PDA

Bekijk de volledige versie : Inverto bouwt eerste magneetvrije motor voor elektrische automobielindustrie


j*smien.cavens
21st October 2012, 14:26
EVERGEM - Inverto, een spin-off van de Gents Universiteit die zich bezighoudt met milieuvriendelijke oplossingen en toepassingen in drie gebieden van elektronica en productdesign, optimaliseerde de technologie voor een magneetvrije motor zodat die klaar is voor de elektrische automobielindustrie. De allereerste nieuw geschakelde, magneetloze reluctantiemotor bestaat enkel uit koper en motorblik.

‘In klassieke motoren zijn magneten nodig, een stof die meer en meer zeldzaam wordt, waarbij alleenontginner China productiequota oplegt en waarvan de prijzen op korte tijd verzevenvoudigden’, schets Peter Besard, voorzitter van de raad van bestuur van Inverto, het probleem.

Het principe van de magneetvrije motortechnologie bestaat al langer, maar Inverto optimaliseerde die als eerste voor toepassingen op elektrische voertuigen. De nieuwe motoren zijn performanter bij hoge snelheden en betrouwbaarder, bij problemen wordt in neutraal geschakeld. De optimalisatie is ook klaar voor industriële nichetoepassingen. De ontwikkeling en productie gebeurt in het Oost-Vlaamse Evergem.

John De Clercq, onderzoeks- en ontwikkelingsmanager, verduidelijkt dat de werking gebaseerd is op het principe van de ‘minimum magnetische weerstand’. ‘Hierdoor zullen de vertande rotorspoelen zich steeds in lijn trachten te stellen met de statorpolen. De statorpolenwikkelingen worden sequentieel elektronisch geschakeld en dit resulteert in koppelvorming. Het koppel kan zowel positief als negatief, zodat ook elektrisch kan worden geremd met energierecuperatie naar de batterijen.’

Een Range Rover Evoque wordt als evaluatie- en demonstratievoertuig gebruikt binnen het Vlaams project Electric Powertrain, waarin Flanders’ DRIVE samen met 12 industriële partners een nieuwe aandrijflijn voor elektrische voertuigen ontwikkelt.

bron: De Standaard, 18/10/2012
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121018_00339532

eigen mening:
Van motoren en dergelijke weet ik niet veel af, maar wat ik wel weet is dat ze veel CO2 uitstoten en dat is zeer slecht voor het milieu. Hoewel het nu al te laat is en de aarde al aan het opwarmen is, hoop ik dat we het opwarmen kunnen vertragen. Of dat haalbaar is weet ik niet maar elke stap kan in de goede richting leiden. Ook deze stap voor het optimaliseren van elektrische voertuigen is positief. Wanneer iedereen op aarde in de elektrische auto's zal rijden gaat nog lang duren. Maar er moet gedacht worden aan onze nabestaanden. Het heeft geen zin om niets te innoveren op gebied van milieu omdat het voor ons niet veel effect zal hebben. Het heeft geen zin om de egoïst te blijven uithangen. We moeten denken aan het voortbestaan van de aarde!