PDA

Bekijk de volledige versie : Eerstejaarsstudenten economie aan UGent walgen van hun doop


c*dric.willemsen
29th October 2012, 00:46
GENT - Drie uur in de barre koude op je knieën op de kasseien moeten zitten. Gedwongen worden om vieze sausen te slikken tot je kotst. Een banaan opeten die langs tien achterwerken is gepasseerd. Laurence (18), een eerstejaarsstudente economie in Gent, vindt dat haar studentendoop zwaar over de schreef ging. 'Voor geen tienduizend euro zou ik me opnieuw laten dopen.' Twee schachten belandden op de spoedafdeling.
Laurence de Klerk Wolters heeft er geen probleem mee om herkenbaar haar verhaal te doen. 'Ik weet dat ik hiermee het doopgeheim ophef, maar ik hoop dat het helpt om dopen in de toekomst wat plezanter te maken', zegt ze. Een vriend van haar is terughoudender en wil enkel anoniem getuigen. We noemen hem Tim.

'We hadden gehoord dat wie gedoopt is, heel wat voordelen geniet op cantussen en zo', zegt Tim. 'Gedoopte studenten vormen naar verluidt een hechte vriendenkliek.' En het hoort bij het studeren aan de universiteit, vond Laurence. Dus besloten de twee zich samen met pakweg honderdtwintig andere eerstejaarsstudenten economie van de UGent te laten dopen. Ze betaalden daarvoor 10 euro inschrijvingsgeld.

De doop van de Vlaamse Economische Kring wordt over drie dagen gespreid en begon vorige week maandagavond met de schachtenverkoop. Tim: 'Je moet één voor één het café binnenkomen en voor een publiek van ongeveer vijftig studenten op een podium enkele opdrachtjes vervullen. Ik moest een tong draaien met een jongen. Daarna krijg je een dooppeter. Ik werd aan hem verkocht voor honderd pinten.'

Laurence werd gevraagd te strippen maar weigerde. 'Die eerste avond kon al bij al nog door de beugel', vindt ze. 'Je weet immers vooraf dat een doop niet altijd plezant is.'

Dinsdag is gebruiksdag. Dan mag de peter zijn schacht tussen 6 uur en middernacht allerlei taken opdragen. Voor Laurence, die het kot van haar peter moest schoonmaken en voor hem en zijn vrienden moest koken, viel het nog mee. 'Bij mij was het vernederend', zegt Tim. 'Ik moest een hele tijd op handen en voeten over de straatstenen kruipen terwijl mijn peter tegen me brieste. Ik moest ook zijn schoenen likken.'

Laurence: 'Maar de derde dag, de doopdag, was het ergst. Om zes uur 's ochtends moesten alle schachten verzamelen voor het café op het Sint-Pietersplein. Het was ijskoud en er stond veel wind. Toch moesten we drie uur lang op onze knieën zitten op de koude kasseien en blijven herhalen: Ik ben een domme schacht. Ondertussen schreeuwden de doopmeesters tegen ons. Je weet niet altijd wie dat zijn, want ze dragen een witte kiel en je moet de hele tijd naar de grond kijken.'

'Die eerste drie uren waren een verschrikking', vindt Tim. 'Grote tubes met allerlei sauzen werden leeggespoten in je mond of over je gezicht. Ik heb een of twee tubes geslikt. Je moest zwelgen tot je letterlijk moest overgeven. Sommige doopmeesters riepen dat je moest kotsen op de schacht die naast je lag. Mensonterend.'

Twee personen dienden 's ochtends al naar de spoedafdeling te worden gevoerd. 'Een student met zwakke trommelvliezen kreeg een zure saus in zijn oor. Toen iemand op een tube sprong, kreeg een ander een sausstraal in zijn oog gespoten.' Twintig schachten besloten daar af te haken.

Laurence en Tim besloten door te bijten. De studenten kregen een plastic zak om voor het vervolg. Dat speelde zich af op een veld en bij een bosje in een randgemeente. Laurence: 'We waren al nat van de smurrie, maar toen moesten we ook een tijdje tot aan ons middel door een beek waden. Daarna heb ik urenlang gebibberd van de koude. Tegen het einde van de namiddag was ik de onderkoeling nabij. Gelukkig kregen we toen thermische vesten.'

Voor het zover was, volgde nog een hele resem beproevingen, de ene al vernederender en smeriger dan de andere. 'Cocktailsaus maken door met je tong in elkaars mond ketchup en mayonaise te mixen. Met tien op een rij een banaan doorgeven via de onderbroeken. De laatste moest die dan opeten, met schaamhaar en al. We moesten onder een zeil kruipen om tussen darmen en kippenpoten een plastic kip te zoeken. We moesten worstelen in dierenmest. Iemand werd bevolen een potje urine van een andere schacht op te drinken, maar gelukkig weigerde de eerste te plassen. Zelf naar de wc gaan mocht niet die dag. Doe het maar in je broek, riep men.'

Laurence: 'Op den duur ben je zo murw van de viezigheden, het kotsen, de koude en de nattigheid. Ik denk dat ik de laatste drie uren gehuild heb. Ik heb ook jongens tranen zien laten. Ik deed door omdat ik al zoveel had afgezien. Oké, in het reglement staat dat je elk moment kan stoppen, maar hoe doe je dat als ze je gsm en geld hebben afgenomen en je keivuil en stinkend als de pest ergens op een veld staat?'

'Het ergste onderdeel was de doopvont. Dat was een regenton waarin een onbeschrijflijke smurrie zat. Ik ben er zeker van dat er pies, kak en kots in stak. Allerlei zaken zoals een ajuin en hondenbrokken werden daarin gedoopt en die moest je dan opeten. Het goorste was een tandenborstel die door het goedje werd gehaald en waarmee ieder om beurt zijn gebit moest poetsen. Drie sukkelaars kregen op het einde de hele inhoud van de ton over zich uitgegoten.'

