PDA

Bekijk de volledige versie : Graffiti in de strijd tegen graffiti


v*ncent.peeters
5th November 2012, 20:40
Graffiti in de strijd tegen graffiti


Het treinstation Antwerpen-Berchem vormt sinds enkele weken het decor voor een bijzonder experiment van de NMBS. In een poging om ongewenste graffiti op de perrons een halt toe te roepen, krijgen graffitikunstenaars uit binnen-en buitenland er de kans om muren en andere oppervlaktes onder handen te nemen. Bedoeling is om zo tot "kwaliteitsvolle decoraties" te komen.
Uit eerdere experimenten is gebleken dat graffitispuiters het werk van collega's meestal ongemoeid laten. De preventiecel van de NMBS-veiligheidsdienst hoopt daarom de leefbaarheid en netheid van het station te bevorderen door het georganiseerd decoreren van muren met graffiti. Het initiatief werkt bovendien kostenbesparend omdat er minder moet worden gereinigd of herschilderd. Ten slotte resulteert het ook in een hoger veiligheidsgevoel bij de reizigers.

Ruim tweehonderd geïnteresseerde artiesten
Eind september konden enkele tientallen Antwerpse graffitikunstenaars zich uitleven op een wand aan perron 6. Tijdens het laatste weekend van oktober waren de muren van perron 7 aan de beurt. Deze keer was de eer weggelegd voor bekende (internationale) namen uit het wereldje. Onder meer Derm, Steve Locatelli, New2, Jorz en Recal droegen hun steentje bij. Ze werden geselecteerd uit een lijst van ruim tweehonderd geïnteresseerde artiesten.

De NMBS is opgetogen met het resultaat. Ze vindt de tekeningen "bijzonder kleurrijk en creatief" en is blij met de vele verwijzingen naar de mobiliteit van vandaag en morgen. Een uitbreiding van het project behoort naar verluidt tot de mogelijkheden.

bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/121105_Graffiti_Station_Berchem

commentaar: Ik was verrast door de originaliteit van dit idee van de NMBS. Volgens mij is dit een zeer efficiënte en besparende oplossing voor het probleem met graffiti in treinstations en ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Als het geslaagd is betekent dit dat men "meer" met "minder" kan doen als je maar dingen vanuit een creatieve geest bekijkt.