PDA

Bekijk de volledige versie : Broodje eten op trappen kerk: 3 uur in politiekantoor


G*iet.Boden
29th October 2012, 18:40
Broodje eten op trappen kerk : 3 uur in politiekantoor

MECHELEN - Een scholier is in Mechelen opgepakt en drie uur vastgehouden op het politiecommissariaat. Daarbovenop moet hij wellicht een boete van honderd euro betalen. De reden: Jef Coulommier (18) at een broodje op de trappen van een kerk. ‘Misschien is dat inderdaad een beetje overdreven’, beseft de schepen van Preventie, Ali Salmi (SP.A).
‘Wat kruimels en een paar stukjes wortel. Meer niet’, zegt Jef Coulommier. Meer hebben hij en zijn drie schoolkameraden niet ‘als zwerfvuil’ achtergelaten op de trappen van de Sint-Pieterskerk, aan de Veemarkt in Mechelen. Daar hadden ze een broodje verorberd tijdens de middagpauze.

Coulommier gaat naar het Sint-Romboutscollege in Mechelen. De eetzaal van de school is te klein voor het grote aantal leerlingen, en dus mogen de oudsten onder hen op het middaguur de stad intrekken. ‘De school had ooit gezegd dat we niet mochten eten aan de Sint-Pieterskerk. Maar eerlijk, ik was dat uit het oog verloren’, zegt de laatstejaarsstudent Wetenschappen-Wiskunde.

‘Twee agenten per fiets stopten en vroegen ons of we dat ook thuis deden. We moesten onze identiteitskaart tonen en het telefoonnummer van onze ouders doorgeven. Toen we om wederwoord vroegen, zei een van de twee agenten dat we moesten zwijgen en dat zij de baas waren. Uiteindelijk pikte een combi ons op om ons naar het politiekantoor te brengen.’

Daar moest Coulommier wachten, totdat zijn moeder arriveerde. ‘Dat heeft drie uur geduurd’, zegt mama Carla Gevers, die in Brussel werkt en speciaal een halve dag vakantie moest nemen. ‘Opvoeding en responsabilisering moeten uit twee richtingen komen. GAS-boetes (Gemeentelijke Administratieve Sanctie, nvdr.) zijn zeker een belangrijk instrument om echte overlast en kleine criminaliteit te beteugelen. Maar moest mijn zoon opgepakt worden en drie uur vastgehouden worden omdat hij, ocharme, een broodje opat?’

Overlast

We schuiven de vraag door naar de Mechelse schepen van Preventie, Ali Salmi (SP.A). ‘Het is aan de politie om de ernst van een situatie in te schatten. Blijkbaar oordeelden zij dat er sprake was van overlast’, zegt Salmi. ‘Op de Veemarkt is ook een busstation gevestigd, en het is er een drukte vanjewelste. Overal hangen jongeren rond en zij belemmeren reizigers en passanten de doorgang. Eerlijk, je kunt je afvragen of het wel nodig was die jongen op te pakken. Als het zijn eerste keer was, lijkt het me een beetje overdreven.’

De politie wenst niet dieper in te gaan op het geval-Coulommier, maar bevestigt de globale, strenge aanpak op de Veemarkt. Die is er gekomen na de aanhoudende klachten van buurtbewoners en voorbijgangers. Die stoorden zich aan hangjongeren op stoepen en trappen. Bovendien wijst de politie op het zwerfvuil dat de jongeren achterlieten.

Jef Coulommier riskeert een GAS-boete van honderd euro.

Bron : http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121028_00350613

Eigen mening : Ik begrijp dat de buurtbewoners zich storen aan hangjongeren op stoepen en trappen en dat ze het niet fijn vinden dat er zoveel zwerfvuil wordt achtergelaten, want dit hoort niet. Maar de reactie op dit voorval vind ik een beetje overdreven. Die jongens zaten hun broodje op te eten op de trappen van de kerk. Naar mijn mening is dit een futiliteit waar de politie zich mee bezighoudt. Ze zouden zich beter concentreren op de toenemende criminaliteit op straat. Meermaals per dag gebeuren er overvallen op straat. Of erger zelfs, er worden mensen zonder reden in elkaar geslagen. Die daders krijgen vaak een lichtere straf dan deze jongen die een broodje zat te eten op de trappen van de kerk ...

Charlotte Cooreman
29th October 2012, 21:28
Dat de jongens een boete van 100 euro riskeren voor het eten van een broodje op de trappen van de kerk, dat vind ik té ver gaan. Net als Griet kan ik het begrijpen dat de buurtbewoners het beu zijn dat hangjongeren vaak allerlei dingen in de buurt vernielen, maar is dit een reden om jongeren die zich normaal gedragen zo te straffen? Oké, op school hadden ze de jongeren gewaarschuwd dat ze hier niet mochten eten, maar jongeren zouden zichzelf niet zijn moesten ze dit niet vergeten. De agenten hadden de jongens beleefd moeten verzoeken om ergens anders te gaan zitten, maar hen voor zo een domme reden meenemen naar het politiebureau, dat kan niet. Ik ben het volledig eens met Griet wanneer ze zegt dat de politie zich met momenten beter op échte criminelen zou focussen...