PDA

Bekijk de volledige versie : Opwarming van de aarde


Sofie.DeWolf
15th October 2012, 18:13
Aarde warmt niet meer op

'De aarde warmt al zestien jaar niet meer op.' Dat blijkt volgens The Daily Mail uit gegevens die het Britse meteorologisch instituut Met Office op het internet plaatste. Intussen hebben veel experts kritiek geuit op het onderzoek.
Gedurende zestien jaar, van 1980 tot 1996, werd de aarde warmer, blijkt volgens The Daily Mail uit het onderzoek. De zestien jaar erna was dat niet meer het geval. In de periode voor 1980 bleef de temperatuur voor veertig jaar stabiel, concludeert de nieuwssite.
Intussen hebben veel experts in de opwarming van de aarde al kritiek geuit op de gegevens van het Met Office. 'Een periode van vijftien à zestien jaar is veel te kort om conclusies uit te trekken', zegt professor Phil Jones, voorzitter van de Climatic Research Unit aan de universiteit van East Anglia. Aanhangers van het Met Office zeggen dan weer dat de computermodellen die de toekomstige opwarming van de aarde voorspelden, erg veel fouten bevatten.
Enkele dagen na de publicatie van het artikel op nieuwssite Daily Mail reageert het Met Office. Volgens het meteorologische instituut bevat het artikel 'misleidende informatie'.

De Standaard 15/10/2012

Mening

Toen ik de titel van dit artikel las dacht ik ‘dit kan niet waar zijn’. Iedereen is zo druk bezig met de opwarming van de aarde en ineens zijn er mensen die verkondigen dat er al zestien jaar geen opwarming meer is. Hier heb ik toch zo mijn twijfels over. Blijkbaar ben ik niet de enige met twijfels, want volgens het artikel hebben inmiddels veel experts kritiek geuit op dit onderzoek.

We merken toch allemaal dat er veel aan het veranderen is. De voorbije twee zomers kenden we weken die heet waren en weken die ronduit slecht waren. De winters veranderen ook, van extreem koud en veel sneeuw tot matig en zacht. Ik kan mij niet voorstellen dat zo’n verschillen normaal zijn. Kijk bijvoorbeeld ook naar natuurrampen, smelting van het ijs aan de Noordpool,… . Er zijn heel veel redenen om aan te nemen dat de aarde toch aan het opwarmen is.

Ik heb dit artikel vooral gekozen om aan te tonen dat we toch moeten uitkijken wanneer we informatie binnen krijgen. Niet alles wat we zien, lezen of horen is waar. Altijd eventjes nadenken voor we iets geloven is de boodschap.

Barst
15th October 2012, 20:18
'Bericht dat de aarde niet meer opwarmt is misleidend'


De Daily Mail meldde gisteren dat de opwarming van de aarde tot stilstand zou zijn gekomen. Volgens Met Office, het instituut dat eerder deze week de cijfers publiceerde waarop de Daily Mail zich baseert, is dat niet waar. "De berichtgeving van de Daily Mail is misleidend" aldus Met Office.


Volgens het bericht op de Daily Mail is de temperatuur op aarde sinds 1997 niet meer gestegen. In de periode 1980 tot 1997 steeg de temperatuur nog wel. Het zou een 'pauze' zijn in de opwarming van de aarde, maar wel een pauze die, volgens de Daily Mail, net zolang duurt als de opwarming in de jaren ervoor.

Met Officie, het instituut in Engeland dat zich specifiek bezig houdt met de temperatuur op aarde, reageert in een newsblog op hun site dat de periode waarop de verslaggever van de Daily Mail zich baseert te echt kort is om conclusies aan te kunnen verbinden. "De aarde is in 140 jaar 0,8 graden warmer geworden en dat ging met tussenpozen waarin inderdaad ook koudere periode zaten. De periode vlak na de Tweede Wereldoorlog was er ook zo één. Het is niet ongebruikelijk dat zo'n koelere periode 15 jaar of langer duurt".

Dat de aarde de afgelopen jaren minder snel is opgewarmd is te verklaren uit het feit dat er in 1997 een extreem sterke El Nino was, een periode waarin de temperaturen op het zuidelijk halfrond flink kunnen oplopen. Dit werd gevolgd door een extreem sterke La Nina in 1999, een periode waarin de temperaturen in het zuidelijke halfrond juist extreem afnemen. Hierdoor lijkt het in de grafieken alsof de globale temperaturen hebben stil gestaan. Maar als naar het volledige beeld van de afgelopen 140 jaar wordt gekeken zit er een duidelijke stijgende lijn in de mondiale gemiddelde temperatuur.

Over de invloed van CO2 op de mondiale temperaturen wil Met Office niets zeggen omdat er nog te weinig data beschikbaar is. Bovendien is het lastig om onderscheid te maken naar wat de oorzaken zijn van de toename van CO2. Ook externe factoren als zonneactiviteit en vulkaanuitbarstingen zijn daarop van invloed. "Het onderzoek hiernaar is nog in volle gang."


Blog Trouw, 15-10-2012 (Nienke Schipper)