PDA

Bekijk de volledige versie : Belg betaalt veel belastingen en krijgt er weinig voor terug


J*ll.Verboven
10th October 2012, 20:27
[FONT=Arial]Belg betaalt veel belastingen en krijgt er weinig voor terug

donderdag 04 oktober 2012 om 16u47

De Belg betaalt veel aan de overheid, maar krijgt er weinig voor terug. Dat is de conclusie van de "waar-voor-je-geld"-index van Petercam.

De vermogensbeheerder onderzoekt elk half jaar de "duurzaamheid" van het overheidsbeleid van de Oeso-landen en zet dat af tegen de fiscale druk.

De duurzaamheid van het overheidsbeleid wordt berekend op basis van een 55-tal criteria, waaronder milieu, gezondheidszorg, opleiding of economie. De hoogste scores zijn voor de Scandinavische landen en Zwitserland. België zakt in deze lijst één plaats, van 12 naar 13.

Ecologische voetafdruk

"België blijft een slechte leerling op milieugebied en de ecologische voetafdruk is bij de slechtste van de bestudeerde landen.

Toch is er op het vlak van klimaatverandering een duidelijke vooruitgang opgetekend", zegt Petercam. "Ook op het gebied van welvaartsverdeling en gezondheid was er een relatieve achteruitgang, vooral als gevolg van het hoge aantal zelfmoorden."

Fiscale druk

Als de duurzaamheidsscore vergeleken wordt met de fiscale druk, staat België op de op vier na laatste plaats. Enkel Frankrijk, Italië, Griekenland en Hongarije doen nog slechter. In deze "waar-voor-je-geld"-index staat Zwitserland op de eerste plaats.

"Aangezien de economische en financiële crisis de overheden onder druk zet om de kosten te verlagen en inkomsten te verhogen, is de fiscale druk in België gestegen. Gecombineerd met een lagere duurzaamheidsscore, blijft België een van de landen met de slechtste verhouding tussen output en belastingdruk," meent Petercam.

Landen die minder duurzaam zijn, maar ook minder belastingen heffen zoals de VS, scoren dus hoger in de rangschikking. (Belga/EE)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/planet-earth/belg-betaalt-veel-belastingen-en-krijgt-er-weinig-voor-terug/article-4000188270215.htm

Mening: Dit artikel zou ook geplaatst kunnen worden op het forum België - Sociaal-economisch maar toch koos ik ervoor het hier te plaatsten. En wel om volgende reden: Belgen blijven een veel te grote ecologische voetafdruk hebben. Onze regering heft wel milieutaksen maar wat doen ze met dat geld? En zou het misschien niet beter zijn om bijvoorbeeld wegwerpverpakkingen af te schaffen in plaats van deze extra te belasten?
Nu moet ik zelf wel niet met het vingertje staan wijzen want ik leef ook niet 100% milieubewust. Maar ik probeer te sorteren/recycleren, ik neem een brooddoos mee naar school in plaats van men boterhammen in te pakken in aluminiumfolie, ...
Vele kleintjes maken één groot dus als we allemaal ons best een beetje doen, kunnen we er nog wel iets van maken![/FONT]

Annelies.Roofthooft
10th October 2012, 22:55
Vele mensen in ons land klagen vaak over de hoge belastingen in ons land. De belastingen lijken maar te blijven stijgen en dit in grote onvrede van de bevolking. Ook lijkt het erop dat ons belastinggeld toch maar gebruikt wordt voor andere doeleinden waar niet iedereen het mee eens is. Schandalen die aan het licht komen duwen het mes nog wat dieper in de wonde. Volgend artikel is hier een duidelijk voorbeeld van:
http://ejbron.wordpress.com/2012/05/02/10-miljoen-van-de-belastingbetaler-eu-bonzen-reizen-vanaf-nu-met-de-privejet/
Ik geloof dat het dringend tijd wordt dat ons belastinggeld gaat naar de instanties waar het voor bedoeld is.