j*chim.janssens
7th November 2012, 00:48
InBev maakt pintje 2 cent duurder vanaf februari
Bewerkt door: Eric Belsack
6/11/12 - 16u13 Bron: belga.be
De Leuvense bierbrouwer InBev Belgium verhoogt de prijzen van zijn bieren met gemiddeld 2 cent per glas vanaf 1 februari. Dat is nodig om "de aanhoudende stijging van grondstof-, verpakkings- en energieprijzen, en loonkost te compenseren", zo meldt InBev Belgium.
De prijsverhoging geldt voor de bieren van InBev Belgium - met als voornaamste merken Jupiler, Stella Artois, Hoegaarden, Leffe en Belle-Vue - en in België, zo verduidelijkt een woordvoerster.
Concreet zullen horeca-uitbaters gemiddeld 7 cent extra moeten betalen voor hun InBev-bier (voornamelijk vaten). Voor de grootdistributie (vooral bakken en blikjes bier) komt de gemiddelde prijsaanpassing op 8 cent per liter. Het is aan de horeca-uitbaters en winkels zelf om uit te maken of ze de prijsstijging doorrekenen aan de klanten.
"Door de kosten en opbrengsten in evenwicht te houden, wil InBev Belgium ruimte creëren om te blijven investeren in de Belgische markt, ondanks de structurele daling van de consumptie", aldus nog de brouwer.
Alken-Maes sluit prijsstijging niet uit
Brouwerij Alken-Maes sluit niet uit dat ook zij de prijs van haar bieren zal verhogen. "We werken momenteel aan de tarieven voor 2013, maar die werkzaamheden zijn nog niet afgerond", reageert de woordvoerder op de aangekondigde prijsverhoging bij InBev Belgium. Net als zijn concurrent wijst Alken-Maes erop dat het geconfronteerd wordt met beduidend hogere kosten voor onder meer energie, grondstoffen en lonen. "Een tariefverhoging is dus niet uitgesloten", aldus woordvoerder Lars Vervoort. Alken-Maes heeft onder andere Maes, Grimbergen, Cristal en Mort Subite in zijn portefeuille.
Nog geen beslissing bij Haacht
Bij Brouwerij Haacht (Primus, Tongerlo, Keizer Karel, Mystic) is er nog geen beslissing genomen over een eventuele prijsverhoging. "Onze prijszetting voor 2013 is nog onder studie", zegt Luc Vandroogenbroek, commercieel directeur horeca bij de brouwerij vanavond.
"Klant de dupe"
De marges in de horecasector zijn momenteel zo laag, dat de prijsstijging sowieso zal moeten worden doorgerekend, aldus Horeca Vlaanderen. "Als een horeca-uitbater deze stijging niet doorrekent, betekent dit een grote hap uit zijn omzet", luidt het. "Horeca Vlaanderen raadt de uitbaters dan ook aan deze prijsstijging door te rekenen, maar beseft dat dit onder de huidige moeilijke omstandigheden niet altijd voor de hand liggend is."
De horecafederatie wijst er nog op dat het voorbije jaar ook koffie duurder is geworden (gemiddeld 6 procent), net als cola (9 procent) en water (13 procent).
"Nieuwe klap voor cafés"
"De nieuwe prijsstijging is een zoveelste klap voor de noodlijdende cafésector die mede door het rookverbod de omzetten sterk zag dalen en het aantal faillissementen en stopzettingen gevoelig zag toenemen." Dat zegt ondernemersorganisatie NSZ. De ondernemersorganisatie raadt de cafébazen aan om de meerprijs door te rekenen aan de klant. Maar uit eigen onderzoek zou blijken dat amper een derde van hen dat ook effectief doet, voegt het NSZ toe.
Eigen mening:
Het probleem als de horeca-uitbaters deze prijsstijgingen niet doorrekenen is dan weer dat zij dat geld ergens anders moeten gaan zoeken wat zelfs kan leiden tot het ontslag / uitdunning van hun personeel om zo te besparen om hun prijzen toch dezelfde te kunnen laten. Aan de andere kant als zij dit niet doorrekenen kan het dan weer zijn dat hun klanten een andere zaak kiezen door de goedkopere prijzen, wat dan weer tot hetzelfde kan leiden. Moeilijke keuze. Het wordt de cafés ook niet makkelijk gemaakt de laatste jaren maar alles stijgt in prijs en moeten zij ook mee omhoog.
