PDA

Bekijk de volledige versie : Iran executeert tien drugshandelaars

niels.geboers
22nd October 2012, 12:50
Iran executeert tien drugshandelaars

Iran heeft tien drugshandelaars terechtgesteld in een gevangenis in Teheran, ondanks verzet van mensenrechtenorganisatie Amnesty International. Dat meldt het kantoor van de procureur in de Iraanse hoofdstad.
De tien mannen behoorden tot twee verschillende ontmantelde drugsnetwerken in de hoofdstad. Ze waren veroordeeld voor de handel in meer dan een ton opium en een ton methamfetamine (ook bekend onder de naam 'crystal meth').

Amnesty vroeg Iran verschillende malen om de veroordeelden niet terecht te stellen, omdat de doodstraf voor drugshandel overdreven zou zijn. In Iran worden jaarlijks nochtans verschillende honderden mensen terechtgesteld omwille van drugshandel. Het land kent een strenge antidrugswetgeving.

Volgens Amnesty International zijn sinds begin dit jaar ongeveer 344 mensen, vooral voor drugshandel, terechtgesteld in Iran.

--------------------------------------------------------------------------

Ik begrijp Amnesty International wel voor een deel, maar toch ben ik het ook wel eens met wat Iran doet met drugshandelaars. Ze krijgen toch genoeg waarschuwingen wat ze staat te wachten als ze worden gepakt. Drugs maakt veel kapot, dus als het nu gaat om een paar mensenlevens tegenover honderden verslaafde of zelfs meer vind ik dit niet meer als terecht. Langs de andere kant zou ik het ook wel begrijpen dat het in zo'n land niet echt gemakkelijk is om aan geld te geraken, maar dan ben ik ook weer van mening dat voor alles een andere weg bestaat en zeker voor dit. Misschien niet altijd een gemakkelijker alternatief, maar toch je riskeert nog altijd je leven.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1521307/2012/10/22/Iran-executeert-tien-drugshandelaars.dhtml