V*ronique.Govaerts
5th November 2012, 14:04
[SIZE=4]Gent start met proefproject schoolstraten[/SIZE]
Gent start met een proefproject om het verkeer aan twee scholen 's morgens en 's avonds veiliger te maken. In de straat van de scholen mogen er geen auto's rijden een half uur voor de start van de school en een halfuur na afloop van de schooldag.
Het afzetten van de straten moet het verkeer voor voetgangers en fietsers veiliger maken, zegt schepen Rudy Coddens. "De meeste ouders zijn 's morgens natuurlijk gehaast, maar we vragen toch om de auto iets verder te zetten en de kinderen dan te voet naar school te laten gaan ofwel hen zelf te voet naar de school te brengen."
Over een half jaar wordt het project geëvalueerd. Als dat goede resultaten oplevert, dan kan het worden uitgebreid naar andere scholen, afhankelijk van de situatie ter plaatse.
Bron: De Redactie, 5 november 2012
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/121105_Gent%2BSchoolstraat%2B
Commentaar:
Dit proefproject vind ik een heel goed ondernemend idee. Vaak zijn ouders gehaast om hun kroost naar school te brengen of af te halen omdat ze zelf nog moeten gaan werken of dringend elders naartoe moeten. Hierdoor kunnen vlakbij de scholen heel wat ongelukken gebeuren. Soms alleen met blikschade maar hierdoor kan het grootste deel van de ongelukken vermeden worden en de leerlingen krijgen geen enkele kans om mee betrokken te geraken bij een ongeval. Maar het heeft misschien ook zijn negatieve kant. Hoe zit het dan met het doorgaand verkeer? Moeten de sporadische passanten dan omrijden? Indien de school gelegen is op een doorgangsweg en men sluit deze weg voor een uur per dag af, zullen andere wegen waarschijnlijk drukker worden.
Gent start met een proefproject om het verkeer aan twee scholen 's morgens en 's avonds veiliger te maken. In de straat van de scholen mogen er geen auto's rijden een half uur voor de start van de school en een halfuur na afloop van de schooldag.
Het afzetten van de straten moet het verkeer voor voetgangers en fietsers veiliger maken, zegt schepen Rudy Coddens. "De meeste ouders zijn 's morgens natuurlijk gehaast, maar we vragen toch om de auto iets verder te zetten en de kinderen dan te voet naar school te laten gaan ofwel hen zelf te voet naar de school te brengen."
Over een half jaar wordt het project geëvalueerd. Als dat goede resultaten oplevert, dan kan het worden uitgebreid naar andere scholen, afhankelijk van de situatie ter plaatse.
Bron: De Redactie, 5 november 2012
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/121105_Gent%2BSchoolstraat%2B
Commentaar:
Dit proefproject vind ik een heel goed ondernemend idee. Vaak zijn ouders gehaast om hun kroost naar school te brengen of af te halen omdat ze zelf nog moeten gaan werken of dringend elders naartoe moeten. Hierdoor kunnen vlakbij de scholen heel wat ongelukken gebeuren. Soms alleen met blikschade maar hierdoor kan het grootste deel van de ongelukken vermeden worden en de leerlingen krijgen geen enkele kans om mee betrokken te geraken bij een ongeval. Maar het heeft misschien ook zijn negatieve kant. Hoe zit het dan met het doorgaand verkeer? Moeten de sporadische passanten dan omrijden? Indien de school gelegen is op een doorgangsweg en men sluit deze weg voor een uur per dag af, zullen andere wegen waarschijnlijk drukker worden.