PDA

Bekijk de volledige versie : Internet verkeerd begrepen II: Dankjewel Albert Heijn


Yoeri van Helvoirt
15th October 2012, 19:06
Het liefst onttrek ik me zoveel mogelijk aan stommiteiten van anderen, maar toen vandaag mijn newsfeed op Facebook overspoeld werd met dankbetuigingen aan de Albert Heijn, was ik werkelijk met stomheid geslagen. Het was de zoveelste nep-actie op het internet. Waarom dit soort dingen bestaan? Omdat er heel veel mensen keer op keer intrappen.

Op Facebook kwam er een actie bovendrijven, waarin supermarktconcern Albert Heijn zogenaamd gratis vouchers ter waarde van 1.000 euro uitdeelde ter ere van haar verjaardag. Om de voucher op te halen moest je de app toegang geven tot je Facebookgegevens en een link op je eigen tijdlijn plaatsen met de tekst ‘Dankjewel Albert Heijn’. Dit gebeurde veelvuldig.

Hoe mensen überhaupt kunnen geloven dat een concern, dat zojuist al haar prijzen met 2% verhoogde, zomaar duizenden euro’s gaat uitdelen, kan ik niet bevatten (het is potverdikkie Mark Rutte niet!). Wellicht dat ik wat begrip op had kunnen brengen wanneer het een uitstekend uitgevoerde nep-actie was, maar dat was het niet. Zelfbenoemd internetstrateeg Jaap Stronks kon in één screenshot wel acht verdachte zaakjes aanduiden.

Mensen die dit om welke redenen dan ook niet opgevallen was, plaatsten hoopvol het linkje met de dankbetuiging op hun Facebook. Misschien dat ze zelf zouden zeggen ‘dat ze het toch altijd konden proberen, niks te verliezen’. Daarmee nemen ze echter niet in acht dat ze de app toegang tot hun facebookgegevens hebben gegeven. Wat die gegevens precies zijn hangt van jezelf af, hoeveel van je profiel heb je ingevuld? Wat er vervolgens precies gebeurt met je gegevens hangt af van de instantie die de nep-actie vervaardigde. Het is geen virus, maar ze zouden bijvoorbeeld je gegevens kunnen verkopen aan beldiensten of reclamebureaus, of via jouw Facebook reclame kunnen maken voor andere nep-acties.

Geef de mensen brood en spelen

Dit soort oplichtingpraktijkjes zijn natuurlijk niet alleen iets van het internet, mensen laten zich in het echte leven natuurlijk ook beetnemen. De formule hiervoor lijkt me simpel; zorg dat je de mensen wat aanbiedt dat ze graag willen hebben. Zo krijg je om dezelfde reden op sommige sites de melding dat je een iPhone 5 gewonnen hebt (“Joepie ik wil graag een iPhone, snel mijn gegevens invullen!”). Als je mensen een vrachtwagen vol paardenpoep aan zou bieden zouden ze natuurlijk nooit hun gegevens afgeven.

Het zelfde concept zie je terug overal op het internet. Van gewilde downloadbestanden zijn vaak veel neppe links waarbij je eerst een enquête met je gegevens moet invullen voordat je het bestand mag downloaden. Of een .exe bestand met de naam van een leuk popliedje. Ook wordt er soms een beroep gedaan op de nieuwsgierigheid van jonge mensen, zo was er een ‘app’ op Facebook die je kon vertellen hoeveel procent jongens en meisjes er op je profiel hadden bekeken. In een ver verleden was er ook een soortgelijk msn-‘virus’ dat via jou berichten stuurde naar anderen (“OMG is this you naked on this pic??? [gekke link]”).

Op een soortgelijke manier lopen rijscholen te koop met hoge slagingspercentages en goedkope lespakketten. Mensen zien dat 99% slaagt met maar weinig lessen voor weinig geld en ze zijn enthousiast. Ze komen er later achter dat ze veel meer lessen nodig hebben dan verwacht en dat die veel duurder zijn. In het ergste geval blijkt het slagingspercentage niet eens te kloppen. Of wat dacht je van 3 maanden gratis de Telegraaf in je bus, of gratis telefoons bij abonnementen? Geef de mensen brood en spelen en maak ze blind voor de nadelen. Al krijgen de mensen in dit geval natuurlijk helemaal geen brood, laat staan spelen.

In ‘de echte wereld’

In de fysieke wereld zijn we inmiddels goed op de hoogte op welke manieren we opgelicht kunnen worden en zijn we daarom een stuk zorgvuldiger in het letten op verdachte tekenen. Internet is voor velen echter nog nieuw waardoor we nog veel vatbaarder zijn voor trucjes van oplichters. Vaak is het echter makkelijk te zien of iets echt of nep is. Dat duidde Jaap Stronks al aan met zijn afbeelding en zo kan een .exe bestand nooit een muziekje zijn en zo deelt een bedrijf als Albert Heijn natuurlijk NOOIT zomaar vouchers uit.

