PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Jongens bereiken puberteit vroeger’


V*ronique.Govaerts
22nd October 2012, 13:12
[SIZE=4]‘Jongens bereiken puberteit vroeger’[/SIZE]

Jongens bereiken hun puberteit tegenwoordig zes maanden tot twee jaar vroeger dan voorheen gedacht. Dat blijkt uit een grootschalige studie bij Amerikaanse jongens, schrijft de Britse krant The Observer.

De studie werd uitgevoerd door de American Academy of Paediatrics en verzamelde gegevens over 4.100 jongens. Uit de resultaten blijkt dat zwarte Amerikaanse jongens tekenen van puberteit vertonen als ze niet veel ouder zijn dan negen. Bij blanke en ‘hispanic’ jongens ligt de gemiddelde leeftijd net voorbij tien jaar. Voorheen ging men ervan uit dat de puberteit van jongens gemiddeld rond 11,5 jaar startte.

Een studie in 2010 had al aangegeven dat meisjes tegenwoordig vroeger hun puberteit beginnen, waarbij sommigen al rond zeven jaar borsten ontwikkelen. Over jongens waren tot nog toe weinig gegevens beschikbaar, meldt The Observer, dat verwijst naar berichtgeving van The New York Times zaterdag.

De onderzoekers hebben geen pasklare verklaring voor de resultaten, maar verwijzen naar onder meer verandering in voedingspatronen, verminderde fysieke activiteit bij kinderen en andere omgevingsfactoren.

Bron: De Standaard – 21/10/2012

Commentaar:

Ik kijk er helemaal niet van op wanneer ik lees dat de kinderen tegenwoordig vroeger hun puberteit bereiken. Ze lijken wel sneller en sneller volwassen te worden. Toch vind ik het vreemd dat de onderzoekers die hebben vermeld dat jongens vroeger hun puberteit bereiken, geen pasklare verklaring hebben voor de resultaten. De verandering van voedingspatronen kan ik nog begrijpen; maar misschien ligt de verminderde fysieke activiteit ook wel aan het feit dat kinderen meer en meer aan de computer gekluisterd zitten.

Michael Van Deun
23rd October 2012, 00:27
Dergelijke artikels boeien mij al vanaf het lezen van de titel van het artikel. Niet alleen omdat dit de doelgroep is waar ik later les aan zal geven, maar ook omdat ik gewoon heel gefascineerd ben in de onwikkeling van jongeren in het algemeen. Ik verschiet er dan ook niet van om dergelijke conclusies te lezen na een wetenschappelijk onderzoek. Ik denk dat zowel vanuit de omgeving als vanuit de maatschappij in zijn geheel jongeren meer en meer worden gedwongen om volwassen te worden. Vaak merk je dat ook aan de jongeren in kwestie zelf die zo snel mogelijk volwassen of meerderjarig willen zijn. Dit vind ik persoonlijk heel jammer. Soms zijn jongeren teveel bezig met een toekomst plannen, wat op zich wel goed is, maar niet om dan niet meer van die tijd te kunnen genieten!

Mij is ook altijd verteld dat jongens altijd twee jaar achter staan op meisjes met dezelfde leeftijd, dat is ook een goede verklaring waarom mannen of jongens in relaties vaker ouders zijn dan vrouwen of meisjes. Doorheen de jaren komt daar ook nog eens bij dat de start van de puberteit alsmaar vroeger en vroeger begint. Persoonlijk denk ik dat dit vaak nogal overdreven is, net zoals vakjesdenken bij stoornissen zoals ADHD en autisme ook nogal snel worden vastgesteld naar mijn mening! Net zoals Veronique dan ook aanhaalt in haar mening is het inderdaad een beetje vreemd dat voor dit laatste nog geen wetenschappelijke verklaringen gevonden zijn. Het lijkt mij in elk geval de moeite waard om te blijven opvolgen!