PDA

Bekijk de volledige versie : Scholen willen meer respect voor homoseksualiteit


a*melie.van.den.broeck
23rd October 2012, 17:28
Minister van Onderwijs en Gelijke Kansen Pascal Smet heeft samen met de onderwijskoepels een charter ondertekend dat het respect voor alle seksuele geaardheden moet garanderen.
De Vlaamse scholen verbinden zich ertoe gender en seksuele geaardheid bespreekbaar te maken in de lessen en de leraarskamers, aldus het charter. Dat stelt nog dat discriminatie moet worden bestreden en dat niemand door genderverwachtingen beperkt mag worden in zijn studie of keuzes.

Eerder werd gemeld dat elke school een leerkracht zou krijgen die verantwoordelijk is voor sensibilisering en informatie, maar dat blijkt niet te kloppen. Er komt wel één leerkracht die voor heel Vlaanderen goede praktijken en lesmateriaal zal verzamelen.

‘Homo zijn is geen keuze, het is wat je bent’, benadrukt Pascal Smet. ’Dat moet kunnen zonder discriminatie of beperking.’ Volgens Smet kan discriminatie worden weggewerkt als mensen ‘zich bewust worden van de stereotypen, verwachtingen en mechanismen over vrouwelijkheid of mannelijkheid’.

Volgens de Vlaamse Scholierenkoepel valt het probleem niet te onderschatten. ‘Pesterijen, depressieve gedachten en zelfmoordneigingen zijn een realiteit bij jongeren’, stelt voorzitter Elio De Bolle. ‘Opvoeding en juiste informatie kunnen angst en vooroordelen uit de weg ruimen.’

De scholenkoepels verbinden zich ertoe het charter te verankeren in hun beleid. Naast de verstrekkers van basis, secundair en hoger onderwijs, zetten ook de ouderverenigingen en de Centra voor Leerlingenbegeleiding hun handtekening.

Bron: De Standaard
Datum: 23/10/2012

Eigen mening
Ik vind dit een geweldig idee van Pascal Smet omdat hij waarschijnlijk zelf altijd problemen heeft gehad om zijn geaardheid toe te geven. Hij heeft ervaring en dat vind ik zo een mooi gebaar voor kinderen die over hun seksuele voorkeur twijfelen.
Ikzelf ben niet holebi, maar dat geeft me nog geen reden om degene die dat wel zijn te pesten. Kinderen moeten niet gepest worden, voor niets en zeker niet voor seksuele geaardheid! Iedereen is zoals men is. Een ander artikel op de website zegt dat 1/5 van de jongeren al gedacht heeft zelfmoord te plegen. Dit komt ook door pesterijen en daar proberen ze dus nu eindelijk een oplossing voor te zoeken. Danku minister Smet, je krijgt weer een beetje respect van mij!

EvelienBroeckx
24th October 2012, 12:29
Het is goed dat in de toekomst meer aandacht gegeven zal worden aan homoseksualiteit. We leven nu in een tijd waar het voor de meeste mensen geen schande meer is en waar de meeste mensen er wel voor durven uitkomen. Ik spreek twee maal van 'de meeste', omdat er nog altijd mensen zijn met heel conservatieve, ouderwetse en bekrompen gedachten. Het voorbije jaar is 'homohaat' nog verschillende keren in de media gekomen en dit zou niet mogen. Iedereen is zoals hij/zij is en dit moet aanvaard worden. Sommige 'homohaters' proberen dit met geweld te bestrijden, maar wat denken ze hiermee te bereiken?! :confused:
Ik vraag me echter wel af hoe men concreet wil gaan werken aan 'aanvaarding van homoseksualiteit in het onderwijs'. Klasgesprekken e.d. kunnen wel ingevoerd worden, maar is dit altijd haalbaar? Niet alle leerkrachten gaan dit willen doen. In het artikel spreekt men over één leerkracht die lesmateriaal e.d. gaat ontwikkelen/verzamelen, maar dit is volgens mij niet voldoende om de 'homohaat' te doen verdwijnen. Het is natuurlijk al wel een goed begin (dus we zijn op de goede pad), maar we zijn er nog lang niet....