Het internet wordt door dit soort praktijkjes vaak een gevaarlijke plek genoemd, maar het gevaar zit naar mijn idee meer in de goedgelovigheid van gebruikers. Kijk kritisch en houd je niet bezig met dingen waar je geen verstand van hebt. Net als in de echte wereld eigenlijk.

Bron:
http://buurtvader.tumblr.com/post/33640472171/internet-verkeerd-begrepen-ii-dankjewel-albert-heijn

Mening:
Dit toont weer aan hoe goedgelovig mensen zijn als het op internet aankomt. Zoals de schrijver zegt; beloof mensen gouden bergen en ze zullen er hoogstwaarschijnlijk intrappen. In de moderne hedendaagse maatschappij neemt de digitale wereld van internet en smartphones een steeds belangrijkere plaats in. We zouden jongeren meer op de gevaren van het internet moeten wijzen. Jongeren denken vaak dat hun internet gedrag weinig gevolgen heeft, het invullen van je gegevens is heel snel gebeurt maar wanneer je je persoonlijke gegevens aan onbetrouwbare bronnen geeft kunnen ze hier gevaarlijk mee omgaan.
Ook zouden jongeren beter na moeten denken over wat ze allemaal op Facebook zetten. Veel mensen zetten zonder na te denken hun persoonlijke email adres en telefoonnummer op internet, zich er niet van bewust dat iedereen deze gegevens kan gebruiken. Ook zetten mensen vaak foto's op internet waar ze zeer onverantwoord op staan. Voor toekomstige werkgevers is het een kleine moeite om een naam in te typen in Google, waarna alle feestfoto's zichtbaar zijn. Dit kan natuurlijk gevolgen hebben voor je mogelijke baan.

Evelien.Van.Lieshout
15th October 2012, 19:57
bron: http://www.retaildetail.be/nl/belgie/food/item/14694-colruyt-slachtoffer-van-frauduleuze-facebookactie

maandag 15 oktober 2012 08:44



(UPDATE) Supermarktketens Colruyt en Albert Heijn hebben te maken gekregen met een scam-campagne op Facebook. Daar leken de discounters een wel heel bijzondere reclamecampagne te voeren door vouchers van duizend euro weg te geven aan wie de ‘advertentie’ deelt. Het bericht dat razendsnel het sociale netwerk rondgaat, is echter niet echt: wie er op ingaat wordt opgelicht met een dure sms en krijgt een abonnement aangesmeerd. Colruyt heeft meteen een klacht ingediend tegen de oplichters.
Klacht tegen fraudeurs
Door het 'succes' van de nep-campagne, die de sociaalnetwerksite vanochtend overspoelde, voelde Colruyt zich genoodzaakt om klacht in te dienen tegen het bedrijf dat de domeinnaam colruyt.us registreerde. Het is echter nog maar de vraag of die klacht veel zal uithalen, want volgens de eerste gegevens zit een Pakistaans bedrijf achter de fraude.

Marketingdirecteur Bart van Lierde zei in De Morgen "Dit is geen actie van Colruyt. We onderzoeken momenteel wie de initiatiefnemer is van de webpagina en wij zullen sowieso klacht indienen bij de gerechtelijke instanties."

De echte 'prijs': een duur abonnement
De 'Facebookactie' vraagt de pagina te delen, en daarna een bedankingsbericht te posten. Vervolgens komt de aap evenwel uit de mouw: de consument wordt gevraagd een SMS te sturen naar een verkort nummer, waarmee hij onbewust intekent op een duur abonnement, dat via de eigen mobiele operator wordt verrekend. Het bericht is zelfs voorzien van een valse teller, waarop men zogezegd ziet hoeveel vouchers nog beschikbaar zijn.

Een kleine tip om zo'n misbruik te herkennen: als een Belgische of Nederlandse retailer een bericht in schabouwelijk Nederlands plaatst ("Colruyt geeft bonus vouchers verjaardag vieren"), is dat bericht maar zelden echt...

Evelien.Van.Lieshout
15th October 2012, 20:01
Ik doe zelf nooit mee op facebook wanneer ze mij 'de toegang tot mijn gegevens' vragen. Ik ben van nature uit al wantrouwig en maar goed ook. Te goed gelovig zijn, is nooit goed en onnodig je gegevens prijsgeven al evenmin. Ik begrijp wel waarom mensen hier intrappen. Ze denken inderdaad "het kan geen kwaad, je weet maar nooit", maar ze beseffen vaak niet wat ze daarvoor allemaal moeten prijsgeven. Opletten met het internet! Het beste wat je kan doen is gewoon geen facebook aanmaken, maar, vanwaar haal je dan al de nieuwste roddels en weetjes? ;-) :doh: