PDA

Bekijk de volledige versie : Doodrijder Sophie Van de Heijning veroordeeld tot twee jaar celstraf


D*ies.Stessens
31st October 2012, 15:51
STABROEK/KAPELLEN - Leo D., de Kapellenaar die op 11 februari 2011 de zestienjarige Sophie Van de Heijning uit Hoevenen van het zebrapad maaide op het kruispunt van de Antwerpsesteenweg en de Plasstraat, is woensdag veroordeeld tot twee jaar celstraf, waarvan de helft effectief. De familie van Sophie vindt dat de rechter met deze uitspraak een duidelijk signaal gegeven heeft.
De politierechter heeft Leo D. (53) uit Kapellen veroordeeld voor het ongeval dat aan Sophie Van de Heijning (16) het leven kostte. De beklaagde had nog eens vluchtmisdrijf gepleegd in plaats van zich om het meisje te bekommeren. Dergelijk gedrag verdiende volgens de rechter een strenge straf: hij kreeg twee jaar cel, waarvan één jaar effectief, 11.000 euro boete deels met uitstel en vijf jaar rijverbod.

Sofie Van de Heijning werd op 11 februari 2011 aangereden toen ze het zebrapad overstak op het kruispunt van de Antwerpsesteenweg met de Plasstraat in Hoevenen. Leo D. zette zijn weg gewoon voort en ging een pitaschotel halen. Het meisje bezweek vier dagen later.

'Omgeving misleid'

De beklaagde had zijn omgeving en de politie op koelbloedige wijze misleid, zei de rechter. Aan zijn vrouw vertelde hij dat de schade aan zijn wagen veroorzaakt werd door een verkeersdrempel. Hij wilde zijn auto snel laten herstellen bij een garage in Kalmthout, maar een alerte medewerker verwittigde de politie.

Leo D. ontkende en legde valse verklaringen af over het ontstaan van de schade en zijn tijdsbesteding op het moment van de aanrijding. Op 20 februari ging hij toch tot bekentenissen over. Hij nam daarna geen initiatief tot herstelbemiddeling en zocht evenmin contact met de familie van Sophie. Volgens de rechter blijkt uit dit alles een gebrek aan normbesef en respect voor de nabestaanden.

Hij moet ook slagen voor de theoretische, praktische, medische en psychische testen om zijn rijbewijs terug te krijgen. (belga)

De straf is zwaarder dan wat het openbaar ministerie gevorderd had. 'De rechter heeft hiermee te kennen gegeven dat we van een misdadiger kunnen spreken', reageerde Sophies vader op de radio.

Bron
Het Nieuwsblad - 31/10/2012

eigen mening
Allereerst was ik niet van plan vandaag een artikel te posten tot ik dit las op de website van Het Nieuwsblad. De man krijgt 1 jaar effectieve celstraf voor zijn misdaden en dan is deze straf nog 'zwaarder dan dat het openbaar ministerie gevorderd had'. Dan vraag ik mij af waar het naartoe gaat met deze wereld. Zijn dit dan de 'zware straffen' anno 2012? Deze man rijdt een jong meisje omver dat nog een heel leven te leven had, dat nooit meer terug komt. Terwijl familie en vrienden binnen misschien 1 jaar de doodrijder terug op straat kunnen tegenkomen, volledig vrij. Als het aan mij persoonlijk gelegen had was deze man minstens tot 2022 in de cel verdwenen. Zeker als je ziet dat hij het slachtoffer niet eens probeert te helpen, laat staan meewerkt in het onderzoek.