PDA

Bekijk de volledige versie : Assad beveelt restauratie eeuwenoude moskee Aleppo


mamaInge
16th October 2012, 07:26
De Syrische president Bashar Assad heeft opdracht gegeven voor een spoedrestauratie van de eeuwenoude Umayyad-moskee in Aleppo. Afgelopen weekend brak na hevige gevechten tussen regeringstroepen en rebellen brand uit in het bedehuis, en raakte het zwaarbeschadigd. De moskee, die stamt uit de dertiende eeuw en grenst aan de middeleeuwse citadel van de oude stad, staat op de werelderfgoedlijst van Unesco.
Het leger heeft zich maanden geleden rond en in de strategisch gelegen moskee in het hart van Aleppo ingegraven. De rebellen zetten afgelopen week de aanval in om de regeringstroepen uit hun stellingen te verdrijven. De opstandelingen klagen dat militairen en regeringsgezinde strijders er beledigende leuzen op de muren kladden en zich bezatten.

Soek

De rebellen en het leger schuiven elkaar de schuld voor de brand in de schoenen. Assad stelde maandag onmiddellijk een commissie in die hij met de restauratie van de moskee belastte. Het werk moet voor het eind van 2013 zijn voltooid.

De Umayyad-moskee is niet de eerste eeuwenoude publiekstrekker die slachtoffer werd van de aanhoudende gevechten in Aleppo. Twee weken geleden ging de beroemde soek van de verscheurde metropool al in vlammen op.

Bron: De Standaard.be

Mijn mening:Als studente geschiedenis ben ik absolute voorstander van het restaureren van oude gebouwen maar zou president Assad zich niet eerst even met andere problemen bezighouden? De rebellen vallen al weken de regeringstroepen aan rond de moskee, dit gaat dan ook gepaard met vele slachtoffers, inclusief burgers.

Elise_v
16th October 2012, 18:21
Als bijkomend artikel

Ten minste 30.000 mensen zijn inmiddels omgekomen door het geweld in Syrië. Dat zei VN-functionaris Jeffrey Feltman vandaag tegen de VN-Veiligheidsraad.

Er worden hogere aantallen doden genoemd, maar die komen vooral van organisaties die de opstandelingen steunen. Het is ook voor de VN onmogelijk om exacte aantallen doden te noemen.

Feltman zei dat het geweld in Syrië een nieuwe dimensie bereikt. "Martelingen en beschietingen zijn inmiddels dagelijkse kost."

In Syrië woedt sinds maart vorig jaar een opstand tegen het regime van president Bashar al-Assad.

Bron: Het Laatste Nieuws
Datum: 15/10/2012

Eigen mening: Ik ben het helemaal eens met Inge. President Assads prioriteiten liggen duidelijk verkeerd. Syrië verkeert in zware oorlog en hij bekommert zich over 'pietluttigheden' (waarmee ik niet bedoel dat gebouwen van Unesco Werelderfgoed er niet toe doen, maar in vergelijking met bovenstaand artikel is een verwoeste moskee wél een 'pietluttigheid') terwijl duizenden mensen dagelijks sterven omwille van zijn dictatoriale bewind.