PDA

Bekijk de volledige versie : Peter Van Asbroeck blijft aansprakelijk voor dodelijk ongeval


D*ies.Stessens
5th November 2012, 21:08
WILRIJK - Tv-presentator en acteur Peter Van Asbroeck (50) blijft als enige burgerrechtelijk aansprakelijk voor het dodelijke ongeval dat hij in de zomer van 2010 veroorzaakte op de Boomsesteenweg in Wilrijk.
De correctionele rechtbank van Antwerpen veroordeelde hem ook in beroep tot de betaling van een provisionele schadevergoeding van één euro aan de weduwe en de dochter van het slachtoffer. Hoeveel die vergoeding zal bedragen, moet nog bepaald worden.

Van Asbroeck had op 13 juli 2010 fietser Danny Busschens (39) uit Kruibeke aangereden toen die het kruispunt van de Boomsesteenweg met de Atomiumlaan wilde oversteken. De presentator was door het rode licht gereden aan een te hoge snelheid. De Antwerpse politierechter veroordeelde hem daarvoor in maart tot drie maanden cel met uitstel, 4.125 euro boete en vijf maanden rijverbod.

De presentator berustte in zijn straf, maar ging wel in beroep op burgerlijk gebied. De rechtbank oordeelde echter dat het slachtoffer geen enkele fout had begaan: hij had groen, had netjes de oversteekplaats voor voetgangers gebruikt, reed niet te snel en had niet kunnen voorzien dat Van Asbroeck het rode licht zou negeren.

Het feit dat Busschens het bord ‘fietsers afstappen’ genegeerd zou hebben en naar muziek zou geluisterd hebben in het verkeer, stond volgens de rechtbank niet in oorzakelijk verband met het ongeval. De aanrijding kon alleen maar gebeuren doordat de presentator het rode licht genegeerd had. De rechtbank zag dan ook geen enkele reden om de aansprakelijkheid te verdelen tussen Van Asbroeck en het slachtoffer.

Bron
De Standaard - 05/11/2012

Eigen mening
Ik post dit artikel in het bijzonder omdat ik destijds ook reeds het ongeval en het proces heb gevolgd. Ooggetuigen bevestigen dan Van Asbroeck veel sneller reed dan de toegelaten snelheid en tevens is bewezen dat hij een rood licht heeft genegeerd. Ik snap niet hoe het dan in een mens opkomt om de schuld nog gedeeltelijk te willen afschuiven in de schoenen van het slachtoffer, een onschuldige man/vader. Om nog maar te zwijgen over hoe de familie dit moet ervaren.
Mijn punt in dit alles is zijn beoordeling, of in het algemeen de beoordeling van doodrijders in het verkeer. In dit geval zal Van Asbroeck (straf met uitstel) vermoedelijk niet eens in de cel belanden. Zijn de straffen op dit soort zaken nu eenmaal licht, of heeft misschien zijn status als tv-persoonlijkheid hier iets mee te maken, dat weet ik niet.