PDA

Bekijk de volledige versie : Brazilië wil bedreigde diersoorten klonen


j*smien.cavens
23rd October 2012, 19:07
Brazilië heeft concrete plannen om diersoorten te klonen die met uitsterven bedreigd zijn. Na het aanleggen van een genenbank, bekijken onderzoekers nu met welk dier ze aan de slag zullen gaan en welke techniek ze zullen hanteren.




Het landbouwkundig onderzoekscentrum van de Braziliaanse regering (Embrapa) heeft in een eerste fase een genenbank opgericht van 420 stalen met kiemplasma van bedreigde soorten. Een van de eerste stalen was afkomstig van het roodstuitleeuwaapje (Leontopithecus chrysopygus), een endemische aapsoort in Brazilië die dreigt te verdwijnen.

In een tweede fase zullen kloontechnieken bestudeerd worden. Daarvoor heeft Embrapa zijn samenwerking met de dierentuin in Brasilia hernieuwd. De dierentuin zal eieren van dieren in gevangenschap verzamelen en bestuderen.

Dolly
"Het is nog niet bekend wanneer we voor het eerst zullen klonen. Het zou kunnen gaan om de manenwolf (Chrysocyon brachyurus), een andere bedreigde diersoort. Een van de technieken die we overwegen is gelijkaardig aan de creatie van Dolly, het schaap dat werd gekloond uit de cel van een volwassen ooi", verklaarde Embrapa-onderzoeker Carlos Frederico Martins.

bron: Het Laatste Nieuws, 23/10/2012
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1522258/2012/10/23/Brazilie-wil-bedreigde-diersoorten-klonen.dhtml

Eigen mening:
Als er iets is waar ik van hou zijn het wel dieren. Dus als er iets is waar ik niet van hou zijn het dieren die aan het uitsterven zijn door het toedoen van de mens. Wouden kappen, rivieren vervuilen,... allemaal door de mens. En dit vind ik zo erg, en daarom ben ik blij dat ze van plan zijn om deze bedreigde diersoorten terug te vermenigvuldigen. Ik dacht er zelf ook altijd aan: 'Kunnen ze die dieren niet klonen?' Het kan dus! Althans, dat gaan ze proberen. En ik hoop van harte dat het hen zal lukken. Maar dat is niet de enige oplossing. Men moet ook een rem zetten op het kappen van bossen. Maar ik vrees dat daar niet veel aan gedaan kan worden. :(

Ann.Cornelis
23rd October 2012, 20:18
Normaal gezien hou ik niet zo van zaken klonen en dat soort dingen omdat het in principe tegen de natuur gaat, maar als het in het voordeel van de natuur en nog beter in het voordeel van de dieren dan is dat echt iets goeds. Ik hoop dat het ons op een dag lukt om een deel van de schade die de mens deze wereld heeft aangericht goed te maken, dat er op een dag minder bedreigde diersoorten bestaan enzovoort.

Misschien kunnen ze buiten het klonen ook wat meer proberen die diertjes te fokken aangezien klonen nog niet direct lukt en omdat het op de natuurlijke manier misschien toch nog steeds beter is.

Alleszins nog even een duim omhoog voor de wetenschappers die met dit plan op de proppen kwamen... Spot on!!