PDA

Bekijk de volledige versie : Evi Van Acker krijgt Trofee Sportverdienste


c*rl.proost
8th November 2012, 15:54
Zeilster Evi Van Acker heeft donderdag de Nationale Trofee voor Sportverdienste 2012 gekregen. Van Acker veroverde brons in de Laser Radial-klasse op de Olympische Spelen in Londen. "Ik ben trots", zegt ze.

De Trofee is een prestigieuze prijs, die maar één keer in een carrière kan gewonnen worden. Een gerenommeerde jury met o.a. ex-sportkampioenen als Eddy Merckx, Paul Van Himst en Ingrid Berghmans onder het voorzitterschap van de Brussels burgemeester Freddy Thielemans maakt de keuze.
Van Acker zorgde op de voorbije Spelen voor een van de drie Belgische medailles, naast het brons van judoka Charline Van Snick en het zilver van karabijnschutter Lionel Cox.

De 27-jarige zeilster was in 2011 ook al Europees en vicewereldkampioene en eindigde tweede in de Wereldbeker. Die prestaties leverden haar het Vlaams Sportjuweel 2011 op én de tweede plaats (achter Kim Clijsters) in de uitverkiezing van Sportvrouw van het Jaar. Daarvoor is ze dit jaar ook genomineerd.
De Nationale Trofee voor Sportverdienste, die in januari door Prins Filip wordt overhandigd, bestaat al sinds 1928. Vorig jaar ging de prijs naar 400m-loper Kevin Borlée.

Van Acker: "Denk nog niet aan toekomst"

Van Acker was een beetje verrast dat de Trofee voor Sportverdienste dit jaar naar haar gaat. "Dit is zeer leuk", zegt ze aan Sporza.
"Ik had dat telefoontje niet verwacht. Ik werd even emotioneel van het nieuws. Ik had dit niet durven te dromen. Ik ben heel trots. Het is een erkenning voor mijn medaille in Londen en voor mijn harde werk van de afgelopen tien jaar. Dit is de kers op de taart."
Van Acker wil zich nu concentreren op haar studies. "Dat is een nieuwe uitdaging. Aan mijn toekomst in het zeilen denk ik nu niet. Ik zal het wel laten weten als er een beslissing is. Ik blijf wel sporten. Want als ik doorga, wil ik klaar zijn."

Bron: sporza.be, do 08/11/2012 - 12:13

Mening: Ik ben zeer tevreden met dit nieuws. Eindelijk eens een zeilster die met de pluimen mag gaan lopen. Er zijn heel wat sporten waar de sporters en hun trailers massa’s geld verdienen. Ik denk hierbij uiteraard aan voetbal. Soms vraag ik me echt af waar men dit geld vandaan haalt. En vooral waarom andere sporten minder geld krijgen.
Zeilen is een sport met toekomst in België, er is talent in ons land voor deze sport. Jammer genoeg denken heel wat mensen nog steeds dat zeilen een elitaire sport is, maar niets is minder waar. Het is een sport die toegankelijk is voor iedereen! Dus bij deze: Bedankt Evi! Bedankt om onze sport wat meer naambekendheid te geven!