PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuw geweld schrikt Damascus op.


w*nnes.braeckmans
30th October 2012, 15:59
ma 29/10/2012 - 12:29 In Syrië lijkt het afgesproken bestand een totale mislukking te zijn geworden. Ook vandaag wordt de hoofdstad Damascus opgeschrikt door aanslagen en bombardementen.

Vanochtend is in Damascus een zware autobom ontploft. Volgens de staatstelevisie zijn daarbij tien doden gevallen. Onder hen zouden ook vrouwen en kinderen zijn. Terreuraanslagen van dat soort lijken alsmaar vaker plaats te vinden in het land.

Eerder op de dag heeft de Syrische luchtmacht bombardementen uitgevoerd op de buitenwijken van de hoofdstad. Vooral enkele boomgaarden ten noordoosten van Damascus zouden bestookt zijn. Mogelijk hebben zich daar rebellen verscholen. Het ging alleszins om de zwaarste luchtaanval sinds het begin van het conflict.

Vandaag is de laatste dag van een vier dagen durend bestand dat was afgesproken ter gelegenheid van het islamitische Offerfeest.
Bestand faalt, en wat nu?

VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon zegt dat hij "bijzonder teleurgesteld is" door het mislukken van het bestand. Hij wil echter met de VN en de buurlanden van Syrië blijven overleggen om een einde te maken aan het bloedbad.

Zijn speciale gezant voor Syrië, Lakhdar Brahimi, merkt op dat de situatie in Syrië nu erg slecht is en ook hij geeft toe dat zijn poging tot staakt-het-vuren niet gewerkt heeft. Probleem is wel dat niemand nu nog weet hoe het verder moet.

De grote vrees is intussen dat het conflict in Syrië dreigt over te slaan naar de buurlanden Turkije en Libanon. Turkije heeft vandaag overigens opnieuw met artillerie teruggeschoten nadat eerder een granaat vanuit Syrië op Turks grondgebied was neergekomen. De VS vermoedt dat die granaataanvallen mogelijk uitgevoerd zijn door de Turks-Koerdische rebellengroep PKK en misschien niet door het Syrische leger.

In Libanon zijn de interne spanningen tussen voor- en tegenstanders van het Syrische regime opnieuw flink gestegen nadat vorige week een belangrijk politicus was vermoord.

bron:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/Syrie/121029_Damascus_aanslag

mijn mening:
Ik ben van mening dat de VN zou moeten ingrijpen voor het uit de hand loopt en heel de regio oorlog voert. Ik weet dat Rusland en China nee stemde bij de VN maar is er geen mogelijkheid om deze buitenspel te zetten? Want iedereen weet toch dat Rusland wapens levert aan de Syrische regering (bron:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/Syrie/1.1244249). Dan is dit toch geen eerlijke stem meer? En als ze dan nog eens hun veto recht gebruiken staat de VN machteloos, en kan de Syrische regering doen en laten wat ze wilt. Ondertussen terwijl Rusland en China verder Syrië beschermen staat de VN machteloos terwijl Assad verder zijn eigen volk kan uitmoorden. Ik weet niet wat jullie mening is maar meestal ben ik tegen het ingrijpen door VN, Amerika,... maar als deze keer ingrijpen wilt zeggen dat je zo het leven kan redden van duizenden burgers zou ik niet weten waarom ze nog niets gedaan hebben.