PDA

Bekijk de volledige versie : op 26 november wordt Arafat opgegraven.


R*bin.Claesen
5th November 2012, 14:39
Het lichaam van wijlen de Palestijnse leider Yasser Arafat wordt op 26 november opgegraven. Een Zwitsers team en een groep Franse onderzoekers zien toe op de opgraving en nemen monsters voor nader onderzoek. De Zwitsers zijn inmiddels al in Ramallah aangekomen.

Het lichaam van Arafat wordt opgegraven om de precieze doodsoorzaak te achterhalen. Eerder dit jaar ontdekten Zwitserse onderzoekers het radioactieve polonium-210 op kledingstukken van Arafat, waardoor de vraag rees of de Palestijnse leider mogelijk is vergiftigd. Arafats weduwe Suha vroeg naar aanleiding daarvan afgelopen zomer om het Franse onderzoek.

De twee teams doen afzonderlijk van elkaar onderzoek. Ze krijgen volgens Palestijnse bronnen maar een keer de kans om de benodigde monsters te nemen. De opgraving zou in beslotenheid moeten gebeuren, maar dat zal niet meevallen: de Palestijnse leider rust in een reusachtig mausoleum naast het regeringscentrum in Ramallah.

Volgens de officiële lezing is Arafat in november 2004 overleden na een beroerte. In de laatste weken van zijn leven was Arafat echter ziek en de oorzaak hiervan is altijd onduidelijk geweest.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121105_00357823

Mening:
Om te beginnen wil ik zeggen dat ik dit proces: 'het opgraven van een persoon' die in het jaar 2004 omkwam zeer bizar vind. Ik vind het vreemd dat men nu aan de opgraving begint omdat zijn dood al bijna 9 jaar geleden is. Ik snap dat de vrouw van deze Palestijnse leider zekerheid wil over de dood van haar man, maar waarom nu pas? Ook vind ik dit een beetje onrespectvol tegenover de 'normale mens' die dierbaren heeft verloren. Bij ons is het niet zo vanzelfsprekend (als het al mogelijk is) om onze geliefden te laten opgraven en de precieze doodsoorzaak te onderzoeken. Want ik ben ervan overtuigd dat er wereldwijd een ontelbaar aantal mensen gestorven zijn aan onbekende redenen.

Ik weet dat deze man een grote invloed heeft gehad op de Palestijnse politiek en dat zijn dood daarom niet onbelangrijk is. Zo heeft gij ervoor gezorgd dat de Palestijne Kwestie in beeld kwam. Ook heeft Arafat een wrede kant. Hij werd beschouwd als terrorist en heeft gruwelijke daden gepleegd. Dit zijn in mijn ogen geen redenen om hem op te graven.

Ik probeer te bedenken wat voor verschil dit voor zijn vrouw gaat uitmaken. Oké, ze weet dan precies aan wat haar man gestorven is. Als uit het onderzoek blijkt dat deze man inderdaad 'vermoord/vergiftigd is, wat gaat er dan gebeuren? Gaat de vrouw zich willen wreken of gaat ze zich hier bij neerleggen? Ook heb ik mijn twijfels of deze informatie wel zo positief is voor de toenmalige aanhangers van Arafat...