PDA

Bekijk de volledige versie : 133 diersoorten uit Vlaanderen verdwenen voorbije eeuw


V*ncent De Haes
21st October 2012, 17:47
19/10 Wetenschap Van het totaal aantal soorten waarvoor een rode lijst werd opgesteld (1.934), zijn 133 soorten de laatste 100 jaar uit Vlaanderen verdwenen. Dat staat in de Natuurindicatoren 2012 van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO).


Van de overige soorten (1.801) zijn er 429 rodelijstsoorten. Die soorten zijn sterk achteruit gegaan en of hebben een kritisch niveau bereikt waardoor de soort op het punt staat te verdwijnen uit Vlaanderen.

Vlinders
Van de 67 vlindersoorten die sinds het begin van de vorige eeuw in Vlaanderen voorkwamen, zijn er ondertussen 19 uitgestorven, 18 soorten zijn in gevaar en 7 zijn bijna in gevaar.

Vissen
De fragmentatie van waterlopen door stuwen en sluizen vormt een ernstig knelpunt voor de instandhouding van vispopulaties. Als het huidige saneringstempo wordt aangehouden, zullen de geïnventariseerde vismigratieknelpunten op de prioritaire waterlopen pas na 2015 gesaneerd zijn en de overige pas na 2021.

Soortbeschermingsplan
Momenteel zijn er 18 soortbeschermingsplannen opgesteld, waarvan er 17 in uitvoering zijn voor onder meer vroedmeesterpad, adder, das, boomkikker, grote pimpernel, hamster, nachtzwaluw, kleine rietgans en heivlinder. Daarmee is 64 procent van de doelstelling gerealiseerd.



In het najaar moet de Vlaamse regering instandhoudingsdoelstellingen formuleren en vastleggen.

auteur: Belga

Eigen mening: ik vind dat de Vlaamse regering alles moet doen om de verschillende diersoorten in stand te houden.

Lieselotte.Busch
21st October 2012, 19:19
Ik vind het heel verontrustend dat er al zoveel diersoorten weg zijn. Dit zou ons echt allemaal moeten wakker schudden. Een periode van honderd jaar is natuurlijk lang, maar 133 diersoorten is veel. Ik vind het jammer dat ze in het artikel niet meer vertellen over de oorzaken. Bij de vissen wordt hier wel bij stilgestaan. Wij, mensen, willen de natuur nu eenmaal 'veranderen'/naar onze hand zetten. We houden veel te weinig rekening met de natuur en met de dieren die in deze natuur wonen. We zouden er echt iets aan moeten doen, zo kan het toch echt niet meer verder. Ik stel me wel de vraag naar waar de dieren dan getrokken zijn. Zijn de dieren echt verdwenen of zijn ze naar een ander land/gebied getrokken? Het artikel had voor mij wel wat uitgebreider mogen zijn.