PDA

Bekijk de volledige versie : Turkije beantwoordt opnieuw Syrisch vuur

sarah.renders
6th October 2012, 12:38
Het Turkse leger heeft zaterdag opnieuw het vuur geopend op Syrië, nadat weer een Syrische mortiergranaat op Turks grondgebied was ingeslagen. Daarbij vielen geen slachtoffers, zo meldt het Turkse agentschap Anatolie.

Sinds een ernstig incident in Akçakale woensdag het leven kostte aan vijf Turkse burgers in een grensdorp, reageert Turkije systematisch met artillerievuur op Syrische schoten. Het was de vierde dag op rij dat Turkije zijn buurland onder vuur nam.

De granaat die nabij het grensdorp Güveççi terechtkwam, was afkomstig van het nabijgelegen Syrische Khirbet al-Joz. Daar zijn gevechten aan de gang tussen de rebellen en het Syrische leger.

Bij de granaatinslag in Turkije raakte niemand gewond, maar een in de buurt gestationeerde Turkse legereenheid beantwoordde het vuur onmiddellijk met vier granaten.

Donderdag zette het Turkse parlement het licht op groen om indien nodig militaire operaties te ondernemen tegen Syrië. De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan zei echter geen oorlog te willen met Syrië. Op dezelfde dag veroordeelde de VN-Veiligheidsraad de Syrische schoten op Turkije. De buurlanden werden tot terughoudendheid aangemaand.

Bron: De standaard

Eigen mening
Deze berichtgevingen verontrusten mij toch enigszins. Het Turkse regime zei woensdag duidelijk geen oorlog te willen starten met buurland Syrië maar dat het Turkse leger indien nodig wel mocht ingrijpen. Het feit dat er nu nog steeds gevochten wordt in de grensdorpen vind ik geen goed teken. Syrië heeft duidelijk geen gehoor gegeven aan de oproepen van de VN-veiligheidsraad. Ik hoop niet dat dit, naast de burgeroorlog in Syrië zelf, uitmondt tot een oorlog tussen Turkije en Syrië, in de eerste plaats voor de burgerslachtoffers die mogelijk zouden vallen.