PDA

Bekijk de volledige versie : Romney en Obama zijn aan de laatste loodjes

J*roen.Bosmans
5th November 2012, 14:27
Romney en Obama zijn aan de laatste loodjes

ma 05/11/2012 - 10:22 In de VS gaan Barack Obama en Mitt Romney de laatste dag in van de campagne. Een erg drukke dag, want beide rivalen proberen nog zoveel mogelijk kiezers te overtuigen in de "swing states", de staten waar de verkiezingen gewonnen of verloren zullen worden.

Obama gaat vandaag naar campagnebijeenkomsten in de staten Wisconsin, waar Bruce Springsteen hem zal vergezellen, Iowa en Ohio. Romney doet nog één staat meer. Hij zal vandaag te zien zijn in Florida, Virginia, New Hampshire en Ohio.

Beide kandidaten trekken dus nogmaals naar Ohio, waar de campagne tot nog toe al het meest intens was. Nooit in de geschiedenis heeft een Republikein in de staat verloren en toch de verkiezingen gewonnen. Voor Romney is Ohio dus van levensbelang, maar Obama ligt er voorop in de laatste peilingen, al is het verschil erg klein.

Dat is ook het geval in de meeste andere strijdstaten of "swing states". Maar de strijd belooft door de kleine verschillen toch ongemeen spannend te worden. In een laatste nationale poll van de nieuwszender CNN krijgen beide kandidaten elk 49 procent van de stemmen. Obama scoort het best bij vrouwen en de niet-blanke bevolking. Romney scoort opvallend beter bij blanke mannen en mensen met een hoger inkomen.

De verkiezingsdag zelf zal Obama doorbrengen in zijn thuisstad Chicago. Romney doet dat in Boston, aan de oostkust. Morgen, in de loop van de nacht, weten we wie de VS de komende 4 jaar zal leiden.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/VSVerkiezingen/121105_VSCampagne

Mening: Om eerlijk te zijn, hoop ik dat Obama wint. Ik weet niet waarom, maar ben niet zo voor Romney. Hij is een rijke man en denkt alleen maar aan geld. Obama heeft respect gekregen in de V.S. en verdient het om nogmaals te winnen. Hij krijgt veel stemmen van vrouwen en van zwarte mannen. De blanke mannen hebben liever Romney. Waarom? Misschien zijn er sommigen wel raccisten, misschien zijn er sommigen die voor de rijkdom stemmen. In mijn ogen heeft Obama gedurende zijn vier jaren goed geregeerd. Ik zie niet in waarom ze voor Romney zouden stemmen.