PDA

Bekijk de volledige versie : Schutter Nederlandse mus met dood bedreigd


Barst
17th November 2005, 18:26
Schutter Nederlandse mus met dood bedreigd


De man die eergisteren in Leeuwarden een mus doodschoot, is op diverse internetfora met de dood bedreigd.


Volgens de politie is er nog geen aangifte gedaan van de bedreigingen. Het schot viel in opdracht van de organisatie van Domino Day, die morgen een nieuw record hoopt te vestigen in het omgooien van het grootste aantal dominostenen. De mus was het Frisian Expo Centre binnengefladderd en had een steentje omgegooid waardoor 23.000 van de meer dan vier miljoen opgestelde steentjes omvielen.

In de diverse berichten op het internet staat onder meer dat ,,degene die dit gedaan heeft, moet worden afgeschoten''.

Volgens het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit (LNV) heeft het bedrijf waar de schutter in dienst is, Duke Faunabeheer in Lelystad, geen vergunning voor het afschieten van mussen. De mus wordt in principe beschermd door de Flora- en Faunawet. Die wet bevat een lijst met diersoorten die zonder vergunning mogen worden gedood. De mus staat niet op deze lijst. Vergunningen om af te wijken worden door de provincies afgegeven.

Vogelbescherming Nederland betreurt het ,,verschrikkelijke lot van één mus'', maar vindt de commotie ,,buiten proporties''.


DS, 17-11-2005

wim leenaerts
17th November 2005, 18:41
[QUOTE=Barst]De mus was het Frisian Expo Centre binnengefladderd en had een steentje omgegooid waardoor 23.000 van de meer dan vier miljoen opgestelde steentjes omvielen.[/QUOTE]
hehe, kan het mij zo voorstellen. Die mensen hebben daar uren precisiewerk geleverd, fladdert er daar een onschuldig vogeltje binnen en "al" hun werk in minder dan 10sec naar de vaantjes :D Ik kan de frustratie van die man wel begrijpen...

Ik ben ook een enorm dierenliefhebber, maar die doodsbedreigingen zijn een beetje overdreven vind ik. Als je zou nagaan hoeveel van die doodsbedreigers (?) 's winters een vetbolletje ofzo in hun tuin hangen zouden ze waarschijnlijk met het schaamrood op de wangen afdruipen...

Er zou beter eens gekeken worden naar al die jagers die voor hun plezier op beestjes gaan schieten (het geeft toch zo'n enorme kick om je oerinstincten eens bot te vieren :rolleyes: ) .

Wouter
17th November 2005, 19:28
[QUOTE=wim leenaerts]
Er zou beter eens gekeken worden naar al die jagers die voor hun plezier op beestjes gaan schieten (het geeft toch zo'n enorme kick om je oerinstincten eens bot te vieren :rolleyes: ) .[/QUOTE]
Er zitten cowboys tussen, maar please, veralgemeen niet..
Wij doen aan wildbeheer, en dit is altijd in samenspraak met de groenen.

Ja, er zitten eikels tussen die ineens een heel nest patrijzen afschieten, gewoon om 'stoer' over te komen (ouders + al hun jongen). Maar dat is geen jagen, dat is bandieterij, en dan mogen ze indeed de jacht van vandaag op morgen afschaffen. Maar weet heel goed, dat zijn de uitzonderingen..

wim leenaerts
18th November 2005, 09:45
[QUOTE=Wouter]Wij doen aan wildbeheer, en dit is altijd in samenspraak met de groenen.[/QUOTE]
Kan je dit even toelichten?

Ik zie eerlijk gezegd het algemeen nut niet in.Tenzij natuurlijk als het gaat om dieren die heel het ecologisch evenwicht om zeep helpen zoals vrijgelaten roodwangschildpadden of Amerikaanse brulkikkers die helemaal niet in deze contreien thuishoren, maar daar kan ik voor de rest niet echt meer voorbeelden van vinden...

Wouter
18th November 2005, 10:01
Als er bijvoorbeeld teveel hazen zitten op een bepaald stuk jachtgrond, en de gewassen van een boer worden hierdoor te fel aangetast.
Of nog een beter voorbeeld, er zijn veel te veel kraaien en eksters, dus diegenen die daar een vergunning voor hebben, zijn nu elk weekend bezig om die roofvogeltjes hun populatie in te perken, want het is echt wel nodig. Vraag aan de mannen van wildbeheer, zij zijn namelijk diegenen die bepalen hoeveel van een bepaalde diersoort mag geschoten worden per jachtseizoen, en wie een vergunning krijgt voor wat. En zij controleren dat, en de boswachters controleren ons ook.