Enkele uren later, na een lange douche thuis, kregen Laurence en Tim nog een volle lepel zout opgelepeld. Daarop hoefde de doopfuif voor hen niet meer. 'Ik ben zwaar ontgoocheld', zegt Laurence. 'Mensen die ik voordien tof vond, hebben zich in mijn ogen gedragen als onmensen. Was het omdat de faculteit economie haar reputatie van strenge dopen hoog wil houden? Of was het een stiekeme wraak omdat ze zelf indertijd hard zijn aangepakt?'

'Neen, ik geef mijn dooplint niet terug', zegt Laurence. 'Daarvoor heb ik te veel moeten afzien. Maar ik zal daar volgend jaar niet staan als doopmeester. Wat is er zo leuk aan om iemand zo te vernederen?'

Commentaar: Ik vind het ook dat 'den doop' in sommige steden zwaar over de schreef gaat. Mijn mening is dat het plezant moet blijven, niet dat je 'gemarteld' moet worden om ergens bij te horen.

Ze doen wel acties tegen pesten, omdat pesten niet door de beugel kan. Maar is dit niet net hetzelfde, maar dan omgekeerd?
Dit is zoals een pestkop die zegt 'steel een jas, daarna geld en een Ipod en geef dit allemaal aan mij als je deel wilt uitmaken van onze groep.'

Natuurlijk wil je niet onderdoen voor je medestudenten, omdat je bang bent dat ze je je hele schoolcarrière uit zullen lachen. Maar als je er psychisch en fysisch onder gaat lijden, is het dan nog wel 'een toffe doop'?

Een doop is een traditie die zeker moet blijven bestaan, maar er zijn grenzen vind ik persoonlijk.

c*arlotte.meeus
29th October 2012, 09:08
Dit artikel vind ik toch verontrustend, een doop moet leuk blijven zonder dat er gewonden vallen en naar het spoed moeten gebracht worden. Er wordt hier gelukkig nog niet gesproken van dodelijk gevallen, maar dit is ook al eerder gebeurd. Daarom vind ik dat hier sterker op gecontroleerd moet worden. Desnoods moeten er sancties volgen, als de meesters over de schreef gaan. Als je dit verhaal leest hebben de jongeren echt vernederende opdrachten moeten uitvoeren die niet meer door de beugel kunnen. Ik begrijp dan ook niet dat de scholen hier niets aan doen, dat ze dit allemaal hun gangetje laten gaan. Het zijn namelijk toch hun studenten, de directie moet toch bekommerd zijn om hun studenten? Ik ben het dan ook eens met Cedric, "den doop" gaat bij sommige grootsteden zwaar over de schreef. Dit is namelijk niet het enige verhaal, er zijn er zoveel meer.
Het is namelijk zoals Cedric zegt dat "den doop" een traditie is, dat deze traditie moet blijven bestaan. Maar er zijn grenzen.

J*roen.Bosmans
29th October 2012, 10:38
Ongelooflijk om zulke zaken te lezen. Ik zie zelf het nut niet in van een doop. Daarom heb ik me ook niet laten dopen. Urine drinken? Overlaatst had een man zijn hoofd in een emmer urine gestoken voor 600$. En zij zouden gratis urine moeten drinken? Wat voor onzin. Dat die mensen moeten pompen etc. begrijp ik. Maar dat ze moeten kotsen op elkaar, doodgaan van de kou, in hun broek moeten plassen, wat een onzin.

c*dric.willemsen
7th November 2012, 10:01
Jeroen,

Ik ben het volledig met jou eens. Dit is ONMENSELIJK! Kom op hé mensen, wat zijn dit voor middeleeuwse praktijken? Zo zouden ze moordenaars en recidivisten moeten aanpakken i.p.v. studenten!

Zelf ben ik ook niet gedoopt, maar dat was eigenlijk vooral omdat ze mij hadden wijsgemaakt dat je dan naar veel vergaderingen moet. (Dit blijkt dus niet zo te zijn.)

Ik ben het volledig met jou eens Jeroen, ik ben blij dat ik in jou mijn meerdere vind.

J*nasHeyns
7th November 2012, 10:12
Mensen die zulke praktijken uitvoeren zijn waarschijnlijk zelf zeer zielige personen. Ze kunnen dan voor een dag eens de 'stoere' uithangen. Terwijl ze een dag later niet eens in je ogen durven kijken.

Werkt zoals pestkoppen: Degene die zich zelf niet goed voelen zullen andere ook proberen te kraken.

c*dric.willemsen
7th November 2012, 10:15
Knap gezegd, Jonas!
Die verwijzing naar pestkoppen is zeker relevant! Net zoals ik deze morgen in de krant gelezen had dat een Nederlandse jongeman zelfmoord had gepleegd omdat hij zijn hele leven gepest werd. Triestig is zoiets, ronduit triestig.

J*roen.Bosmans
7th November 2012, 13:10
Cedric, om even terug te komen op hetgene dat je zei over die moordenaars. Ik ben het daar volledig mee eens. Deze studenten willen gewoon bij de groep horen en laten hun eigen daarom dopen. Ze werden waarschijnlijk opgestookt door andere studenten en deden daardoor ook mee. Zij verdienen het niet om als 'stront' te behandeld worden. Als we dan gaan kijken naar moordenaars, verkrachters, etc. is het ongelooflijk dat zij een 'luxe leventje' krijgen in de gevangenis. Zij zouden eigenlijk moeten afzien, want zij zijn mensen die verkeerde dingen hebben gedaan en een straf als deze zouden verdienen. Niet studenten die er gewoon bij willen horen.