PDA

Bekijk de volledige versie : Chaos in Florida: kiezers staan nu al vier uur in de rij


B*eke Janssens
5th November 2012, 14:35
Florida kondigt zich zoals wel vaker aan als een cruciale staat in de presidentsverkiezingen. Om mensen de kans te bieden hun stem uit te brengen, zijn de stemkantoren er al vroeger open en kunnen kiezers nu al gaan aanschuiven. Alleen lijkt dat geen oplossing, want de wachtrijen lopen op tot vier uur.

Aangezien er in de Verenigde Staten geen kiesplicht bestaat, moeten kiezers in hun vrije tijd gaan stemmen. Veel mensen kunnen op dinsdag moeilijk vrij nemen en dus hebben verschillende staten besloten de deuren van de stemkantoren al in de dagen of weekends voor de echte verkiezingsdag te openen. In Florida dreigen de verkiezingen echter andermaal in chaos te resulteren. Kiezers moeten er drie tot vier uur aanschuiven, op sommige plaatsen zelfs langer. Eén kiezer verklaarde in een lokale krant negen uur in de rij te hebben gestaan.

In Miami-Dade liep de situatie gisteren zelfs zodanig uit hand dat het stemkantoor gesloten werd. Er stonden veel meer mensen in de rij dan het bureau kon verwerken. "Wij willen stemmen", riep de uitgesloten menigte. Volgens de Miami Herald kregen 180 wachtenden met nog meer frustraties te maken, omdat hun auto werd weggesleept. "We hadden de beste intenties om onze diensten vandaag aan te bieden", reageerde een woordvoerster. Uiteindelijk heropende het stemkantoor later op de dag.
Is een dagje aanschuiven het wel waard om voor één van de presidentskandidaten te stemmen? De campagnes van Barack Obama en Mitt Romney willen mensen natuurlijk aanmoedigen om niet op te geven. Zo deelde het team van Obama op sommige plaatsen voedsel en water uit, en er werden zelfs muzikanten en DJ's opgetrommeld om de sfeer erin te houden.

Florida belooft morgen ontzettend spannend te worden. Mitt Romney zou volgens de laatste poll amper een half procentpunt meer hebben dan Obama. Zonder Florida is het voor Romney wellicht onmogelijk de verkiezingen te winnen. De staat levert de winnaar liefst 29 kiesmannen op en is daarmee de grootste van de swing states.

Bron: De Morgen
Datum: 5 november

Ik vind het schandalig dat de mensen zo lang moeten wachten om 1 stem uit te brengen. Volgens mij haken veel mensen dan al af omdat het nog niet eens verplicht is. Doordat er geen kiesplicht is moeten ze in hun vrije tijd stemmen, wat het nog moeilijker maakt. Dit zorgt er wel voor dat mensen die niet in politiek geïnteresseerd zijn en er niet veel van kennen, niet moeten gaan stemmen.

R*bin.Claesen
5th November 2012, 15:22
Nu ik de verkiezingen al een tijdje op de voet volg, snap ik ook niet goed waarom ze de verkiezingen in een staat al Florida niet tot in de puntjes uitwerken. Zoals het artikel al zegt, telt de staat 29 kiesmannen, wat er inderdaad voor zorgt dat het één van de belangrijkste staten is.
Ik denk dat de organisatie hier beter had gekund, dus op dat vlak volg ik de vorige mening volledig.

Er wordt ook vermeld dat stemmen niet verplicht is, maar ik denk dat elke gezonde mens in Amerika het stemmen niet achterwegen laat. Bij de verkiezingen wordt zoveel media betrokken, de presidenten bezoeken de staten,... politiek is er op deze moment alles wat de klok slaat. Ik denk dat op deze manier het grootste deel van de mensen in contact komt met politiek, willen of niet. Zo komen ze ook te weten wat de twee verschillende presidenten hun standpunten zijn. Ik denk dat op deze manier mensen wel geprikkeld worden om te gaan stemmen.. Ondanks de wachttijden. (Wat niet wil zeggen dat de mensen dit vreselijk vervelend moeten vinden en hier zeker iets aan gedaan moet/kan worden. :confused: )

Ik wil ook even vermelden dat ik het knap vind dan van Obama dat hij zijn kiezers water en eten biedt.