PDA

Bekijk de volledige versie : Meer dan 1 op 10 leerlingen krijgt B-attest


Ann.Cornelis
12th October 2012, 08:30
Meer dan een op de tien leerlingen krijgt in het tweede en vierde middelbaar een B-attest. Dat blijkt uit cijfers van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (Agodi), aldus de Coreliokranten.

De hoge aantallen bewijzen dat te veel ouders hun kinderen ten onrechte laten beginnen in het ASO
Johan Vanderhoeven
Het gaat in totaal om bijna 30.000 leerlingen. Iets meer dan 22.000 van hen kregen een C-attest en moesten zittenblijven. Dat is een lichte daling tegenover het schooljaar 2006-2007, toen er nog 33.839 kinderen een B-attest, en 25.212 een C-attest kregen.

"De hoge aantallen bewijzen dat te veel ouders hun kinderen ten onrechte laten beginnen in het ASO, terwijl ze al van bij de start beter af zouden zijn in het TSO, een technische richting die hen later net zoveel kansen zal bieden", zegt Johan Vanderhoeven, het hoofd van de Lerarenopleiding aan de Katholieke Hogeschool Brugge.

Geplande hervorming
Als er met de geplande hervorming van het secundair onderwijs een brede eerste graad komt, zouden de B-attesten alvast in die graad overbodig worden. "Al zal je ze nooit volledig kunnen weggommen. Leerlingen zullen altijd georiënteerd worden, het B-attest is maar een naam", meent Vanderhoeven.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs/article/detail/1515481/2012/10/12/Meer-dan-1-op-10-leerlingen-krijgt-B-attest.dhtml
--------------------------------------------------------------------------

Dit zijn hoge cijfers die me eerlijk gezegd wel wat verrassen. Ik had wel eens gehoord dat ouders hun kinderen aansporen om in het ASO te beginnen terwijl de jongere liever in een andere richting wil beginnen, maar ik wist niet dat de cijfers zo hoog lagen en dat er zo veel kinderen blijven zitten.

Deels is dat inderdaad te wijten aan de verkeerde keuzes wat betreft richting, maar onderwijs op zich zal er ook toch iets mee te maken hebben? Althans, dat denk ik.

evelien.kolsteeg
12th October 2012, 09:39
In het eerste middelbaar was ik één van die leerlingen die een B-attest kreeg. Ik vind echter dat ik dit niet verdiende. Sommige leerlingen hebben net wat meer aandacht nodig dan andere leerlingen, voor welke reden dan ook. Het kan zijn dat de leerling midden in zijn apenjaren zat (zoals bij mij het geval was), het kan ook zijn dat de leerling net wat meer tijd nodig heeft om zich aan te passen aan het secundair enzovoort. In mijn geval heeft de school mij opgegeven. Reeds bij de kerstexamens zeiden ze me al dat ik er niet op mijn plaats zat en dat TSO een betere oplossing zou zijn. Na dat jaar ben ik opnieuw begonnen in het eerste jaar ASO, op een andere school, en vandaag doe ik hogeschool, dus mijn aanvankelijke school had het wel degelijk mis.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat sommige scholen, en leerkrachten in het bijzonder te snel opgeven. Uit onze opleiding leren we dat leerlingen allemaal verschillend zijn, dat zorgverbreding een enorm belangrijk component van de onderwijspraktijk is. Dus misschien moeten we eerder daar extra aandacht aan besteden, in plaats van zomaar aan te nemen dat leerlingen moeten overschakelen.