PDA

Bekijk de volledige versie : Dino's definitief uitgestorven: klonen is onmogelijk


Gilles.Knuts
11th October 2012, 19:33
Jurassic Park zal nooit realiteit worden. Volgens wetenschappers is het onmogelijk om ooit een dinosaurus te klonen, omdat er te weinig van het oorspronkelijke DNA overblijft.

Het DNA-materiaal begint af te breken na de dood van cellen. Volgens een studie van de Royal Society zou bijna elke vorm van DNA na 6,8 miljoen jaar vernietigd zijn. Na 1,5 miljoen jaar kan DNA nog wel leesbaar zijn, zodat het klonen van een mammoet wel mogelijk is. Maar dino's zullen we nooit meer op onze planeet zien rondlopen. Het laatste exemplaar is 65 miljoen jaar geleden gestorven.

Jurassic Park zal dus voor altijd een film rijk aan fantasie blijven. Tot nu toe gingen wetenschappers met DNA nog nooit verder dan 500.000 jaar terug in de tijd.


Mening: Ik heb altijd een gemengd gevoel gehad bij de term klonen. Aan de ene kant is het een natuurlijk gevolg van de ontwikkeling van de zeer snel vooruitgaande hedendaagse wetenschap, maar aan de andere kant blijf ik het vreemd vinden dat een levend wezen zomaar kan worden nagebootst. Ik vind Dolly het schaap een goed voorbeeld van het feit dat de mens beter niet te veel moeite doet om genen te kopiëren, aangezien dit vaak toch niet zo succesvol blijkt.