aanraking komt met een fietser of voetganger. De fietsersairbag zou het aantal fietsdoden na contact met …

Bron: www.gva.be, 09/11/2012, http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/

Mening: Ik vind dit wel een goed bedacht idee. Dit zou de veiligheid voor fietsers moeten verbeteren. Het nadeel is wel dat de fietser dan frontaal aangereden moet worden zodat de fietsersairbag openspringt uit de motorkap. In de meeste gevallen zal dit dus niet helpen. Bovendien is het ook niet handig voor voetgangers maar is deze fietsersairbag gemaakt voor fietsers. Ik vind het dan weer wel knap dat onze wetenschap niet blijft stilzitten en toch blijft evolueren om onze veiligheid beter te kunnen garanderen.

Annelies.Stokbroekx
10th November 2012, 13:47
Ik vind het ook een goede zaak dat men telkens verder zoekt naar middelen die het verkeer veiliger maken.
Als deze airbag het aantal fietsdoden kan verminderen, is dat een zeer goede zaak.
Toen ik dit artikel las, dacht ik ook onmiddellijk aan het plegen van vluchtmisdrijf. Dit zal heel wat moeilijker worden indien de bestuurder van de auto met een 'ballon' op zijn voorruit rondrijdt. Zijn zicht zal beperkt zijn en voorbijgangers zullen deze auto sneller opmerken. Daarom denk en hoop ik dat er minder vluchtmisdrijven gepleegd zullen worden en dat de bestuurders de verstandige keuze maken om het slachtoffer te helpen.

jorina
10th November 2012, 15:53
Ook ik vind dit weer een stap in de goede richting. Of het in de praktijk zelf ook altijd zo goed zal helpen, zal nu nog verder moeten blijken, maar waarom het niet proberen. De fietser zal nog altijd verwondingen oplopen, maar als de fietsairback enkele doden kan verhinderen, dan is dit een zeer goede uitvinding. In de loop der tijd kan men misschien nog een airback uitvinden die ook zou helpen tegen voetgangers of zelfs nog een betere airback. Lang leve de technologie!