PDA

Bekijk de volledige versie : Antibiotica verhogen kans op darmontsteking


S*effi.Goetschalckx
28th October 2012, 10:32
Volgens een Brits onderzoek gepubliceerd in het oktobernummer van het vakblad Pediatrics bestaat er een verband tussen het gebruik van antibiotica op zeer jonge leeftijd en het krijgen van chronische darmontstekingen (IBD). IBD is een verzamelnaam voor inflammatoire darmziekten als colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn. De symptomen zijn onder meer diarree en buikkrampen.

De onderzoekers analyseerden medische gegevens van meer dan een miljoen kinderen. Kinderen die voor hun eerste verjaardag waren behandeld met antibiotica bleken vijf keer meer kans te hebben op chronische darmontstekingen dan kinderen die nooit antibiotica hadden gekregen. Ook bij oudere kinderen (5 jaar) en tieners (15 jaar) was er een verband te zien, maar dat was minder groot. Hoe meer antibiotica voorgeschreven tijdens de kindertijd en adolescentie, hoe hoger het risico.

Bron: www.hetnieuwsblad.be, 28/10/2012, http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GEZ_NB_GZT2012102812#

Mening: Ik geloof dit artikel in hun standpunt. Antibiotica is een middel om terug beter te worden. Het zit vol ingrediënten die goed zijn voor je lichaam maar het is en blijft antibiotica. Te veel antibiotica kan dus niet goed zijn voor je lichaam. Daarbovenop wordt je hopelijk niet resistent tegen de antibiotica want dan ben je verder van huis. Zeker bij kleine kinderen kan ik geloven dat zij nog niet tegen deze antibiotica tegen kunnen en dat hun organen hier nog niet klaar voor zijn. Het verband tussen antibiotica voor kleine kinderen en chronische darmontstekingen kan dus zeker kloppen.

Sofie.DeWolf
28th October 2012, 12:07
In dit artikel staat beschreven dat er in Groot-Brittannië een onderzoek is geweest naar het verband tussen het gebruik van antibiotica en het vervolgens krijgen van chronische darmontstekingen. Het is vrij logisch dat deze twee invloed hebben op elkaar. In de darmen zijn er ook bacteriën aanwezig en antibiotica zorgen ervoor dat zowel de goede als de slechte bacteriën gedood worden. Als de goede bacteriën in de darmwand beschadigd raken heeft dit nefaste gevolgen voor de werking van de darmen. De darmflora is dan uit evenwicht. Als de dokter geen medicatie geeft of een lijstje maakt met dingen die je moet eten of drinken om de darmflora terug op pijl te brengen, kunnen er zich ernstige problemen vormen. Een voorbeeld hiervan is (zoals in het artikel beschreven staat) darmontstekingen.

In het artikel staat ook dat er meer kans is op darmontstekingen wanneer we te maken hebben met jongere kinderen die antibiotica slikken. Dit is ook heel normaal. Waarom zouden dokters anders een antibioticakuur bij kinderen zo lang mogelijk uitstellen en zijn er veel antibiotica op de markt die pas gebruikt mogen worden wanneer het kind 12 jaar oud is? Dit heeft hier alles mee te maken. Hoe jonger het kind, hoe vatbaarder de darmflora is voor schommelingen door antibiotica.

Ik ben het grotendeels eens met de vorige mening, alleen staat er wel een klein foutje in. Antibiotica bevat geen ingrediënten die goed zijn voor het lichaam. Er zijn veel personen die deze foute redenering maken. Ik heb dit zelf ook moeten leren (aangezien ik al een diploma heb voor apothekersassistente is dit een klein beetje beroepsmisvorming), dus het is geen ramp. Antibiotica is er om dingen te doden/aan te tasten. Laat ons het eventjes ontleden. Anti = tegen. Bio staat voor leven. De uitgang ticum (enkelvoud), tica (meervoud) staat voor een geneesmiddel. Als we deze gaan samenbrengen bekomen we dus een geneesmiddel dat in dit geval tegen bacteriën werkt (zowel goede als slechte bacteriën).