Barst
18th November 2005, 18:24
Leger koopt verkeerde schepen
Nederlandse 'Marinestudie 2005' maakt brandhout van aankooppolitiek leger. Tweedehandse fregatten zijn duur, lomper en ouder. Vooral Nederlandse werf De Schelde doet goede zaak.
VANDAAG geeft de federale ministerraad groen licht aan minister van Defensie André Flahaut (PS) om twee multifunctionele M-fregatten (zware oorlogsbodems) over te kopen van Nederland voor zo'n 250 miljoen euro. De logica van die aankoop is ver te zoeken. Dat bewijst de Nederlandse minister van Defensie, Henk Kamp, onrechtstreeks met zijn beleidsplan 'Marinestudie 2005'.
Strategisch: De Koude Oorlog is voorbij, grote oorlogsbodems die duikboten kunnen bestrijden en de vijand verhinderen te landen op onze kust zijn niet meer van deze tijd. De huidige vijanden zijn smokkelaars, piraten en terroristen. Om die te bestrijden, zijn kleine, snelle en wendbare schepen nodig. De Nederlanders stellen in hun Marinestudie dat ze daarom vier van de zes M-fregatten afstoten, om ze te vervangen door kleinere patrouilleboten (aangepaste korvetten). België betaalt dus onrechtstreeks de Nederlandse modernisering. België geeft intussen wel ,,de strijd tegen onderzeeërs en oppervlakteschepen'' op als reden van aankoop.
Kostprijs: M-fregatten varen met 150 personeelsleden, de patrouilles werken met 50 man. De kostprijs om een fregat te laten uitrukken, is navenant zwaarder: Nederland denkt 10 miljoen euro werkingskosten per fregat per jaar te besparen door ze te verpatsen. Ondertussen stuurde België in september op bevel van Flahaut het fregat Westdiep mee met het Deense transportschip Tor Fortuna, dat afgedankt Belgisch legermaterieel naar Kongo brengt. Bedoeling is om de Tor Fortuna ten zuiden van de Rode Zee en langs de Somalische kusten te beschermen tegen piraterij. Zo'n missie is een mooi voorbeeld van een peperdure en duidelijk veel te zwaar bewapende militaire begeleiding.
Verouderd: de M-fregatten die België koopt voor 250 miljoen zijn verouderd. ,,Ze zijn destijds vooral ontworpen tegen nucleaire sovjet-onderzeeboten'', staat zwart op wit in de Marinestudie. Volgens de studie hebben de schepen een nieuw sonarsysteem, nieuw helikopterdek en een moderner wapensysteem nodig.
Werkgelegenheid: Alle moderniseringen én het onderhoud van de schepen, zullen worden uitgevoerd door de Nederlandse scheepswerf De Schelde. Met het geld van de verkoop laten de Nederlanders hun nieuwe patrouilleboten ook bouwen bij De Schelde, waardoor daar werkgelegenheid verzekerd is. Van economische return (en orders voor Belgische bedrijven) is geen sprake in dit dossier. Had België de logische keuze van kleinere, goedkopere (100 miljoen euro per stuk) patrouilleschepen gemaakt, dan zouden Belgische bedrijven wel hebben kunnen meebouwen.
www.mindef.nl
DS, 18-11-2005, (Wouter Verschelden)
Nederlandse 'Marinestudie 2005' maakt brandhout van aankooppolitiek leger. Tweedehandse fregatten zijn duur, lomper en ouder. Vooral Nederlandse werf De Schelde doet goede zaak.
VANDAAG geeft de federale ministerraad groen licht aan minister van Defensie André Flahaut (PS) om twee multifunctionele M-fregatten (zware oorlogsbodems) over te kopen van Nederland voor zo'n 250 miljoen euro. De logica van die aankoop is ver te zoeken. Dat bewijst de Nederlandse minister van Defensie, Henk Kamp, onrechtstreeks met zijn beleidsplan 'Marinestudie 2005'.
Strategisch: De Koude Oorlog is voorbij, grote oorlogsbodems die duikboten kunnen bestrijden en de vijand verhinderen te landen op onze kust zijn niet meer van deze tijd. De huidige vijanden zijn smokkelaars, piraten en terroristen. Om die te bestrijden, zijn kleine, snelle en wendbare schepen nodig. De Nederlanders stellen in hun Marinestudie dat ze daarom vier van de zes M-fregatten afstoten, om ze te vervangen door kleinere patrouilleboten (aangepaste korvetten). België betaalt dus onrechtstreeks de Nederlandse modernisering. België geeft intussen wel ,,de strijd tegen onderzeeërs en oppervlakteschepen'' op als reden van aankoop.
Kostprijs: M-fregatten varen met 150 personeelsleden, de patrouilles werken met 50 man. De kostprijs om een fregat te laten uitrukken, is navenant zwaarder: Nederland denkt 10 miljoen euro werkingskosten per fregat per jaar te besparen door ze te verpatsen. Ondertussen stuurde België in september op bevel van Flahaut het fregat Westdiep mee met het Deense transportschip Tor Fortuna, dat afgedankt Belgisch legermaterieel naar Kongo brengt. Bedoeling is om de Tor Fortuna ten zuiden van de Rode Zee en langs de Somalische kusten te beschermen tegen piraterij. Zo'n missie is een mooi voorbeeld van een peperdure en duidelijk veel te zwaar bewapende militaire begeleiding.
Verouderd: de M-fregatten die België koopt voor 250 miljoen zijn verouderd. ,,Ze zijn destijds vooral ontworpen tegen nucleaire sovjet-onderzeeboten'', staat zwart op wit in de Marinestudie. Volgens de studie hebben de schepen een nieuw sonarsysteem, nieuw helikopterdek en een moderner wapensysteem nodig.
Werkgelegenheid: Alle moderniseringen én het onderhoud van de schepen, zullen worden uitgevoerd door de Nederlandse scheepswerf De Schelde. Met het geld van de verkoop laten de Nederlanders hun nieuwe patrouilleboten ook bouwen bij De Schelde, waardoor daar werkgelegenheid verzekerd is. Van economische return (en orders voor Belgische bedrijven) is geen sprake in dit dossier. Had België de logische keuze van kleinere, goedkopere (100 miljoen euro per stuk) patrouilleschepen gemaakt, dan zouden Belgische bedrijven wel hebben kunnen meebouwen.
www.mindef.nl
DS, 18-11-2005, (Wouter Verschelden)