PDA

Bekijk de volledige versie : Schrik van naalden? Binnenkort leg je vaccins gewoon onder je tong


V*ronique.Govaerts
3rd November 2012, 18:04
[SIZE=4]Schrik van naalden? Binnenkort leg je vaccins gewoon onder je tong[/SIZE]

Eén op 10 kampt met een pathologische angst voor naalden en vermijdt hierdoor allerhande (al dan niet broodnodige) injecties. Londense onderzoekers stellen dat het niet lang meer zal duren vooraleer we vaccins kunnen innemen als ademverfrissers. Ze hebben namelijk een techniek ontwikkeld om een hele waaier aan vaccins rechtstreeks in de bloedstroom te brengen via een oplosbare film die onder de tong geplaatst moet worden.

De techniek werd ontwikkeld nadat wetenschappers hadden ontdekt dat ze goede bacteriën kunnen inschakelen om vaccins tegen griep en tuberculose aan te brengen. "Anders dan met naalden, kunnen deze vaccins oraal of zelfs via een nasale spray kunnen worden ingenomen. We werken momenteel aan een kleine, oplosbare film die onder de tong wordt gelegd zoals een moderne ademverfrisser.

"Buiten het feit dat dit type vaccins economischer zullen zijn en makkelijker te bewaren, zijn ze ook minder pijnlijk en veiliger om aan te brengen, zeker in landen waar HIV een groot probleem vormt", klinkt het.

Bron: Het Laatste Nieuws, 26 oktober 2012, Lynn Formesyn
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1524094/2012/10/26/Schrik-van-naalden-Binnenkort-leg-je-vaccins-gewoon-onder-je-tong.dhtml

Commentaar:
Angstzweet, niet kunnen stilzitten en verschrikkelijk zenuwachtig zijn. Dit zijn nog maar enkele kenmerken waarmee een persoon te maken krijgt wanneer hij of zij een spuitje moet krijgen bij de dokter. Een vriendin van me heeft een verschrikkelijke fobie voor spuitjes en alles wat ermee te maken heeft. Haar ouders durven zelfs niet mee langsgaan bij de dokter wanneer ze een injectie broodnodig heeft. Voor vele mensen is dit een grote opluchting dat ze injecties kunnen vermijden en in plaats daarvan een oplosbare film onder hun tong kunnen leggen. Ik vind dit een fantastische vooruitgang!

Lore.Vanmarcke
4th November 2012, 15:53
Ik vind een geweldig plan! Eindelijk gaan ze iets doen voor mensen die een hemelse schrik hebben van spuitjes. Ik ben o.a. daar iemand van. Of ze daadwerkelijk evengoed zullen werken valt nog af te wachten denk ik. Vooraleer ik het zelf zou proberen, zou ik toch graag hebben dat het een heleboel testen heeft ondergaan en dat het zeker op de mens ook is onderzocht. Natuurlijk zullen ze die testen wel ondergaan. Niet alleen voor mensen met een fobie voor spuitjes is dit een voordeel maar ook voor die landen waar er hiv heerst. In die landen zullen ze er goed op vooruit gaan kwestie uitbuiting van verdere hiv besmetting. Alleen maar voordelen! Er resten nog slechts 2 enkele vragen bij mij. Wanneer gaat het op de markt komen en hoe betaalbaar zal het zijn?
Maar toch, ik ben zeer positief.

R*xane.van.looveren
4th November 2012, 23:03
Het klinkt zeker als een geweldig idee maar ik vraag me wel af of deze vorm van vaccins ook geen bijwerkingen zullen hebben. Ik werd altijd ziek voor een aantal dagen elke keer dat ik een vaccinatie kreeg. Ik vraag me af of deze nieuwe soort dat ook zo zal hebben. Bovendien heeft de medische sector nogal de nijging om het steeds enkel over de vooruitgang te hebben en vergeet vaak de eventuele bijkomende risico's te vermelden.