Sanne.Cocx
24th October 2012, 20:40
De algemene voorwaarden van fitnesscentra kunnen onrechtmatige bedingen bevatten, waardoor klanten ongeoorloofd lang vastzitten aan hun contract. Tot die conclusie komt Test-Aankoop na analyse van enkele van die documenten. In één jaar tijd ontving de consumentenvereniging bijna 520 klachten van gedupeerden. De problemen doen zich doorgaans voor wanneer klanten hun contract willen opzeggen of wanneer ze door overmacht een tijdje of langer niet kunnen sporten. Gezien de vele onrechtmatige bedingen in de algemene voorwaarden stelt Test-Aankoop een aantal fitnesscentra in gebreke en roept de FOD Economie op tot doortastende controles.
Opzeggingstermijnen van drie maanden, stilzwijgende contractverlengingen, onredelijke verplichtingen wanneer door verhuizing of ziekte het contract wordt onderbroken … De lawine van klachten die Test-Aankoop via zijn Contact Center over fitnesscentra ontvangt, deed al vermoeden dat vele van die centra onrechtmatige bedingen hanteren. Dat vermoeden wordt bevestigd nu de consumentenorganisatie de algemene voorwaarden van een aantal centra tegen het licht heeft gehouden.
Voorwaarden niet makkelijk te raadplegen
Het is wellicht niet de eerste zorg van mensen die willen gaan fitnessen, om alle kleine lettertjes van de algemene voorwaarden te lezen. Test-Aankoop deed die oefening voor een aantal centra, maar stootte daarbij meteen op obstakels. Sommige fitnesscentra publiceren hun contractvoorwaarden weliswaar op hun website, maar bij andere zijn ze enkel ter plaatse te raadplegen en krijgt de potentiële klant ze dus niet mee naar huis. Het hoeft bijgevolg niet te verbazen dat de meeste mensen die een abonnement nemen in een fitnesscentrum, niet weten wat hun handtekening onder dat contract allemaal impliceert.
Verstikkende contracten
De meest voorkomende onrechtmatige bedingen die Test-Aankoop vond, betroffen contractverlengingen, opzeggingstermijnen en de voorwaarden in geval van overmacht.
- Wanneer een contract van bepaalde duur wordt verlengd, dan moet dit duidelijk in het contract worden vermeld: namelijk op de allereerste bladzijde, in een vet lettertype én in een apart kader, duidelijk afgescheiden van de andere tekst. Ook de gevolgen van deze contractvernieuwing en de opzeggingstermijn moeten worden vermeld. Een verlenging van bepaalde duur (bv. opnieuw 12 maanden) is onwettig. Vrijwel alle geanalyseerde centra gaan in de fout op dit vlak.
- Een opzeggingstermijn moet redelijk zijn, d.i. niet langer dan twee maanden vóór de afloop van het contract. Test-Aankoop stelde vast dat sommige centra met geen woord reppen over opzeggingstermijnen. Eén centrum eist een opzegging via aangetekende brief drie maanden voordat het contract verstrijkt.
- In geval van overmacht (ziekte, blessures, verhuizing) zou het contract onmiddellijk moeten kunnen worden stopgezet. Hoewel vele fitnesscentra in hun voorwaarden bereidheid tonen om, mits de nodige bewijzen, het contract in die gevallen stop te zetten of op te schorten, blijkt uit de praktijkvoorbeelden die Test-Aankoop dagelijks binnenkrijgt dat het begrip "overmacht" vrijwel in elk centrum een eigen definitie krijgt of dat de voorwaarden in geval van opschorting of stopzetting op grond van overmacht erg streng zijn. Eén fitnesscentrum stelt zelfs dat geen enkel geval van overmacht voldoende is om het contract te verbreken of recht op terugbetaling te verantwoorden, zelfs niet het overlijden van de klant …
Zes centra in gebreke gesteld
Test-Aankoop eist dat dringend schoon schip wordt gemaakt in deze sector en roept de FOD Economie op meer te controleren, om de bestaande contracten te ontdoen van de vele onrechtmatige bedingen.
