PDA

Bekijk de volledige versie : Frank Vandenbroucke: 'Ik ben ongerust over pensioenen'


dorien.van.heupen
2nd November 2012, 00:41
[SIZE=4]Frank Vandenbroucke: 'Ik ben ongerust over pensioenen' [/SIZE]

Oud-minister Frank Vandenbroucke (SP.A) is er niet gerust in. Als we langer leven, moeten we ook langer werken. Vandenbroucke denkt aan een pensioenleeftijd op 66 of 67 jaar. 'Maar niet voor iedereen.'

Frank Vandenbroucke - de voormalige SP.A-minister die nu voluit voor een academische loopbaan kiest - begon in het Vier-programma De Kruitfabriek met de eenvoudige vaststelling dat we langer blijven leven. 'Wie op zijn 65ste met pensioen gaat, geniet nu 16, 17 jaar van een pensioen. Maar dat loopt zo snel op, dat er nu iets gedaan moet worden aan die pensioenleeftijd.'

Vandenbroucke had dan ook lof voor de regering-Di Rupo, die een eerste stap in de goede richting zette. 'Al jaren weten we dat er iets moet gebeuren. Dit is de eerste regering die ook aan het systeem gaat sleutelen.'

Alleen gaat de hervorming volgens Vandenbroucke niet ver genoeg. 'In de komende 5 jaar wordt dit het huiswerk van de politici. De centrale vraag die ze zich nu moeten stellen is: hoe zou het pensioenstelsel er binnen 20 jaar moeten uitzien?'

Wallonisering

Hij wuifde de kritiek van N-VA-voorzitter Bart De Wever dat Vlaanderen 'aan het walloniseren is' weg. 'Dat is een beetje naast de kwestie', klonk het. Vandenbroucke verwees naar het werkloosheidsbeleid. 'Vroeger lieten we de werklozen in een hoekje. We deden niets voor hen en we vroegen ook niets.' Sinds 2003/2004 wordt er werk gemaakt van de activering van de werklozen, en dat langs beide kanten van de taalgrens. 'Je kunt wel degelijk samenwerken met de PS', zei hij nog.

De ex-minister kaatste de bal dan ook terug naar De Wever. 'In de politiek kun je dingen doen bewegen. Hij moet zijn voeten maar eens natmaken.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121101_052
Donderdag 1 november 2012

Dat pensioenen in België een groot discussie-onderwerp zijn, is oud nieuws. Als student die nog nog aan zijn leven als 'werkende' moet beginnen, vind ik het dan ook leuk om hier een beetje van op de hoogte te blijven en om dit wat te volgen in de actualiteit. Ik vind het goed dat er werk wordt gemaakt van de activering van de werklozen en dat er naar oplossingen gezocht worden om de pensioenleeftijd niet te hard achteruit hoeven te schuiven. Want het is wel zo dat mensen misschien steeds langer leven, we hebben nooit de garantie op een lang leven. Dan is het ook absoluut niet fijn om het gevoel te hebben je 'hele' leven te moeten gaan werken...