PDA

Bekijk de volledige versie : Recordaantal studenten betwist resultaten


j*nthe.vermeiren
8th November 2012, 15:23
Recordaantal studenten betwist zijn resultaten
VRT
do 08/11/2012 - 13:57
308 studenten van hogescholen en universiteiten dienden dit jaar een beroepsklacht in bij de Raad voor Studiebetwisting. Dat is een record, zo blijkt uit cijfers die "Terzake" kon inkijken. De klachten gaan vooral over examenresultaten.
Studenten dienen blijkbaar steeds sneller een klacht in om hun punten te betwisten. Wie ontevreden is, kan eerst naar zijn hogeschool of universiteit stappen. Als dat geen resultaat oplevert, is er de mogelijkheid om in beroep te gaan bij de Raad voor Studiebetwisting van de Vlaamse overheid.

VRT
Jaar na jaar krijgen ze bij die raad meer klachten binnen, afgelopen maand was er zelfs een absoluut record met 111 klachten, waardoor het jaartotaal op een recordhoogte van 308 staat. Dat in oktober de meeste klachten binnenkomen, komt omdat studenten dan beroep aantekenen tegen de resultaten van hun tweede zittijd.

Studenten zijn steeds mondiger en vinden het hun recht om gehoord te worden als ze hun resultaat onterecht vinden. "Ik had maar een 6 op mijn examen, terwijl ik dacht: dat kan echt niet. De 6 is uiteindelijk een 16 geworden, een groot verschil", getuigt een studente van de HUB in Brussel.

Wie protesteert bij de klachtenraad krijgt in 35 procent van de gevallen gelijk. Van wie protesteert, doet 30 procent beroep op de bijstand van een advocaat. De kosten daarvoor lopen al snel op tot enkele duizenden euro. Veel geld, maar het loont wel, want uit de cijfers van de overheid blijkt dat je zonder advocaat 30 procent kans hebt om je gelijk te halen, met advocaat loopt dat op tot 50 procent.

Universiteit Gent
In de wandelgangen van hogescholen en universiteiten is er heel wat frustratie door het stijgende aantal klachten. "Veel studenten hebben het moeilijk om hun mislukking onder ogen te zien. We zien een aantal studenten die eigenlijk geen argument kunnen aanbrengen en alleen zeggen: ik vind dat ik een 10 moet hebben", vertelt Marc Ophalvens, de studentenpsycholoog van de HUB.

Het leidt ook tot een andere manier van examens afleggen, luidt het. "Examens worden meer gericht op reproductie dan op inzicht. Dat is veel eenvoudiger om te verbeteren en de kans op klachten is veel kleiner. De keuze is dan rationeel snel gemaakt", zegt een anonieme examinator aan een Vlaamse universiteit. "Klachten voelen aan als kritiek op je werk. Dat is nooit aangenaam."

Bovendien sluipt er ook de neiging in om discussies te gaan vermijden. Wie twijfelt tussen een 9 en een 10, zal eerder een 10 geven om geen klacht uit te lokken, zo valt te horen.

BRON: de redactie

mening: Ik vind het goed dat studenten ergens terecht kunnen als ze vinden dat ze oneerlijk zijn behandeld. Het is volgens mij dan wel belangrijk dat je goede argumenten kan aanhalen. Ik schrik toch wel als ik lees dat er een studente was die in eerste instantie een 6 had en nu een 16 heeft gekregen. Dit is een immens verschil. Dat dit leidt tot een andere manier van examen afnemen verbaast me ook wel.