PDA

Bekijk de volledige versie : Baumgartner slaagt in recordsprong uit de ruimte


V*ncent.Grieten
14th October 2012, 20:41
De Oostenrijkse 'superparachutist' Felix Baumgartner (43) is geslaagd in zijn recordsprong op de rand van de ruimte. Hij sprong vanaf meer dan 38 kilometer hoogte, brak tijdens zijn vrije val de snelheid van het geluid en opende vier minuten later gezond en wel zijn parachute.

Baumgartner klom in een 230 meter hoge heliumballon met daaronder een ruimtecapsule. Op 36 kilometer hoogte springt hij naar beneden.

Hij zal tijdens zijn vrije val na ongeveer een halve minuut de snelheid van het geluid breken. De sprong is erg gevaarlijk, want Baumgartner zou het bewustzijn kunnen verliezen. Het gaat echter niet alleen om de stunt, zijn huidige missie moet experts ook meer inzichten geven die de veiligheid van astronauten kunnen verbeteren.

Eerder deze week werd de sprong door te hevige wind uitgesteld. Baumgartner zat klaar in zijn cabine, maar de ballon die hem omhoog moest tillen, kreeg te veel druk te verwerken. De voorbije dagen was het weer te slecht om een nieuwe poging te maken.

BRON: HLN 14/10
MENING
Deze stunt is een half uur geleden afgelopen. Het was de bedoeling om 4 wereldrecords te breken. De hoogste bemande ballonvaart, eerste man die door de geluidsmuur ging, hoogste skydive en de langste vrije val. Enkel deze laatste poging lukte niet. Hij opende zijn parachute een tiental seconden te vroeg.
Dit was niet enkel een promo stunt voor Red Bull, maar er zat ook een wetenschappelijk kantje aan. Via verscheidene detectoren op zijn pak konden wetenschappers meer informatie vergaren over de veiligheid van astronauten.

j*smien.cavens
14th October 2012, 21:06
Ik heb hele het proces vanaf het begin gevolgd, van opstijgen tot landen. Met spanning zaten we in de zetel te wachten op zijn sprong. Maar toen hij zeer hard aan het tuimelen was tijdens zijn val, dacht ik even dat hij het niet zou halen. Ik was bij het begin al niet 100% zeker over de veiligheid, wat begrijpelijk is. Gelukkig heeft hij zichzelf kunnen stabiliseren. Om nog maar te zwijgen over de perfecte landing die hij gemaakt heeft! Proficiat Felix.

Niels Olieslagers
15th October 2012, 17:35
Ik vind het echt geweldig om dergelijke zaken op de voet te volgen. De sprong van Felix Baumgartner, die gisteren door miljoenen mensen live werd gevolgd, is in mijn ogen één van de meest indrukwekkende en interessantste ondernemingen van dit jaar. De release van de iPhone 5 of zelfs eender welk ander technologisch apparaat waarrond steeds zoveel heisa wordt gemaakt, komt helemaal niet in de buurt.

Ik vond het ook zeer spectaculair dat de hele wereld de sprong gratis en in uitstekende kwaliteit live kon opvolgen. Dat zorgde af en toe voor spannende beelden. Op het moment dat Felix begon te tollen en het contact met het team op onze aarde wegviel, vreesde ik even het ergste. Maar meneer Baumgartner heeft het probleem toch maar mooi kunnen oplossen!

Hopelijk worden andere mensen ook geïnspireerd om dergelijke zaken te ondernemen en steeds grenzen te blijven verleggen. Mij zou het alvast niet lukken, maar we hebben wel mensen nodig die alles op alles zetten om hoger en sneller te gaan. De ruimtevaart ligt bijvoorbeeld al min of meer stil sinds de jaren ’60. We hebben uiteraard heel wat nieuwe ontdekkingen gedaan (check bijvoorbeeld de recente Mars rover Curiosity), maar we zijn nog steeds niet verder in de ruimte kunnen reizen sinds een 50-tal jaar geleden. Ook de snelheid van vliegtuigen is amper gestegen tegenover de jaren ’70. Ondernemingen als deze van Felix kunnen de wetenschap een zeer grote duw in de rug geven. Het zou handig zijn als er steeds meer mensen in de voetsporen van Felix zouden treden. Kwestie van dat we iets nuttigs kunnen achterlaten voor de toekomstige generaties. Zij zullen nood hebben aan ontwikkelingsmogelijkheden buiten onze planeet en de iPhone 12G zal voor hen dan ook minder belangrijk lijken.

Als je onderstaande link volgt, krijg je een indrukwekkend filmpje te zien met beelden die genomen werden vanuit de helm van Felix Baumgartner.

Videofragment (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=w1E9AGhWC7c)