PDA

Bekijk de volledige versie : De meisjes moeten meisjes-dingen doen


Nathalie.Tops
10th October 2012, 19:32
De meisjes moeten meisjes-dingen doen
Datum: 10 oktober 2012

In twee scholen in het land kregen de jongens eerder deze week gewoon les en kregen de meisjes andere opdrachten. Hun aanvankelijk enthousiasme verstomde snel toen bleek welke 'meisjes-dingen' ze mochten doen.

Plan België overviel de leerlingen van het Atheneum van Lokeren en het Saint-Pierre College van Jette en bezorgde hen een bijzondere voormiddag. Geheel onaangekondigd werden de lessen voor de meisjes van het 3de jaar middelbaar geschrapt en vervangen door een ‘uitzonderlijke activiteit’.

Lang duurde hun enthousiasme niet. De bijzondere activiteiten die ze kregen - in plaats van de lessen wiskunde voor jongens - bleken devolgende te zijn: aardappelen schillen, de gang dweilen en zelfs toiletten schoonmaken. Hun reacties logen er niet om. 'Oh my God!'

Na een aantal uur schillen en schrobben, maakte een bezoeker hen duidelijk waar het allemaal om ging. Voor hen duurde dit experiment slechts een paar uur, voor 75 miljoen meisjes in het Zuiden is het dagelijkse realiteit. De oorzaak? Armoede, geweld en discriminatie.

Het experiment van Plan België wil iedereen ervan bewust maken dat elk meisje recht heeft op kwaliteitsvol onderwijs.

Morgen, op 11 oktober 2012, viert de organisatie de Internationale Dag van het Meisje.

Plan België en de overige landen van de internationale Plan-koepel lanceren de wereldwijde actie: "Steek je hand op voor meisjes!". Het doel is om tegen 2016, 4 miljoen opgestoken handen te verzamelen, opdat 4 miljoen meisjes dankzij Plan de kans krijgen om onderwijs te volgen.

Bron: www.destandaard.be

Mening:

Deze actie is een erg ludieke manier om de discriminatie van meisjes in het Zuiden onder de aandacht te brengen bij de schoolgaande jeugd. Ik vind het een erg leuk initiatief en weet zeker dat dit sneller zal blijven hangen dan een standaardles over dit onderwerp, dat zie je aan de reacties van de meisjes.

Michael Van Deun
10th October 2012, 20:26
Persoonlijk zou ik dit artikel posten onder het subthema 'sociaal-economisch', omwille van de link die ik toch duidelijk kan leggen. Uiteraard geen kritiek voor de plaats waar het artikel nu staat. De samenleving is anno 2012 enorm veranderd in vergelijking met dertig jaar geleden, ik denk hierbij meteen aan principes zoals het postmodernisme en de opkomst van het individualisme. De verhoudingen tussen sociale klassen in ons land kenden ook heel wat wijzigingen, denk maar aan de groter wordende kloof tussen arm en rijk terwijl de middenklasse dreigt te verdwijnen. Eén van de gevolgen hiervan is ook het verdwijnen van het vakjesdenken. Onderwerpen zoals feminisme en homoseksualiteit zijn hiervan zeker een goed voorbeeld van. Dit artikel is daar dan weer een goede toepassing op of een goed voorbeeld ter ondersteuning.

In ons land, en in het Westen in het algemeen, is onderwijs vanzelfsprekend. Meisjes krijgen ook voldoende kansen om een carrière uit te bouwen en aan de top te geraken. Taboes zijn er niet meer. Het experiment uit dit artikel wel hen aantonen dat dit niet overal zo is. Vooral in het Zuiden, maar ook vijftig jaar geleden, konden enkel jongens van onderwijs genieten en kregen de meisjes huishoudelijke taken op zeer jonge leeftijd. Ik vind het dan ook een prachtig initiatief om leerlingen hiermee te confronteren, al vind ik ook dat ze de jongens hiervan moeten bewust maken (ook al is er voor hen niet zoveel verschil). De reacties logen er inderdaad niet om.
Een eerste stap om leerlingen iets bij te brengen, is vaak om hen gewoonweg te confronteren met de realiteit. In dit geval letterlijk de meisjes de taken van de meisjes in het Zuiden te laten overnemen. Een geslaagde actie als je het mij vraagt, al moet er natuurlijk nog wel een vervolg komen en moet hier wel degelijk iets mee gedaan worden!

peacheach
10th October 2012, 21:42
Bij het lezen van de titel dacht ik meteen aan typische meisjes-dingen zoals nagels lakken, haren kappen en jurkjes passen, maar niets is minder waar.
Wat een leuke actie! Op deze manier kunnen jongeren even ervaren hoe hun leven er zou uitzien wanneer zij in bepaalde Zuiderse landen zouden geboren zijn. Voor velen onder ons is die harde leefwereld een ver-van-mijn-bed-show, maar voor meisjes in het Zuiden spijtig genoeg dagelijkse realiteit. Het ging om een experiment door Plan België, maar voor mij mag deze actie in alle middelbare scholen plaatsvinden. Zoals Nathalie zei, heeft zulk project natuurlijk veel meer impact dan een (saaie) les in het klaslokaal.