PDA

Bekijk de volledige versie : Schaarste beïnvloedt manier waarop we beslissingen nemen


eline.de.roover
9th November 2012, 08:54
Schaarste beïnvloedt manier waarop we beslissingen nemen

Wie weinig geld heeft focust meer op behoeften die dichtbij liggen en neemt zo geen voorzorgen voor de rekeningen van volgende maand.

Armoede

Wie weinig geld heeft focust meer op behoeften die dichtbij liggen en neemt zo geen voorzorgen voor de rekeningen van volgende maand.

Mensen met een laag inkomen gedragen zich soms zo dat ze hun armoede versterken: ze sparen te weinig, lenen te veel,… Amerikaanse wetenschappers vermoeden dat het gebrek aan geld ons gedrag verandert: mensen die minder hebben, focussen heel hard op hun dringende problemen en verwaarlozen andere moeilijkheden. Wie elke week geld bij elkaar zoekt om het dagelijkse brood te kopen verwaarloost de huur van volgende maand of het onderhoud van het huis. Uiteindelijk worden die kleine problemen steeds groter. Bovendien lenen armen meer geld voor hun dringende problemen en hebben ze daarbij niet genoeg aandacht voor de nadelen, zijnde de hoge interest die de volgende maanden voor problemen zorgt.

De onderzoekers testten hun hypothese door proefpersonen verschillende spelletjes te laten spelen, zoals rad van fortuin. Sommige spelers kregen meer kansbeurten of tijd dan anderen. De arme spelers hadden meer aandacht voor hun keuzes dan de rijken en leenden ook meer geld. Naarmate het spel vorderde werkte dat contraproductief: ze waren mentaal meer vermoeid en kregen steeds minder kansen of tijd wegens de interest die ze op de lening betaalden. Armen die niet de mogelijkheid kregen om te lenen presteerden trouwens beter, soms zelfs beter dan de rijken die omwille van hun overschot minder moeite deden.

Dit onderzoek, gepubliceerd in Science, kan ook van pas komen bij mensen die een tekort hebben aan andere middelen, zoals bijvoorbeeld vrije tijd. Want het is hetzelfde mechanisme: wie bezig is met de deadline van morgen zal de voorbereiding voor volgende week verwaarlozen. (tn)

bron:
http://nieuws.be.msn.com/wetenschap/schaarste-be%c3%afnvloedt-manier-waarop-we-beslissingen-nemen

eigen mening:
Schaarste onder het volk is er steeds meer en meer en het ziet er ook niet naar uit dat hier snel verandering in zal komen. Persoonlijk vind ik dat mensen met geldproblemen te weinig worden gewezen op de risico's die ze ondernemen. Een bank laat deze mensen te snel een lening aangaan, hoewel ze hen beter kunnen wijzen op het feit dat men dan extra kosten zal hebben. Wat er hier in het artikel aangehaald wordt over dat armere mensen eerden denken aan wat dichtbij is, hier kan ik me wel in vinden. Hoewel dit iets is dat elke mens wel doet, maar een welvarend persoon moest aan het einde geen touwtjes aan elkaar te knopen. Als armere mensen een groter bedrag kunnen lenen gaan ze hier ook sneller roekeloos mee om gaan en veroorzaken ze eerder problemen dan deze op te lossen. Persoonlijk vind ik dat een bank infosessies zou moeten geven over het omgaan met geld en het plannen van uitgaven om deze mensen te ondersteunen.