PDA

Bekijk de volledige versie : Ordetroepen massaal aanwezig in Beiroet


g*rd.janssens
23rd October 2012, 06:36
In de Libanese hoofdstad Beiroet zijn massaal ordetroepen aanwezig. Ze moeten het geweld tussen sjiieten en soennieten stoppen, dat oplaaide na de dodelijke aanslag op de Libanese veiligheidschef al-Hassan. Die kwam vrijdag om het leven door een autobom en is gisteren begraven. Sindsdien is het er zeer onrustig.

In de hoofdstad Beiroet en de noordelijke stad Tripoli is er vannacht en vanochtend gevochten. In Tripoli zouden drie doden zijn gevallen. Ook in het zuiden van Beiroet is er over en weer geschoten. Daarbij zouden vijf gewonden zijn gevallen. Het leger patrouilleert in de straten.

Sjiieten steunen Assad, soennieten niet
De soennieten zijn woedend over de bomaanslag van vrijdag. Ze geven het Syrische regime de schuld van die aanslag en eisen dat de Libanese regering ontslag neemt.

De sjiieten in Libanon, vooral bekend via de door hen opgerichte militante beweging Hezbollah, steunen de Syrische president Assad en staan daarmee lijnrecht tegenover de soennieten.

Scheurt het Libanese lappendeken?
In de jaren '50 en '70 werd het land twee keer verscheurd door burgeroorlogen. Er is nu een wankel evenwicht, waarbij de macht verdeeld is volgens religieuze lijnen: de president is een christen, de premier een soenniet, een sjiiet zit het parlement voor en zo meer.

Soennieten en sjiieten staan lijnrecht tegenover elkaar wat buurland Syrië betreft: soennieten zijn tegenstanders, sjiieten bondgenoten van het Assad-regime in Syrië. De aanslag van vrijdag voert de spanning tussen beide bevolkingsgroepen sterk op.


Bron: deredactie.be
Dinsdag, 23 oktober 2012


Mening: Ik denk dat het tijd is dat men goed gaat ingrijpen in deze regio; de Arabische lente heeft heel wat teweeggebracht en het volk voelt zich genoodzaakt zich te emanciperen en te conformeren aan Westerse standaarden! Of dit een goede zaak is, daar spreek ik me niet over uit, maar ik denk dat een leider zijn volk niet mag onderdrukken als ze een eigen mening hebben en daarom het gerechtvaardigd is om ordetroepen uit de (westerse) wereld te sturen.
Ik denk echter ook dat er niet enkel sociaal-economische redenen zitten achter de troepen die er de vrede moeten bewaren (om het volk te helpen overleven dus) maar dat we binnen aanzienlijke tijd een nieuw regime aan de macht zullen kunnen zien... wie weet...