S*éphanie.Nijs
23rd October 2012, 09:05
CD&V wil geldigheidstermijn optrekken naar 12 maanden
Jaarlijks 28 miljoen euro aan dienstencheques de vuilbak in
Uit cijfers van de RVA en Sodexo blijkt dat er vorig jaar voor meer dan 28 miljoen euro aan dienstencheques in de papiermand belandde. ‘De procedures om die cheques om te ruilen of de termijn te verlengen, moeten veel eenvoudiger’, zegt CD&V-Kamerlid Stefaan Vercamer.
Als u bij Sodexo een dienstencheque koopt, kost u dat 7,5 euro. U heeft acht maanden om die cheque te gebruiken, bijvoorbeeld om de schoonmaakster te betalen. Veel cheques blijven blijkbaar werkloos op de schouwmantel liggen.
Uit cijfers van de Rijksdienst voor Arbeidsbemiddeling (RVA) en uitgiftebedrijf Sodexo blijkt dat er vorig jaar 3,5 miljoen aangekochte cheques uiteindelijk niet zijn gebruikt, goed voor een bedrag van 28,5 miljoen euro. ‘Het gaat om cheques waarvan de geldigheidsduur is overschreden of cheques die mensen tussen een stapel kranten verloren zijn geraakt’, zegt CD&V-Kamerlid Stefaan Vercamer, lid van de commissie Sociale Zaken. Sinds 2004 gaat het om maar liefst 207 miljoen euro aan cheques die door particulieren wel werden aangekocht, maar finaal niet gebruikt werden.
Volgens Vercamer is de geldigheidsduur van de cheques niet lang genoeg. Hij heeft een wetsvoorstel klaar om de geldigheidsduur op te trekken van acht naar twaalf maanden. ‘De communicatie over hoe je de cheques kan omruilen, moet ook veel duidelijker. De procedure is te omslachtig en sowieso kunnen alleen cheques die nog geldig zijn, worden omgeruild of verlengd. Als je dus vaststelt dat je cheques net vervallen zijn, is het al te laat en zijn ze waardeloos.’
Vercamer vraagt zich ook af bij wie dat geld van al die ‘waardeloze’ cheques blijft hangen. Met andere woorden: wie er rijker wordt van onze slordigheid. ‘Niet Sodexo’, klinkt het bij het uitgiftebedrijf. En dat wordt bevestigd door de RVA.‘Maandelijks moet het uitgiftebedrijf het geld dat hij ontving voor cheques die ongebruikt bleven, doorstorten aan de RVA. Die laatste stopt dat geld opnieuw in het systeem van de dienstencheques’, zegt Herman Lievens van de RVA.
Ook het systeem van de maaltijdcheques, die door de werkgever worden betaald, heeft af te rekenen met slordigheid. Jaarlijks belandt er zo’n 10 miljoen euro van deze cheques in de vuilbak. Ook voor de maaltijdcheques – nu maar drie maanden geldig – wil Vercamer de geldigheidsduur naar twaalf maanden optrekken en pleit hij voor een duidelijkere procedure om vervallen cheques alsnog in te ruilen.
Bron: Het Nieuwsblad (23-10-2012), http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121022_00344180
Eigen mening:
Ik begrijp niet goed waarom er op maaltijdcheques een vervaldatum staat, je hebt er tenslotte toch voor gewerkt? En stel je poetsvrouw stopt met werken en je moet een nieuwe vinden, maar je vindt niet direct een nieuwe en had dit niet verwacht dan kan het zijn dat je cheques al vervallen zijn. Bij de dienstencheques is de aanvraag ernaar veel te omslachtig, dit hebben wij reeds zelf ook al ondervonden. Waarom moet dit systeem zo ingewikkeld zijn? Waar gaat al het verloren geld naartoe? Het wordt tijd dat er betere regelingen komen voor het gebruik van zo'n cheques, nu gaat er alleen maar geld verloren. En het gaat niet om een paar euro's, maar om erg veel geld.