De consumentenorganisatie wil van haar kant de situatie niet langer blauwblauw laten. Zij zal de zes fitnesscentra waarvan ze de voorwaarden kon analyseren en waaronder ook enkele erg grote marktspelers, in gebreke stellen en hen aanmanen om hun contracten conform de wet op te stellen.
bron: test-aankoop.be
Ik vind het zeer positief dat Test-Aankoop hier tijd en energie ingestoken heeft. Het is niet het allerergste wat een mens kan overkomen maar wel iets waar heel wat mensen - en zeker ook jongeren - mee in contact komen. Veel mensen ondertekenen een fitnesscontract zeer impulsief. De zomer komt er aan en ze willen in topconditie zijn, na de feestdagen willen ze die extra kilootjes eraf, ze willen weer conditie opbouwen na enkele povere sportjaren, ... Op die moment denken ze maar aan één ding: dat goede voornemen tot een goed einde brengen. Op die moment denken ze niet aan stoppen. Het ondertekenen van zo'n contract is voor velen maar een formaliteit want het is toch maar een fitnessabonnement. De meeste mensen zijn zich niet bewust van de eventuele gevolgen en geloven alles wat het fitnesscentra zegt. "Ja ja, uiteraard kan u wanneer u plots ziek wordt, het contract tijdelijk stopzetten." Maar men leest niet na aan welke voorwaarden er voldaan moeten worden en wat dat "tijdelijk stopzetten" juist inhoudt. Het feit dat er zelfs een centra bestaat dat kosten blijft aanrekenen na het overlijden van de sporter, is echt frappant maar ik denk dat dit vaker voorkomt dan dat wij denken. Om nog maar te zwijgen over het stilzwijgend verlengen. Nog enkele maanden moeten betalen terwijl je niet kan sporten wegens een gekneusde teen is niet fijn maar ontdekken dat je contract niet over enkele maanden maar pas over anderhalf jaar stopgezet kan worden aangezien het - zonder jouw weten - verlengd is, lijkt me nog frustrerender. Ik hoop dat wij als leerkrachten de jongeren er bewust van kunnen maken dat je jouw handtekening niet onder eender wat mag zetten. Een contract is een bindend iets: lees het GRONDIG! Ik kan me voorstellen dat het soms vervelend is om het contract rustig door te lezen / om te vragen of je het mee naar huis mag nemen en dat je later terugkomt om het te tekenen maar eigenlijk geeft dit net een positief signaal. Zal men (bijvoorbeeld zo'n fitnesscentra) daar blij mee zijn? Waarschijnlijk niet. Maar jij geeft wel aan dat je niet met je laat sollen, dat je een verstandig persoon bent die wil weten wat voor contract hij/zij aangaat. Mij lijkt het minder erg om eens vies aangekeken te worden door een fitnessuitbater, een verkoper die je een auto op afbetaling wil aansmeren of een makelaar die snel de sticker "verkocht" op zijn bordje wil kleven dan dat je jou enkele maanden later blauw betaald aan een advocaat en de deur mag openen voor een deurwaarder.
Opzeggingstermijnen van drie maanden, stilzwijgende contractverlengingen, onredelijke verplichtingen wanneer door verhuizing of ziekte het contract wordt onderbroken … De lawine van klachten die Test-Aankoop via zijn Contact Center over fitnesscentra ontvangt, deed al vermoeden dat vele van die centra onrechtmatige bedingen hanteren. Dat vermoeden wordt bevestigd nu de consumentenorganisatie de algemene voorwaarden van een aantal centra tegen het licht heeft gehouden.
Voorwaarden niet makkelijk te raadplegen
Het is wellicht niet de eerste zorg van mensen die willen gaan fitnessen, om alle kleine lettertjes van de algemene voorwaarden te lezen. Test-Aankoop deed die oefening voor een aantal centra, maar stootte daarbij meteen op obstakels. Sommige fitnesscentra publiceren hun contractvoorwaarden weliswaar op hun website, maar bij andere zijn ze enkel ter plaatse te raadplegen en krijgt de potentiële klant ze dus niet mee naar huis. Het hoeft bijgevolg niet te verbazen dat de meeste mensen die een abonnement nemen in een fitnesscentrum, niet weten wat hun handtekening onder dat contract allemaal impliceert.
Verstikkende contracten
De meest voorkomende onrechtmatige bedingen die Test-Aankoop vond, betroffen contractverlengingen, opzeggingstermijnen en de voorwaarden in geval van overmacht.
- Wanneer een contract van bepaalde duur wordt verlengd, dan moet dit duidelijk in het contract worden vermeld: namelijk op de allereerste bladzijde, in een vet lettertype én in een apart kader, duidelijk afgescheiden van de andere tekst. Ook de gevolgen van deze contractvernieuwing en de opzeggingstermijn moeten worden vermeld. Een verlenging van bepaalde duur (bv. opnieuw 12 maanden) is onwettig. Vrijwel alle geanalyseerde centra gaan in de fout op dit vlak.
