PDA

Bekijk de volledige versie : Diploma vader bepaalt je leven


Jolien.Helsen
18th October 2012, 12:46
Diploma vader bepaalt je leven
donderdag 18 oktober 2012, 03u00

Auteur:Christine De Herdt

Hoe lager het diploma van je vader, hoe groter het risico dat je later werkloos, ziek of alleenstaande ouder wordt. Dat blijkt uit een onderzoek door de Universiteit Antwerpen in tien landen. ‘Het is duidelijk dat we ons leven niet helemaal zelf in de hand hebben’, zegt professor Bea Cantillon.

De studie, die nog gepubliceerd moet worden, werd gevoerd op basis van enquêtes van het statistisch bureau Eurostat. In totaal werden gedurende twee jaar 4.000 gezinnen, goed voor 8.000 mensen tussen 24 en 65 jaar oud, per land bevraagd. ‘Vooral het effect van het opleidingsniveau en het beroep van de vader werd onderzocht’, zegt Bea Cantillon, professor Sociaal Beleid aan de Universiteit Antwerpen. En dat effect blijkt bijzonder groot.

De internationale vergelijking toont aan dat de factoren die armoede genereren sterk samenhangen met het diploma en de job van de vader. Wie een laaggeschoolde papa heeft, loopt niet alleen meer risico werkloos of ziek te worden. Je hebt ook meer kans om te scheiden of alleenstaande ouder te worden. En je hebt dus ook meer kans om in de armoede verzeild te geraken. ‘Je gezin bepaalt wat je studeert, hoe succesvol je bent in je studies, welke kansen je later krijgt op de arbeidsmarkt, en hoe gezond je bent. Fysiek en mentaal’, legt Cantillon uit. ‘Dat is niet alleen in ons land zo. Dat gaat op voor al die landen die we onderzocht hebben. Zelfs in Scandinavische landen, die een voorbeeld zijn voor hun gelijkekansenbeleid.’

Net daarin schuilt het gevaar, zegt ze. ‘Als we ervan uitgaan dat iedereen dezelfde kansen heeft, en iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen succes, creëer je een harde samenleving. Een samenleving waarin iedereen gewezen wordt op zijn persoonlijke verantwoordelijkheid. Maar die verantwoordelijkheid blijkt uiteindelijk beperkt.

Daar moet het beleid rekening mee houden. ‘Als de regering de uitkeringen van langdurig werklozen terugschroeft, zou ze beter twee keer nadenken. Op die manier straffen ze degenen die geboren zijn met minder kansen. Aan de andere kant worden zij die alle kansen kregen, ceo’s bijvoorbeeld, beloond met riante bonussen. En die kloof wordt vandaag alleen maar groter.’

Bron: DS

Eigen mening:
Is begrijp het verband tussen het beroep van de vader (lager diploma) en de kansen voor het kind niet goed. Hoe kan er nu bewezen worden dat dat kind juist lager geschoold zal zijn? :slash:

Enerzijds snap ik het verdikt omtrent armoede. Als een kind in een minder rijke omgeving leeft, dan kan het inderdaad zijn dat hij/zij minder toekomstmogelijkheden heeft. Omdat het bijvoorbeeld heel duur is om verder te studeren. Ouders zullen dan sneller geneigd zijn om hun kinderen te laten werken. Maar in alle situaties is dit wel niet zo.

Anderzijds vind ik het niet zo dat kinderen in armoede minder kansen hebben. Als een kind effectief verder wil studeren is dit mogelijk. België geeft iedereen steun en een kans om iets te bereiken (denken we maar aan de vele subsidies). Als je echt iets wilt, kan je dit bereiken.

Maar de capaciteiten van de vader bepalen niet de capaciteiten van het kind.

Tinne Sysmans
18th October 2012, 16:24
Enerzijds kan ik het resultaat van het onderzoek begrijpen, omdat het vaak zo is dat ouders die laaggeschoold zijn niet van hun kinderen verwachten dat ze zich goed moeten inzetten om goede punten te behalen, maar dit is ten eerste al een veralgemening. Het is zeker niet zo dat dit overal het geval is. Ten tweede vind ik het raar dat het enkel van de vader zou afhangen. Het kan goed zijn dat de vader laaggeschoold is en de moeder hooggeschoold. Ik denk ook dat het vaak de moeder is die de kinderen gaat overhoren en erbij gaat zitten als ze moeilijkheden hebben met een bepaald vak.
Waar ik het wel mee akkoord ben, is dat kinderen uit een rijke gezinssituatie meer kansen hebben op een goede toekomst. Zij krijgen vaak al meer financiële steun van hun ouders. Ook het feit dat je tegenwoordig studiepunten kan kopen, is het beste bewijs dat diegene met veel geld amper iets te vrezen hebben, terwijl mensen die het financieel moeilijker hebben, hier geen geld aan gaan spenderen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat gezinnen die het moeilijker hebben, bijgevolg hun kinderen geen toekomst kunnen bieden. Het meeste moet je ook gewoon zelf doen, want je mag nog zo rijk zijn, als je er niets voor doet, zal je ook nooit geen advocaat of ... kunnen worden!

Charlotte Cooreman
18th October 2012, 18:20
Net zoals Tinne heb ik dubbele gevoelens bij dit artikel. Enerzijds vind ik het jammer dat het een negatief beeld geeft over vaders zonder diploma. In het artikel lijkt het net dat als je vader geen diploma heeft, je 'als kind van' nooit succesvol kunt zijn. Zoals Jolien al zei, zijn er wel kinderen van ouders zonder diploma die een diploma halen. Persoonlijk vind ik het jammer dat dit zo negatief wordt voorgesteld.

Anderzijds vind ik het ook goed dat men ervan uitgaat dat kinderen van ouders zonder diploma het moeilijker hebben. In het artikel zegt men dat dit goed is om een harde samenleving te voorkomen. Als ik het artikel en de resultaten van het onderzoek vanuit dit standpunt lees, kan ik het beter begrijpen. Op deze manier blijft ons land zich inzetten voor mensen die het minder hebben en hier zelf vaak niet voor gezorgd hebben. Dit is goed want, zo kunnen deze mensen ondanks hun afkomst of moeilijke situatie toch nog streven naar een beter en makkelijker leven.