J*sper.Kerckhofs
29th October 2012, 16:16
Overheid moet Ford Genk 'dumpster diven'
24 oktober 2012 ( OPINIE ) — Als je een blikje leegdrinkt, dan wordt dit in de overgrote meerderheid van de gevallen afval. Juridisch noemen we dit afval 'res derelicta', een weggeworpen zaak. Dit is een zaak waarbij de eigenaar vrijwillig afstand doet van het eigendomsrecht over een zaak die hij niet langer nuttig vindt.
Mediaviewer
Ford Genk van op de Henry Fordlaan. © Google
Daarom is de 'dumpster diver', die vervallen maar nog perfect eetbaar voedsel uit de vuilcontainers van supermarkten haalde, dan ook terecht vrijgesproken. Eens je een zaak weg werpt (en dus afstand doet van het eigendomsrecht), heb jij er géén uitstaans mee wat anderen er wel of niet mee mogen doen. Afval kan dus niet gestolen worden, want diefstal veronderstelt een eigendomsrecht.
Er zijn door de overheid, in het algemeen belang, regels gemaakt voor de afvalverwerking: je mag dit bijvoorbeeld niet zomaar opstoken of in het bos gooien. Als een bedrijf een fabriek niet langer nodig acht, dan wordt deze gesloten. Er zijn ook hier door de overheid, in het algemeen belang, regels voor gemaakt hoe dit moet gebeuren. Echter gaan deze regels voorbij aan een logische conclusie: een fabriek die gesloten wordt is een res derelicta die de uitbaters niet langer nuttig vinden.
Economisch dumpster diven
Een logische stap is dus dat de overheid zelf, in het algemeen belang, aan economische 'dumpster diving' mag doen en een fabriek overnemen.
Dit lijkt een logische stap voor Ford Genk. Rechtstreeks werken hier 5000 mensen, onrechtstreeks zijn er nog eens 5000 mensen in toeleveringsbedrijven afhankelijk van. Over het economische belang kan dus géén discussie bestaand.
Er is tevens geen e Laat ons daarom als land deze kans grijpen en de fabriek samen open houden, en omschakelen naar de productie van Belgische, milieuvriendelijke auto's. nkele discussie omtrent de economische leefbaarheid van Ford Genk. De fabriek wordt enkel gesloten omdat het bedrijf deze niet langer nuttig acht.
Omschakeling
We krijgen een productiecapaciteit in de schoot geworpen op een automarkt waar iedereen al jarenlang steen en been over klaagt, die gegijzeld wordt door de olieproducerende belangen, die géén omschakeling maakt naar kleinere, milieuvriendelijke personenwagens, die gebruik maken van alternatieve aandrijvingsvormen zoals electriciteit en waterstof.
We hebben universiteiten en hogescholen die vooraan staan in het onderzoek naar deze technologieën, maar die hun ontdekkingen niet zien overgenomen worden in de dagdagelijkse praktijk van de autobouwers. We hebben de technologie en nu krijgen we de productiecapaciteit kant en klaar op een schoteltje gepresenteerd. Het enige wat er nodig is, is vijf minuten politieke moed.
De sluiting van Ford Genk is dus een cadeau. Door snel en krachtdadig te handelen kan België een voortrekkersrol spelen op het vlak van transitie naar de duurzame economie van de 21e eeuw.
Peter Verpoorten is advocaat en voorzitter van Groen! Herentals
Bron: http://www.mo.be/opinie/overheid-moet-ford-genk-dumpster-diven
Eigen mening: De fabriek openen en milieuvriendelijke auto's produceren vind ik een een goed alternatief om de fabriek te gebruiken. De site is al uitgerust met de juiste gereedschappen en er zijn mensen met de nodige vakkennis voor de assemblage van voertuigen die binnenkort op straat staan.
Mits een goede samenwerking met de universiteiten en hogescholen van België kan de fabriek opgestart worden en mogelijk kunnen door de studerende en afgestudeerde ingenieurs nieuwe toepassingen worden ontwikkeld in verband met milieuvriendelijk transport.
Twee vliegen in een klap.
24 oktober 2012 ( OPINIE ) — Als je een blikje leegdrinkt, dan wordt dit in de overgrote meerderheid van de gevallen afval. Juridisch noemen we dit afval 'res derelicta', een weggeworpen zaak. Dit is een zaak waarbij de eigenaar vrijwillig afstand doet van het eigendomsrecht over een zaak die hij niet langer nuttig vindt.
Mediaviewer
Ford Genk van op de Henry Fordlaan. © Google
Daarom is de 'dumpster diver', die vervallen maar nog perfect eetbaar voedsel uit de vuilcontainers van supermarkten haalde, dan ook terecht vrijgesproken. Eens je een zaak weg werpt (en dus afstand doet van het eigendomsrecht), heb jij er géén uitstaans mee wat anderen er wel of niet mee mogen doen. Afval kan dus niet gestolen worden, want diefstal veronderstelt een eigendomsrecht.
Er zijn door de overheid, in het algemeen belang, regels gemaakt voor de afvalverwerking: je mag dit bijvoorbeeld niet zomaar opstoken of in het bos gooien. Als een bedrijf een fabriek niet langer nodig acht, dan wordt deze gesloten. Er zijn ook hier door de overheid, in het algemeen belang, regels voor gemaakt hoe dit moet gebeuren. Echter gaan deze regels voorbij aan een logische conclusie: een fabriek die gesloten wordt is een res derelicta die de uitbaters niet langer nuttig vinden.
Economisch dumpster diven
Een logische stap is dus dat de overheid zelf, in het algemeen belang, aan economische 'dumpster diving' mag doen en een fabriek overnemen.
Dit lijkt een logische stap voor Ford Genk. Rechtstreeks werken hier 5000 mensen, onrechtstreeks zijn er nog eens 5000 mensen in toeleveringsbedrijven afhankelijk van. Over het economische belang kan dus géén discussie bestaand.
Er is tevens geen e Laat ons daarom als land deze kans grijpen en de fabriek samen open houden, en omschakelen naar de productie van Belgische, milieuvriendelijke auto's. nkele discussie omtrent de economische leefbaarheid van Ford Genk. De fabriek wordt enkel gesloten omdat het bedrijf deze niet langer nuttig acht.
Omschakeling
We krijgen een productiecapaciteit in de schoot geworpen op een automarkt waar iedereen al jarenlang steen en been over klaagt, die gegijzeld wordt door de olieproducerende belangen, die géén omschakeling maakt naar kleinere, milieuvriendelijke personenwagens, die gebruik maken van alternatieve aandrijvingsvormen zoals electriciteit en waterstof.
We hebben universiteiten en hogescholen die vooraan staan in het onderzoek naar deze technologieën, maar die hun ontdekkingen niet zien overgenomen worden in de dagdagelijkse praktijk van de autobouwers. We hebben de technologie en nu krijgen we de productiecapaciteit kant en klaar op een schoteltje gepresenteerd. Het enige wat er nodig is, is vijf minuten politieke moed.
De sluiting van Ford Genk is dus een cadeau. Door snel en krachtdadig te handelen kan België een voortrekkersrol spelen op het vlak van transitie naar de duurzame economie van de 21e eeuw.
Peter Verpoorten is advocaat en voorzitter van Groen! Herentals
Bron: http://www.mo.be/opinie/overheid-moet-ford-genk-dumpster-diven
Eigen mening: De fabriek openen en milieuvriendelijke auto's produceren vind ik een een goed alternatief om de fabriek te gebruiken. De site is al uitgerust met de juiste gereedschappen en er zijn mensen met de nodige vakkennis voor de assemblage van voertuigen die binnenkort op straat staan.
Mits een goede samenwerking met de universiteiten en hogescholen van België kan de fabriek opgestart worden en mogelijk kunnen door de studerende en afgestudeerde ingenieurs nieuwe toepassingen worden ontwikkeld in verband met milieuvriendelijk transport.
Twee vliegen in een klap.