Jaarlijks 28 miljoen euro aan dienstencheques de vuilbak in
Uit cijfers van de RVA en Sodexo blijkt dat er vorig jaar voor meer dan 28 miljoen euro aan dienstencheques in de papiermand belandde. ‘De procedures om die cheques om te ruilen of de termijn te verlengen, moeten veel eenvoudiger’, zegt CD&V-Kamerlid Stefaan Vercamer.
Als u bij Sodexo een dienstencheque koopt, kost u dat 7,5 euro. U heeft acht maanden om die cheque te gebruiken, bijvoorbeeld om de schoonmaakster te betalen. Veel cheques blijven blijkbaar werkloos op de schouwmantel liggen.
Uit cijfers van de Rijksdienst voor Arbeidsbemiddeling (RVA) en uitgiftebedrijf Sodexo blijkt dat er vorig jaar 3,5 miljoen aangekochte cheques uiteindelijk niet zijn gebruikt, goed voor een bedrag van 28,5 miljoen euro. ‘Het gaat om cheques waarvan de geldigheidsduur is overschreden of cheques die mensen tussen een stapel kranten verloren zijn geraakt’, zegt CD&V-Kamerlid Stefaan Vercamer, lid van de commissie Sociale Zaken. Sinds 2004 gaat het om maar liefst 207 miljoen euro aan cheques die door particulieren wel werden aangekocht, maar finaal niet gebruikt werden.
Volgens Vercamer is de geldigheidsduur van de cheques niet lang genoeg. Hij heeft een wetsvoorstel klaar om de geldigheidsduur op te trekken van acht naar twaalf maanden. ‘De communicatie over hoe je de cheques kan omruilen, moet ook veel duidelijker. De procedure is te omslachtig en sowieso kunnen alleen cheques die nog geldig zijn, worden omgeruild of verlengd. Als je dus vaststelt dat je cheques net vervallen zijn, is het al te laat en zijn ze waardeloos.’
Vercamer vraagt zich ook af bij wie dat geld van al die ‘waardeloze’ cheques blijft hangen. Met andere woorden: wie er rijker wordt van onze slordigheid. ‘Niet Sodexo’, klinkt het bij het uitgiftebedrijf. En dat wordt bevestigd door de RVA.‘Maandelijks moet het uitgiftebedrijf het geld dat hij ontving voor cheques die ongebruikt bleven, doorstorten aan de RVA. Die laatste stopt dat geld opnieuw in het systeem van de dienstencheques’, zegt Herman Lievens van de RVA.
Ook het systeem van de maaltijdcheques, die door de werkgever worden betaald, heeft af te rekenen met slordigheid. Jaarlijks belandt er zo’n 10 miljoen euro van deze cheques in de vuilbak. Ook voor de maaltijdcheques – nu maar drie maanden geldig – wil Vercamer de geldigheidsduur naar twaalf maanden optrekken en pleit hij voor een duidelijkere procedure om vervallen cheques alsnog in te ruilen.
Bron: Het Nieuwsblad (23-10-2012), http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121022_00344180
Eigen mening:
Ik begrijp niet goed waarom er op maaltijdcheques een vervaldatum staat, je hebt er tenslotte toch voor gewerkt? En stel je poetsvrouw stopt met werken en je moet een nieuwe vinden, maar je vindt niet direct een nieuwe en had dit niet verwacht dan kan het zijn dat je cheques al vervallen zijn. Bij de dienstencheques is de aanvraag ernaar veel te omslachtig, dit hebben wij reeds zelf ook al ondervonden. Waarom moet dit systeem zo ingewikkeld zijn? Waar gaat al het verloren geld naartoe? Het wordt tijd dat er betere regelingen komen voor het gebruik van zo'n cheques, nu gaat er alleen maar geld verloren. En het gaat niet om een paar euro's, maar om erg veel geld.