PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Mogelijk leven er over enkele jaren wolven in de Ardennen’


c*arlotte.meeus
12th October 2012, 08:49
Vorige week is voor het eerst in een jaar tijd een wolf gesignaleerd in de Ardennen. ‘Als de mens zich koest houdt, staat de wolf klaar om zich daar te vestigen.’


De wolf werd om 3 uur ’s nachts gespot door een automobilist en zijn passagier. Het dier stak rustig een rotonde over op het grondgebied van Philippeville, een stadje ten zuiden van Dinant.

‘Dat verbaast me helemaal niet’, zegt Jos DeKinderen van The Wolf Conservation Association. ‘Als je weet dat een wolf per etmaal gemakkelijk honderd kilometer kan afleggen, is het maar een uitstapje van de Duitse Eiffel, de habitat van een zeskoppige wolvenroedel, naar de Belgische Ardennen.’

De kenner vermoedt dat het om een dier gaat dat werd uitgestuurd op verkenning naar nieuwe territoria. ‘In de Ardennen lopen voldoende prooien rond en er is plaats genoeg om een roedel van een viertal wolven te laten gedijen. Dat kan al over twee ŕ drie jaren gebeuren. Vlaanderen daarentegen is te volgebouwd.’

DeKinderen sluit niet uit dat het om hetzelfde dier gaat dat vorig jaar in september op beeld werd vastgelegd door het televisieprogramma Dieren in nesten . Dat was in Gedinne, een vijftigtal kilometer dieper in de Ardennen.

DeKinderen ontkent met klem dat de wolf een bedreiging kan betekenen voor de mens. ‘Zijn overgeërfde angst voor de mens is honderd keer groter dan zijn grootste honger. We moeten echt af van ons Roodkapje-syndroom.’


Bron : http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121011_00331262

Mening :
Wolven zijn mooie dieren en zullen over enkele jaren in de Ardennen te vinden zijn. Tenminste als de mens zich koest houdt. In de Ardennen lopen er namelijk voldoende prooien rond waarop ze kunnen overleven, Vlaanderen daarentegen is te volgebouwd. Jammer genoeg.
Volgens DeKinderen zijn de wolven ook geen bedreiging van de mens ; "We moeten echt af van ons Roodkapje-syndroom". Bang moeten we dus ook niet zijn als we een wandeling maken in de Ardense bossen.
Ik zou zeer graag de wolven eens van dichtbij willen zien in de natuur, het zijn zulke mooie beesten.

Michael Van Deun
12th October 2012, 10:59
Ik vind dit bericht wel heel fijn om te lezen, zeker met oog op mijn toekomst als leerkracht biologie/natuurwetenschappen. Het is dan ook een positief punt voor België (de Ardennen) dat er meer wolven kunnen komen in dit gebied. Het is nu dan ook van groot belang dat de mens zich inderdaad niet gaat bemoeien met de zaak, zodat er toch een ontwikkeling kan gebeuren en dat deze wolven een kans krijgen om in de Ardennen te evolueren.

Lien.Van.Bastelaer
22nd October 2012, 16:36
Ik was aangenaam verrast toen ik dit artikel las. Ikzelf, zoals Michaël een toekomstige leerkracht biologie/natuurwetenschappen maar ook gefascineerd door de prachtige dieren, zou het echt fantastisch vinden, moest er zich in de Ardennen terug een wolvenroedel vestigen. In het verleden zijn de wolven enorm achtervolgd geweest en werden ze bijna uitgeroeid, maar toch zijn ze erin geslaagd om overeind te blijven! (Ondanks een aantal soorten die spijtig genoeg volledig uitgestorven zijn..) Ik juich ieder teken van een heropleving dus zeker toe!

Natuurlijk moeten we dit laten gebeuren met de nodige voorzichtigheid. Zoals Charlotte al zei, ontwikkelde de mens een, onterechte, schrik voor de wolf door de vele verhalen en mythes. Natuurlijk is en blijft de wolf een roofdier dat gekend staat om het verdedigen van zijn territorium maar eigenlijk zijn het schuwe dieren die normaal geen mensen aanvallen.

R*bin.Claesen
22nd October 2012, 18:30
Om te beginnen deel ik zeker en vast jullie mening. Wolven zijn mooie roofdieren met nadruk op 'roof'. Ik vind de terugkeer van de wolven zeker een positieve heropleving van onze fauna in België. Maar ik denk dat dit niet zonder enig probleem kan gebeuren. Het is namelijk al bewezen dat de terugkeer van de ene diersoort meestal leidt tot het verdwijnen van een andere. Deze evolutie zullen we pas in de loop der tijd ontdekken. Hopelijk zet het niet een te grote verandering op gang!
Maar al bij al ben ik net al jullie zeer blij om dit artikel te lezen!