PDA

Bekijk de volledige versie : Frans parlement keurt taks van 75 procent voor hoogste inkomens goed

c*iel schulte
20th October 2012, 10:23
De Franse parlementsleden hebben vrijdag ingestemd met een taks van 75 procent op de allerhoogste inkomens. President François Hollande had tijdens zijn verkiezingscampagne voor de invoering van die taks gepleit.
De belasting richt zich op ongeveer 1.500 Fransen, die een inkomen hebben van minstens 1 miljoen euro per jaar. Zij zullen naar schatting gemiddeld 140.000 euro per jaar betalen, wat voor de Franse schatkist jaarlijks 210 miljoen euro moet opleveren.

Minister van Begroting Jérôme Cahuzac (PS) zegt dat het om een legitieme maatregel gaat. “Iedereen moet bijdragen volgens zijn eigen middelen.” De heffing geldt voorlopig voor een periode van twee jaar, omdat dat volgens de minister “de tijd is die nodig is voor het herstel” van de economie.

De rechtse oppositie neemt de taks evenwel stevig onder vuur. Volgens hen gaat het om een louter symbolische overwinning van de linkerzijde. “Iedereen weet zeer goed dat dit niets zal opleveren en dat dit een deel van de mensen zal wegjagen die veel geld verdienden”, aldus gewezen minister van Huisvesting Benoist Apparu (UMP).

vrijdag 19 oktober 2012

Mijn Mening:
Ik vind het een goed idee om de taksen op deze manier te laten uit betalen. Maar dan moet hij deze regel over heel de lijn door trekken. De rijkere mensen moeten meer betalen en de mensen die minder verdienen minder. Zo kan men steeds dalen in taks procenten tot men aan de laagste inkomsten zit. Dit is volgens mij een zeer gunstig systeem voor de staatse kas en om een financiële put te dichten.

anne.plessers
20th October 2012, 16:11
Net zoals Chiel vind ik de maatregel een goede maatregel. Toch heb ik mijn twijfels bij de effectiviteit ervan. Mensen die zo'n hoog inkomen mogen genieten, hebben ook het geld om te zoeken naar manieren om de taks te omzeilen. Zo zijn er al voorbeelden genoeg bekend van mensen uit Frankrijk die de Belgische nationaliteit aannemen om de taksen te omzeilen. Ik denk dan ook dat het belangrijk is dat verschillende landen samenwerken zodat die mensen die de taks willen omzeilen, hier minder kans toe hebben. Ik denk dat België er ook mee gebaat zou zijn, moest deze taks hier komen. De groep met hoge inkomens gaat dat nooit goedkeuren en zal hier dan ook tegen in willen gaan door bijvoorbeeld een andere nationaliteit aan te nemen. Het is dan aan de samenwerking met andere landen om het probleem op te lossen.

Suzy Buyens
20th October 2012, 17:46
Aan de hogere taksen voor mensen die meer dan 1 miljoen per jaar verdienen is een grappig ideetje in theorie maar in praktijk zullen deze mensen de franse staatskas echt niet gaan spijzen.Ten eerste hebben zulke mensen een batterij aan boekhouders en fiscalisten die voor hen de talrijke achterpoortjes zullen trachten te openen. Trouwens, diegenen die "in 't echt" veel verdienen, zijn de grootste sukkelaars op papier, in België toch al zeker. Of ze zetten hun domicilie in Monaco, Zwitersland of overzees, net zoals ze met hun bankrekeningen doen. En hoeveel mensen verdienen er eigenlijk meer dan 1 miljoen per jaar (en geven dat ook echt aan op hun belastingaangifte)? Toch alleen maar een klein topje van de bevolking, zowel in Frankrijk als in België. Het verhogen van de inkomenstaks is een goed idee, maar zoals iemand al aanhaalde, percentueel stijgend met het inkomen zodat de lagere inkomens en de gewone arbeider er niet weer voor moet opdraaien!