- Een opzeggingstermijn moet redelijk zijn, d.i. niet langer dan twee maanden vóór de afloop van het contract. Test-Aankoop stelde vast dat sommige centra met geen woord reppen over opzeggingstermijnen. Eén centrum eist een opzegging via aangetekende brief drie maanden voordat het contract verstrijkt.
- In geval van overmacht (ziekte, blessures, verhuizing) zou het contract onmiddellijk moeten kunnen worden stopgezet. Hoewel vele fitnesscentra in hun voorwaarden bereidheid tonen om, mits de nodige bewijzen, het contract in die gevallen stop te zetten of op te schorten, blijkt uit de praktijkvoorbeelden die Test-Aankoop dagelijks binnenkrijgt dat het begrip "overmacht" vrijwel in elk centrum een eigen definitie krijgt of dat de voorwaarden in geval van opschorting of stopzetting op grond van overmacht erg streng zijn. Eén fitnesscentrum stelt zelfs dat geen enkel geval van overmacht voldoende is om het contract te verbreken of recht op terugbetaling te verantwoorden, zelfs niet het overlijden van de klant …
Zes centra in gebreke gesteld
Test-Aankoop eist dat dringend schoon schip wordt gemaakt in deze sector en roept de FOD Economie op meer te controleren, om de bestaande contracten te ontdoen van de vele onrechtmatige bedingen.
De consumentenorganisatie wil van haar kant de situatie niet langer blauwblauw laten. Zij zal de zes fitnesscentra waarvan ze de voorwaarden kon analyseren en waaronder ook enkele erg grote marktspelers, in gebreke stellen en hen aanmanen om hun contracten conform de wet op te stellen.
bron: test-aankoop.be
Ik vind het zeer positief dat Test-Aankoop hier tijd en energie ingestoken heeft. Het is niet het allerergste wat een mens kan overkomen maar wel iets waar heel wat mensen - en zeker ook jongeren - mee in contact komen. Veel mensen ondertekenen een fitnesscontract zeer impulsief. De zomer komt er aan en ze willen in topconditie zijn, na de feestdagen willen ze die extra kilootjes eraf, ze willen weer conditie opbouwen na enkele povere sportjaren, ... Op die moment denken ze maar aan één ding: dat goede voornemen tot een goed einde brengen. Op die moment denken ze niet aan stoppen. Het ondertekenen van zo'n contract is voor velen maar een formaliteit want het is toch maar een fitnessabonnement. De meeste mensen zijn zich niet bewust van de eventuele gevolgen en geloven alles wat het fitnesscentra zegt. "Ja ja, uiteraard kan u wanneer u plots ziek wordt, het contract tijdelijk stopzetten." Maar men leest niet na aan welke voorwaarden er voldaan moeten worden en wat dat "tijdelijk stopzetten" juist inhoudt. Het feit dat er zelfs een centra bestaat dat kosten blijft aanrekenen na het overlijden van de sporter, is echt frappant maar ik denk dat dit vaker voorkomt dan dat wij denken. Om nog maar te zwijgen over het stilzwijgend verlengen. Nog enkele maanden moeten betalen terwijl je niet kan sporten wegens een gekneusde teen is niet fijn maar ontdekken dat je contract niet over enkele maanden maar pas over anderhalf jaar stopgezet kan worden aangezien het - zonder jouw weten - verlengd is, lijkt me nog frustrerender. Ik hoop dat wij als leerkrachten de jongeren er bewust van kunnen maken dat je jouw handtekening niet onder eender wat mag zetten. Een contract is een bindend iets: lees het GRONDIG! Ik kan me voorstellen dat het soms vervelend is om het contract rustig door te lezen / om te vragen of je het mee naar huis mag nemen en dat je later terugkomt om het te tekenen maar eigenlijk geeft dit net een positief signaal. Zal men (bijvoorbeeld zo'n fitnesscentra) daar blij mee zijn? Waarschijnlijk niet. Maar jij geeft wel aan dat je niet met je laat sollen, dat je een verstandig persoon bent die wil weten wat voor contract hij/zij aangaat. Mij lijkt het minder erg om eens vies aangekeken te worden door een fitnessuitbater, een verkoper die je een auto op afbetaling wil aansmeren of een makelaar die snel de sticker "verkocht" op zijn bordje wil kleven dan dat je jou enkele maanden later blauw betaald aan een advocaat en de deur mag openen voor een deurwaarder.