Maar soit, dat buiten beschouwing gelaten, we doen ook andere dingen zoals bomen planten, zeldzame dieren uitzetten (buiten de jacht that is -> dus niet meteen afschieten zoals ze vroeger deden, wat idd onnozel was), nestkastjes hangen + tellen, populaties doen uitzwermen, etc..

meer info op www.bosengroen.be

Maar ik geef je geen ongelijk als je een negatief beeld hebt van jagers.. Je bent namelijk niet de enigste, en de oorzaak hiervan zijn de smeerlappen die op alles schieten wat beweegt, ze doden om iets te kunnen doden. Er zijn echt no-goods tussen die ze voor mijn part hun vergunning levenslang mogen intrekken. Schoolvoorbeeld hiervan is hoe 2,5 jaar geleden iemand in Vorselaar in de buurt van de vispluk een torenvalkske neerschoot met als reden 'die vallen mijn duiven aan'. Dat is om tranen in de ogen van te krijgen, "schaf die jacht maar af" denk ik dan bij mezelf. Maar we zijn helemaal niet allemaal zo, dat zijn zware uitzonderingen, die er in elke groep van de samenleving zijn.

wim leenaerts
18th November 2005, 16:03
[QUOTE=Wouter]Maar soit, dat buiten beschouwing gelaten, we doen ook andere dingen zoals bomen planten, zeldzame dieren uitzetten (buiten de jacht that is -> dus niet meteen afschieten zoals ze vroeger deden, wat idd onnozel was), nestkastjes hangen + tellen, populaties doen uitzwermen, etc..
[/QUOTE]
Dit kan ik alleen maar aanmoedigen natuurlijk. Wie is "we" eigenlijk?

Ik baseerde mijn oordeel idd enkel op de cowboys, die puur voor de kick gaan jagen. Als het ecologisch verantwoord is om bepaalde dieren het leven te ontnemen verandert dat de zaak natuurlijk, hoewel ik het nog steeds geen prettige gedachte vind...

Wouter
18th November 2005, 18:40
we is de jachtclubs waarbij ik zit. 'k heb een vergunning om klein wild te schieten, maar geen vaste jachtgroep, dus soms is het in het zoniënwoud te doen, dan weer in de ardennen, andere keer in Vorselaar, etc.. Voor het natuurbeheer doe ik in Tervuren elke 14 dagen op zondag wel iets, kan vanalles zijn..

Ik begrijp honderd procent wat je zegt over het wegnemen van een leven. Als ik een stuk wild schiet, en het is niet op slag dood, het krijst nog of loopt gewond verder, dan voel ik mij ronduit slecht. Als het met één slag gebeurd is, dan heb ik er geen last mee.

Maar stel jezelf deze vraag (ik weet wel niet of je vegetariër bent): hoeveel mensen zouden nog vlees eten moesten ze het dier eigenhandig doden.. Er zou alleszins niet elke dag vlees meer op het menu staan denk ik.. Nu is het snel gebeurd, gewoon bij de slager 'geef me dit en dat' en je bent er vanaf, maar het 'verantwoordlijke' stuk valt eigenlijk weg.. Dat is wat me aanzette om te gaan jagen. Het was dat of geen vlees meer. Na m'n eerste trofee wist ik dat ik wél vlees zou eten.
Maar jagen is ook veel meer, het is uren wachten midden in de natuur, de zon zien opgaan, de eerste vogels die beginnen te fluiten, je voelt je echt één met de natuur, je voelt je niet als moordenaar ofzo.. Dat had ik in het begin wel een beetje geef ik toe..
Maar je moet ook een stuk wild kunnen laten gaan. Als ik twee keer op een bosduif schiet, en ik heb twee keer gemist, ga ik niet herladen om hem een derde keer te nemen. Ik heb mijn kans gehad, en gemist. Het beest was goed genoeg om te ontkomen, dus goed genoeg om te overleven :)

wim leenaerts
18th November 2005, 19:45
Ik ben geen vegetariër. Dit om de simpele reden dat eten van vlees nu eenmaal de wet van de natuur is. Over hoe die beesten "gekweekt" en behandeld worden daarentegen stel ik wel mijn vragen, maar ik ben van mening dat vegetarisme toch niet echt gezond kan zijn voor (van nature) alleseters als wij...

