E*ien.Pelckmans
23rd October 2012, 07:53
Overcapaciteit treft Ford hard
Analyse in Europese autosector WOEDT STRIJD OM TE OVERLEVEN
BRUSSEL - De aanhoudende daling van de autoverkoop in Europa maakt dat Ford moet ingrijpen. De vraag is niet of er saneringen komen, maar wel hoe brutaal die zullen zijn.
Het is niet bekend welke maatregelen Ford Europa woensdag precies bekend zal maken, maar de ingreep wordt in elk geval fors, verwachten waarnemers. Vorige maand nog gaf Ford de bevestiging dat Genk de nieuwe Mondeo zal kunnen bouwen. Komt Ford nu op die beslissing terug? Dat zou verrassend zijn omdat de daling van de vraag naar auto’s in Europa en de overcapaciteit geen nieuw fenomeen zijn. De neergang zet zich gewoon verder. In één maand tijd is de wereld niet drastisch veranderd.
Vandaar dat sommigen verwachten dat de beslissing op zich niet teruggedraaid zal worden, maar dat eerder het mes gezet zal worden in de productie. Dat betekent een kleinere fabriek en minder jobs.
Heel anders wordt het beeld als Ford zou beslissen dat de nieuwe Mondeo niet meer in Europa vervaardigd wordt. Maar dat lijkt niet het scenario waar de Vlaamse regering rekening mee houdt. Daar zet men zich eerder schrap voor een flinke afbouw. Voor alle duidelijkheid: de Vlaamse regering zegt nog niets te weten.
Banen redden
Sommige waarnemers speculeerden gisteren op een soort ‘mottenballenscenario’: het stilleggen van de fabriek tot de vraag opnieuw voldoende aantrekt. Dat is wat ArcelorMittal en Nyrstar gedaan hebben in 2008 en 2009 toen de crisis abrupt toesloeg. De Belgische sociale wetgeving is voldoende soepel om op die manier banen te redden en een onherroepelijke sluiting tegen te gaan. Een mottenballenscenario is wel alleen zinvol om een tijdelijke instorting van de vraag op te vangen, niet om structurele overcapaciteit weg te snijden. De fabriek in Genk werkt nu overigens al onder een stelsel van economische werkloosheid. Deze week is er, toeval of niet, geen productie en zijn er dus maar weinig arbeiders aanwezig.
In een mottenballenscenario is overigens ook een rol weggelegd voor het kabinet van minister van Arbeid Monica De Coninck. Daar zei een woordvoerster gisteren dat er nog geen dossier was en dat men afwachte. De Coninck is door Ford niet gevraagd voor een gesprek. Dat is wel het geval voor de Vlaamse minister-president Kris Peeters.
Peeters zelf zet zich alvast schrap. ‘Dit is voor Vlaanderen een zeer belangrijk dossier. 5.000 directe jobs en nog eens evenveel indirecte jobs.’ Maar ook Peeters beseft dat men niet tegen de markt kan ingaan. De overcapaciteit in de Europese automarkt is een heuse bedreiging. Verschillende autobouwers vechten voor hun overleven en Ford zit mee in de hoek waar de klappen vallen.
De overcapaciteit wordt op een kwart geschat. En de tijdelijke terugval van de vraag ziet er ook steeds minder tijdelijk uit. Begin september was al de twaalfde maand op rij waarin minder auto’s werden verkocht dan een jaar eerder.
Bron : www.destandaard.be
Analyse in Europese autosector WOEDT STRIJD OM TE OVERLEVEN
BRUSSEL - De aanhoudende daling van de autoverkoop in Europa maakt dat Ford moet ingrijpen. De vraag is niet of er saneringen komen, maar wel hoe brutaal die zullen zijn.
Het is niet bekend welke maatregelen Ford Europa woensdag precies bekend zal maken, maar de ingreep wordt in elk geval fors, verwachten waarnemers. Vorige maand nog gaf Ford de bevestiging dat Genk de nieuwe Mondeo zal kunnen bouwen. Komt Ford nu op die beslissing terug? Dat zou verrassend zijn omdat de daling van de vraag naar auto’s in Europa en de overcapaciteit geen nieuw fenomeen zijn. De neergang zet zich gewoon verder. In één maand tijd is de wereld niet drastisch veranderd.
Vandaar dat sommigen verwachten dat de beslissing op zich niet teruggedraaid zal worden, maar dat eerder het mes gezet zal worden in de productie. Dat betekent een kleinere fabriek en minder jobs.
Heel anders wordt het beeld als Ford zou beslissen dat de nieuwe Mondeo niet meer in Europa vervaardigd wordt. Maar dat lijkt niet het scenario waar de Vlaamse regering rekening mee houdt. Daar zet men zich eerder schrap voor een flinke afbouw. Voor alle duidelijkheid: de Vlaamse regering zegt nog niets te weten.
Banen redden
Sommige waarnemers speculeerden gisteren op een soort ‘mottenballenscenario’: het stilleggen van de fabriek tot de vraag opnieuw voldoende aantrekt. Dat is wat ArcelorMittal en Nyrstar gedaan hebben in 2008 en 2009 toen de crisis abrupt toesloeg. De Belgische sociale wetgeving is voldoende soepel om op die manier banen te redden en een onherroepelijke sluiting tegen te gaan. Een mottenballenscenario is wel alleen zinvol om een tijdelijke instorting van de vraag op te vangen, niet om structurele overcapaciteit weg te snijden. De fabriek in Genk werkt nu overigens al onder een stelsel van economische werkloosheid. Deze week is er, toeval of niet, geen productie en zijn er dus maar weinig arbeiders aanwezig.
In een mottenballenscenario is overigens ook een rol weggelegd voor het kabinet van minister van Arbeid Monica De Coninck. Daar zei een woordvoerster gisteren dat er nog geen dossier was en dat men afwachte. De Coninck is door Ford niet gevraagd voor een gesprek. Dat is wel het geval voor de Vlaamse minister-president Kris Peeters.
Peeters zelf zet zich alvast schrap. ‘Dit is voor Vlaanderen een zeer belangrijk dossier. 5.000 directe jobs en nog eens evenveel indirecte jobs.’ Maar ook Peeters beseft dat men niet tegen de markt kan ingaan. De overcapaciteit in de Europese automarkt is een heuse bedreiging. Verschillende autobouwers vechten voor hun overleven en Ford zit mee in de hoek waar de klappen vallen.
De overcapaciteit wordt op een kwart geschat. En de tijdelijke terugval van de vraag ziet er ook steeds minder tijdelijk uit. Begin september was al de twaalfde maand op rij waarin minder auto’s werden verkocht dan een jaar eerder.
Bron : www.destandaard.be