PDA

Bekijk de volledige versie : Wie schrijft, die wordt vaker schizofreen


c*arlotte.meeus
18th October 2012, 16:26
Mensen met creatieve beroepen worden vaker behandeld voor geestesziekten dan de gemiddelde burger. Er is vooral een verband tussen schrijven en schizofrenie, aldus onderzoekers van de Karolinska universiteit in Zweden.

De uitgebreide studie omvatte de gegevens van 1,2 miljoen patiënten en hun familieleden. Het resultaat bevestigde dat bepaalde mentale aandoeningen vaker voorkomen bij mensen met artistieke en wetenschappelijke beroepen, zoals dansers, onderzoekers, fotografen en auteurs.

Vooral auteurs hebben relatief vaak last van psychiatrische ziektes zoals schizofrenie, depressie, angstsyndromen en verslaving. Schrijvers plegen 50 procent vaker zelfmoord dan de gemiddelde burger.

De onderzoekers ontdekten dat ook familieleden van patiënten met schizofrenie, anorexia en soms ook autisme vaker een creatief beroep hebben.

Volgens onderzoeker Simon Kyaga zijn de uitkomsten van de studie aanleiding voor een andere benadering van geestesziekten.

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1517996/2012/10/16/Wie-schrijft-die-wordt-vaker-schizofreen.dhtml

Mening :
Onderzoekers van de Karolinska universiteit in Zweden beweren dat er een verband bestaat tussen schrijven en schizofrenie. Volgens deze onderzoekers worden mensen met een creatief brein vaker behandeld voor geestesziekten dan de gemiddelde burger. Volgens onderzoeker Simon Kyaga zijn de uitkomsten van de studie dan weer aanleiding voor een andere benadering van geestesziekten.
Ik weet echter niet wat ik er van moet denken, de onderzoekers van de Karolinska universiteit in Zweden hebben het wel onderzocht en kunnen het wel aantonen, maar er is weinig informatie over dit onderzoek gegeven in het artikel. Bovendien klinkt het ongeloofwaardig, ik ken vele mensen die een creatief beroep uitoefenen en geen geestesziekten hebben. Toch ben ik van het resultaat van het onderzoek van de Karolinska universiteit geschrokken. 50% van de schrijvers plegen vaker zelfmoord dan de gemiddelde burger en familieleden van patiënten met anorexia, autisme en schizofrenie oefenen vaker een creatief beroep uit.
Persoonlijk vind ik dit onderzoek toch niet betrouwbaar omdat er geen cijfergegevens worden vermeld en zoals ik al vermeld heb is er bovendien weinig informatie over dit onderzoek gegeven in het artikel.