[QUOTE=Wouter]Als ik twee keer op een bosduif schiet, en ik heb twee keer gemist, ga ik niet herladen om hem een derde keer te nemen. Ik heb mijn kans gehad, en gemist. Het beest was goed genoeg om te ontkomen, dus goed genoeg om te overleven :)[/QUOTE]
Hier heb ik nogal tegenstrijdige gevoelens bij, enerzijds heb ik iets van: dus als het niet goed genoeg is om aan je kogel te ontsnappen is het maar goed dat je het geraakt hebt? anderzijds is het natuurlijk wel een "sportieve" instelling, en dat kan ook alleen maar aangemoedigd worden...

Ach ja, je hebt me al overtuigd dat het niet (niet voor iedereen alleszins) zo'n verderfelijke hobby is, en dat is ook al wat ;)

Wouter
18th November 2005, 22:40
Ja.. louter sportief.. en misschien wel om het geweten te sussen ;)

judithgielens
19th November 2005, 10:15
[QUOTE=wim leenaerts]Ik ben geen vegetariër. Dit om de simpele reden dat eten van vlees nu eenmaal de wet van de natuur is. Over hoe die beesten "gekweekt" en behandeld worden daarentegen stel ik wel mijn vragen, maar ik ben van mening dat vegetarisme toch niet echt gezond kan zijn voor (van nature) alleseters als wij...[/QUOTE]


Ik ben wel vegetariër en ik kan je verzekeren dat met mij alles in orde is :)
Heel af en toe eet ik nog wel eens vis of kip om toch dierlijke hormonen binnen te krijgen.Maar ik heb al geregeld tests ondergaan bij de dokter om na te gaan of alles nog in orde is. En ik kan je verzekeren: ik heb geen ijzer, vitaminen, eiwitten of iets anders tekort

misschien ook wel even ter verduideling: ik ben eerst begonnen met vegetarisme een beetje wel uit overtuiging, maar ik ben eigenlijk nooit echt een vleeseter geweest (biefstuk enz zei mij niet veel)
Ik heb dan eigenlijk gewoon een andere levensstijl gekozen waarin veel fruit en groenten zitten en 1, max 2x per week een klein beetje kip(vb1/2 enkele kippenfilet) of vis (==>mager vlees)

Maar dit dus gewoon ter verduideling dat je perfect kan leven zonder of gewoon met heel weinig vlees!

wim leenaerts
19th November 2005, 14:55
Ik moet zeggen dat ik niet echt op de hoogte ben van de biologische/wetenschappelijke kant van vegetarisme, maar ik weet wel dat "alle" vegetariërs die ik ken "bleekscheten" zijn en constant klagen over futloosheid... Misschien ken ik gewoon de verkeerde vegetariërs, maar dat zijn mijn bevindingen. Ik doelde trouwens op het compleet afzweren van vlees, en aangezien kip ook vlees is zal mijn "stelling" bij jou wss niet opgaan.

Hoe lang ben je trouwens al vegetariër?
Ik heb btw wel respect voor vegetariërs hoor, daar niet van. Ik vind het straf dat je dat kan (vlees afzweren) en toch zeker als dat uit een gefundeerd principe is...

judithgielens
10th December 2005, 09:32
200 euro boete voor dode mus Domino Day

Zangeres Anastacia duwde op 18 november de eerste dominosteen om. In Nederland moet de schutter die bij de voorbereiding van Domino Day een mus afschoot een boete ophoesten van 200 euro. Dat heeft het Openbaar Ministerie vrijdaggemeld. Volgens justitie heeft de man de Flora- en faunawet overtreden door een inheemse beschermde vogel dood te schieten.

Het vogeltje werd afgeschoten in het Frisian Expo Center (FEC) waar de voorbereidingen plaatshadden voor de wereldrecordpoging dominostenen omgooien. Het diertje gooide 23.000 stenen om. Met een luchtbuks werd de mus afgeschoten door de medewerker van een bedrijf dat door de organisator van het evenement was ingehuurd.

"Bij het vaststellen van de transactie heeft het OM, gelet op de geldende richtlijnen, mede rekening gehouden met de professionaliteit van het bedrijf", zo liet justitie weten. "Het bedrijf had vanuit die professionaliteit beter moeten weten en dienovereenkomstig moeten handelen". Als de schutter de boete betaalt, ziet het OM af van verdere strafvervolging. (belga)
weblog HLN 09/12/05 14u38