Bewerkt door: Eric Belsack
6/11/12 - 16u13 Bron: belga.be
De Leuvense bierbrouwer InBev Belgium verhoogt de prijzen van zijn bieren met gemiddeld 2 cent per glas vanaf 1 februari. Dat is nodig om "de aanhoudende stijging van grondstof-, verpakkings- en energieprijzen, en loonkost te compenseren", zo meldt InBev Belgium.
De prijsverhoging geldt voor de bieren van InBev Belgium - met als voornaamste merken Jupiler, Stella Artois, Hoegaarden, Leffe en Belle-Vue - en in België, zo verduidelijkt een woordvoerster.
Concreet zullen horeca-uitbaters gemiddeld 7 cent extra moeten betalen voor hun InBev-bier (voornamelijk vaten). Voor de grootdistributie (vooral bakken en blikjes bier) komt de gemiddelde prijsaanpassing op 8 cent per liter. Het is aan de horeca-uitbaters en winkels zelf om uit te maken of ze de prijsstijging doorrekenen aan de klanten.
"Door de kosten en opbrengsten in evenwicht te houden, wil InBev Belgium ruimte creëren om te blijven investeren in de Belgische markt, ondanks de structurele daling van de consumptie", aldus nog de brouwer.
Alken-Maes sluit prijsstijging niet uit
Brouwerij Alken-Maes sluit niet uit dat ook zij de prijs van haar bieren zal verhogen. "We werken momenteel aan de tarieven voor 2013, maar die werkzaamheden zijn nog niet afgerond", reageert de woordvoerder op de aangekondigde prijsverhoging bij InBev Belgium. Net als zijn concurrent wijst Alken-Maes erop dat het geconfronteerd wordt met beduidend hogere kosten voor onder meer energie, grondstoffen en lonen. "Een tariefverhoging is dus niet uitgesloten", aldus woordvoerder Lars Vervoort. Alken-Maes heeft onder andere Maes, Grimbergen, Cristal en Mort Subite in zijn portefeuille.
Nog geen beslissing bij Haacht
Bij Brouwerij Haacht (Primus, Tongerlo, Keizer Karel, Mystic) is er nog geen beslissing genomen over een eventuele prijsverhoging. "Onze prijszetting voor 2013 is nog onder studie", zegt Luc Vandroogenbroek, commercieel directeur horeca bij de brouwerij vanavond.
"Klant de dupe"
De marges in de horecasector zijn momenteel zo laag, dat de prijsstijging sowieso zal moeten worden doorgerekend, aldus Horeca Vlaanderen. "Als een horeca-uitbater deze stijging niet doorrekent, betekent dit een grote hap uit zijn omzet", luidt het. "Horeca Vlaanderen raadt de uitbaters dan ook aan deze prijsstijging door te rekenen, maar beseft dat dit onder de huidige moeilijke omstandigheden niet altijd voor de hand liggend is."
De horecafederatie wijst er nog op dat het voorbije jaar ook koffie duurder is geworden (gemiddeld 6 procent), net als cola (9 procent) en water (13 procent).
"Nieuwe klap voor cafés"
"De nieuwe prijsstijging is een zoveelste klap voor de noodlijdende cafésector die mede door het rookverbod de omzetten sterk zag dalen en het aantal faillissementen en stopzettingen gevoelig zag toenemen." Dat zegt ondernemersorganisatie NSZ. De ondernemersorganisatie raadt de cafébazen aan om de meerprijs door te rekenen aan de klant. Maar uit eigen onderzoek zou blijken dat amper een derde van hen dat ook effectief doet, voegt het NSZ toe.
Eigen mening:
Het probleem als de horeca-uitbaters deze prijsstijgingen niet doorrekenen is dan weer dat zij dat geld ergens anders moeten gaan zoeken wat zelfs kan leiden tot het ontslag / uitdunning van hun personeel om zo te besparen om hun prijzen toch dezelfde te kunnen laten. Aan de andere kant als zij dit niet doorrekenen kan het dan weer zijn dat hun klanten een andere zaak kiezen door de goedkopere prijzen, wat dan weer tot hetzelfde kan leiden. Moeilijke keuze. Het wordt de cafés ook niet makkelijk gemaakt de laatste jaren maar alles stijgt in prijs en moeten zij ook mee omhoog.