PDA

Bekijk de volledige versie : Hou leerlingen tot 18 uur op school


p4u12767
16th October 2012, 10:37
Geen Latijn meer in het eerste jaar, coaches voor elke leerling en school tot 18 uur. Dat zijn enkele voorstellen van Walter Buijs, voorzitter van vijftig scholen in het bisdom Mechelen-Brussel, om komaf te maken met schoolmoeheid, spijbelen en uitval zonder diploma, bericht De Morgen.


"In de jaren zestig was er avondstudie tot halfzeven. Dat zat propvol, ook al zat mama thuis te wachten. Nu is mama zelden thuis, maar is de avondstudie leeg. De enige leerlingen die tegenwoordig moeten nablijven, zijn zij die achterstand hebben opgelopen. Die groep ziet de extra begeleiding als een straf", legt Buijs zijn revolutionaire hervormingsvoorstellen uit.

"Langer op school blijven kan ook probleempubers helpen. We moeten beseffen dat er van kansarme kinderen thuis niets zal komen. Zij spijbelen in eigen huis. Ze doen niks, terwijl ze intelligent genoeg zijn. Door hen langer op school te houden en met ze te praten, kunnen we die spiraal van uitval doorbreken", verklaart hij.

Belga

bron: hbvl

eigen mening:
Het is een goed bedoeld initiatief maar volgens mij gaan leerlingen die al schoolmoe zijn, alleen maar meer frustraties krijgen omdat ze langer moeten blijven. Ik moest vroeger ook tijdens de examens op school blijven leren omdat mijn ouders gingen werken. Van leren kwam er niks in huis, briefjes schrijven en doorgeven en systemen zoeken om te kunnen communiceren met elkaar zonder dat je gepakt werd, daar hielden we ons mee bezig. Als ik thuis kwam, moest ik nog beginnen studeren, dus veel tijd verloren. Op die leeftijd denk je dat je andere dingen aan je hoofd hebt ipv te studeren daarom ben ik wel voor coaches voor elke leerling. Ik weet niet hoe het financieel en organisatorisch haalbaar is maar ik denk als zij individueel gestuurd zouden worden door een coach meer effect kan hebben dan tot 18 uur op school te blijven.

Jynthe
17th October 2012, 14:18
Schoolmoeheid tegengaan? Laat me niet lachen. Zoals de gebruiker hierboven net al zei ga je het probleem dan net erger maken, als kinderen al schoolmoe zijn ga je de situatie niet op magische wijze kunnen oplossen door ze langer op school te houden.
Je moet het probleem van schoolmoeheid, hangjongeren enzoverder op een andere manier aanpakken; bij de jongeren zelf! En niet door schoolregels te gaan veranderen!
Het idee van coachingsessies vind ik een erg goed, en volgens mij ook een vrij haalbaar idee! Laat de leerlingen tijdens de schooluren enkele uurtjes per week ventileren over hun eigen doen en laten, geef hen ook wat inbreng in de school,... Dat lost volgens mij zooooveel meer op op vlak van positief gedrag dan hen op school 'gevangen' te houden!

Michael Van Deun
19th October 2012, 17:09
Leerkrachten hebben eenmaal een moeilijke taak, namelijk leerlingen onderwijzen en tegelijkertijd jongeren opvoeden. Dat gaat niet altijd even vlot, zeker wanneer de diversiteit in de klas enorm groot is. Wanneer voorstellen een concrete invulling en een concrete betekenis krijgen, dan pas kan ik oordelen of dit goede suggesties zijn binnen het onderwijs.

Leerlingen op school houden tot 18h roept al meteen heel wat protest op omdat leerlingen vaak schoolmoe zijn. Dit komt omdat ze verplicht worden naar school te gaan en wanneer dit niet leuk is, komen zij ook niet graag. Als leerkracht, maar ook als leerkrachten- en schoolteam is het belanrijk om die leerlingen wel de motivatie te geven om naar de school te laten gaan.

Dat brengt mij ook meteen tot het positieve punt van dit voorstel. Laat leerlingen inderdaad langer naar school gaan, maar maak hierbij ook tijd vrij voor andere zaken. Hiermee bedoel ik concreet dat er mogelijkheden zijn om leerlingen hun huiswerk en lessen te laten voorbereiden met begeleiding van leerkrachten, zodat zij thuis niet meer hoeven te werken. Ten tweede kan dit voorstel ook lukken als leerlingen binnen die lange lesdag ook tijd krijgen om even jongere te zijn. Vaak worden heel wat lessen verstoord omdat leerkrachten teveel bezig zijn met opvoeden. Door leerlingen langer naar school te laten gaan, kan op beide aspecten dieper ingegaan worden ...

Alle suggesties hebben voor- en nadelen. Het is belangrijk om telkens te achterhalen wat de meerwaarde en de functie van die maatregel is! Dan pas kan de discussie starten over de haalbaarheid en de organisatie hiervan!