PDA

Bekijk de volledige versie : Leden Pussy Riot overgebracht naar Sovjet-strafkampen


E*ien.Khouri
22nd October 2012, 13:52
Leden Pussy Riot overgebracht naar Sovjet-strafkampen

Twee leden van de Russische punkband Pussy Riot zijn naar beruchte, afgelegen strafkolonies gestuurd. Dat heeft hun advocaat vandaag gezegd .

"Nadezhda Tolokonnikova is naar Mordovia gestuurd en Maria Aljochina naar Perm'', aldus de advocaat. Dat zijn regio's die allebei in Midden-Rusland liggen. De strafkampen uit het Sovjettijdperk daar staan bekend om hun harde levensomstandigheden. Tolokonnikova en Aljochina zouden zaterdag zijn overgebracht, zonder dat hun families op de hoogte waren gesteld.

Ze zitten sinds begin maart achter de tralies omdat zij in de belangrijkste Russisch-orthodoxe kathedraal in Moskou een protestlied tegen president Vladimir Poetin zongen. Een derde lid, Jekatarina Samoetsevitsj, kwam onlangs onverwacht vrij. Zij was al opgepakt voordat de anderen met hun actie waren begonnen, bepaalde de rechter op 10 oktober.

De arrestatie en veroordeling van de bandleden kreeg internationaal veel kritiek. Zelf verklaarden de vrouwen dat hun optreden in de kerk niet tegen religie was, maar een politiek statement.

bron: De Morgen, 22/10/12

Het is echt walgelijk hoe deze vrouwen worden aangepakt. We leven in de 21ste eeuw en vrijheid van meningsuiting hoort een recht te zijn. Het is vreselijk dat Rusland, dat zichzelf profileert als modern, nog zo’n barbaarse technieken toepast als strafkampen en zo mensen en hun meningen neerslaat. Als Putin probeert te bewijzen dat hij geen dictator is, faalt hij daar spectaculair in. Het is jammer dat Rusland zichzelf precies terug in het Sovjettijdperk katapulteert hoewel dat een vrij donkere vlek was op de geschiedenis van het land. Ik kan mij niet voorstellen hoe onderdrukt de Russen zich nu voelen.

Niels Olieslagers
22nd October 2012, 18:34
Ik sluit mij volledig aan bij de mening van Elien. Dergelijke praktijken zouden anno 2012 toch niet meer mogen voorkomen. Helaas is de situatie van Pussy Riot verre van een alleenstaand geval in deze wereld. Noord-Korea is hier een "mooi" voorbeeld van. Ik hoop dat Samoetsevitsj, het derde lid van de groep dat onlangs werd vrijgelaten, gehoor zal vinden bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. Misschien zal zij op deze manier haar bandleden toch nog kunnen helpen.

Lynn.Van.Hoof
29th October 2012, 01:17
Ik zou geen Rus willen zijn, zou ik het toch zijn dan was ik een lid van Pussy Riot. Het is schandalig hoe Poetin en zijn kameraden hun macht willen laten gelden. Alsof zij de enigen zijn met de juiste meningen, de correcte visie of perfecte levensstijl. Herinnert u zich Anna Politkovskaja? De Russische journaliste die commentaar had op Poetin en het Kremlin? Herinnert u zich ook hoe zij vermoord werd in de lift van haar appartement? Herinnert u ook een zeker Litvinenko? De man die een paar maanden voor zijn dood, vergiftigd met het radioactieve Polonium, op zoek was naar de daders van Politkovskaja's moord? Hij was tevens een man met kritiek op de Russische regering.
Misschien heeft u het nog niet door, maar het valt toch op hoe mensen die tegen de Russische regering en haar handelingen, of eerder wanpraktijken, ingaan het op de één of andere manier met de dood of een zware straf moeten bekopen.
Ik steun Pussy Riot, ze hadden misschien toch wel beter een andere locatie uitgekozen, iets als een parkeerterrein. Of dat iets veranderd zou hebben weet ik niet, maar zij hebben een eigen mening zoals ik die ook heb, alleen ik mag die wel vrijuit uitdrukken, voorlopig.