PDA

Bekijk de volledige versie : Hasselt debatteert over jonge gezinnen en gratis bussen


G*lles.Den.Abt
9th October 2012, 11:41
HASSELT - Hasselt is geen corrupte stad. Maar om die perceptie te keren, wil de stad niet langer een grote coalitie die de schijn van ons-kent-ons draagt. Het debat tussen de partijen ging over de grenzen van de groei, over de gratis bussen en de modelstad Hasselt.
Hilde Claes (Helemaal Hasselt), Laurence Libert (Groei/Open VLD) en Steven Vandeput (N-VA) kregen op het debat van De Standaard het gezelschap van CD&V-schepen Tom Vandeput. Hij verving lijsttrekker Ivo Belet wiens vader dit weekend overleden is.

Natuurlijk kon moderator Reynebeau de schandaalsfeer rond Hasselt (de aankoop van de Pukkelpopweide, het politiedossier) niet onaangeroerd laten.

Met name N-VA hekelde de ons-kent-ons-cultuur van het stadsbestuur.Bij gebrek aan oppositie klopt het stadsbestuur zich de hele tijd op de borst, vond hij.

Burgemeester Claes stelde heel duidelijk dat de brede coalitie in Hasselt lange tijd zeer goed gewerkt heeft. 'We zijn van een ingedommeld provinciestadje uitgegroeid tot een stad die alom geprezen wordt. Dat is omdat we hard hebben gewerkt en goed hebben samengewerkt.'

Maar Hilde Claes wil geen brede coalitie meer, geen afspiegelingscollege. Ze stelt immers vast dat de mensen zo'n brede coalitie beginnen te associëren met een ons-kent-ons-beleid. Het vertrouwen in het beleid verdwijnt. En dat verdient Hasselt niet.

Groei

Een belangrijk discussiepunt in Hasselt is de groei van de stad en de grenzen eraan.

Open VLD heet hier Groei precies omdat de partij wil dat Hasselt blijft groeien. Zelfs naar 100.000 inwoners in 2020. Lijsttrekster Laurence Libert wil dat vooral jonge gezinnen weer in de stad kunnen komen wonen.

Claes is niet tegen groei. Maar ze heeft haar buik vol van de promotoren die iets groots neerzetten, het geld opstrijken en dan weg zijn. 'Zij nemen de lusten, de stad krijgt de lasten.' Hasselt kan inderdaad nauwelijks volgen met kinderopvang, scholenbouw, infrastructuur. Claes wil daarom een gecontroleerde groei.

CD&V stelt onder meer voor om het wonen boven de winkelpanden in de binnenstad aan te moedigen. Dan sterft de binnenstad ook niet uit 's avonds.

Bovendien wil CD&V dat de stad gronden prioritair aan jonge gezinnen verkoopt als ze niet te rijk zijn en als ze beloven hun woning tien jaar te houden.

Ook N-VA pleit voor extra inspanningen voor jonge gezinnen.

Gratis bussen

Het debat ging ook over de gratis bussen natuurlijk. Het contract met De Lijn loopt dit jaar af en moet opnieuw worden onderhandeld. De gratis bussen kost de stad nu bijna 2 miljoen euro voor ongeveer 4 miljoen busritten. De meeste partijen vrezen dat de nieuwe onderhandelingen met De Lijn dat gratisverhaal nog duurder gaan maken.

Alleen Hilde Claes verdedigde de gratis bussen voluit tijdens het debat. Als we die afschaffen, gaan mensen weer vaker de wagen gebruiken, stelde ze. En dat betekent: meer vervuiling en meer ongevallen met slachtoffers.

De andere partijen zijn minder overtuigd. N-VA wil het gratisverhaal schrappen, behalve voor enkele doelgroepen. Zo blijven senioren natuurlijk gratis rijden omdat De Lijn hen overal laat gratis rijden.

CD&V pleit voor een kleine bijdrage zodat iedereen beseft dat gratis niet bestaat. De partij vreest dat het nieuwe contract met De Lijn inderdaad te duur gaat worden. De stad zou beter in andere dingen investeren, zegt de partij: scholen, kinderopvang...

Groei (de liberalen) denkt dan weer aan gratis pendelbussen vanaf de stadsrand. Bussen die vanuit de omgeving naar de stadsrand rijden, zouden wel betalend zijn. Volgens lijsttrekker Libert is het aanbod van bussen rond Hasselt trouwens ondermaats. Veel mensen uit de omgeving hebben geen bushaltes, stelde ze.

In zijn slotwoord legde N-VA-lijsttrekker Steven Vandeput er nog eens de nadruk op dat Hasselt zijn stadsfinanciën op orde moet krijgen. Ook CD&V pleitte voor een beter bestuursakkoord. 'Zes jaar geleden hadden we een akkoord van twee pagina's zonder financieringstabellen. Nu moeten we dat degelijker aanpakken.'

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121008_019

Eigen mening:
Het standpunt van de partijen in Hasselt is iets waar ik me totaal bij kan aansluiten, in de drukke steden wonen is zeer aantrekkelijk voor jonge gezinnen. Meestal werken de ouders in een stad en is het hierdoor zeer gemakkelijk qua bereikbaarheid van hun werk, ook is het wonen in de stad voor hen aantrekkelijk omdat alles kortbij aanwezig is. Het standpunt van de gratis bussen is ook zeer interessant omdat men al jaren bezig is met het gehalte van uitstootgassen naar beneden haalt. Door de hoge prijzen van de diesel en benzine zullen veel meer mensen hier gebruik van maken, iedereen voelt de crisis.