PDA

Bekijk de volledige versie : Gratis website voor tweedehands boeken


Barst
27th September 2012, 17:47
Tweedehands boek en bed te koop op internet


GENT - Een student die op de kleintjes moet letten, vindt tweedehands handboeken en weldra ook kotgerief op de website die Niels Helsen, zelf student, in elkaar bokste.


Een tafel, stoel en bed nodig? Een broodrooster of een microgolfoven? Wie op kot gaat moet zich equiperen en dat kan weldra voor minder geld. Niels Helsen (23), student Toegepaste Informatica aan de Hogeschool Gent, start volgende week met de website Stumarkt.be waar je allerlei kotgerief tweedehands kunt aanbieden en kopen.

Hij bouwt daarmee voort op het succes van zijn site Stubooks.be, voor tweedehandsboeken en cursussen.

‘Ik vond het zonde dat boeken en cursussen er na één semester ongebruikt bleven bij liggen. Ik zocht een website waar je die dingen tweedehands op de kop kon tikken maar vond niks. Dus ben ik er maar zelf aan begonnen, met de hulp van mijn vriend Jelle, die de kunst van het programmeren beter beheerst dan ik.’


Verkoopshit

‘Een jaar later is Stubooks een succes. Er zijn meer dan 7.000 gebruikers en er worden meer dan 22.000 boeken en cursussen op aangeboden. Zowat een vijfde van de aangeboden boeken verwisselt effectief ook van eigenaar. Ik had wel gedacht dat het zou aanslaan maar zo’n cijfers had ik niet verwacht.’


En wat verdien jij eraan?

‘Helemaal niets. Dat was ook nooit de bedoeling. De site werkt gratis. Kopers noch verkopers moeten een commissie afdragen. Dat vond ik ook het beste want studenten halen niet graag hun bankkaart boven en betalen niet graag enkele euro’s bovenop de prijs. Er was een betalende site maar die is er mee gestopt. De Leuvense studentenkoepel heeft ook toenadering met ons gezocht. Omdat we gratis zijn.’

‘We krijgen wat sponsorgeld binnen van KBC waarmee we de werkingskosten van de site – die minimaal zijn – betalen.’


Hoe zijn de reacties van de onderwijsinstellingen?

‘Drie hogescholen hebben toegezegd om een flyer van onze site in hun welkomstpakket mee te geven. Andere noemen het een sympathiek initiatief maar ze blijven toch terughoudend, ik vermoed omdat ze overeenkomsten hebben met de boekhandel. Ik begrijp dat wel maar denk toch dat ze er verkeerd aan doen ons buitenspel te laten. De vraag bij de studenten is immers reëel.


Je was dit jaar genomineerd voor de Gentse ondernemer van het jaar. Heb je nu de smaak te pakken?

‘Het kriebelt, ja. Het staat vast dat internet nog aan belang zal winnen, met al die smartphones en apps. Er zit potentieel in om er professioneel in voort te gaan.’

online:
www.stubooks.be
www.stumarkt.be


DS, 27-09-2012 (Tom Ysebaert)

Hannah.Oris
30th September 2012, 14:00
Dit is een geweldig initiatief, alleen jammer dat er zo weinig over bekend is gemaakt. De boeken die wij allemaal nodig hebben kosten vaak een hele som geld. Als je dan op een tweedehandssite terecht kan en voor minder geld je boeken kan kopen of je oude boeken verkopen ben je heel goed af. Ik ken ook al enkele mensen die hun studie hebben stopgezet, voor deze mensen is het toch absoluut een pluspunt als ze hun boeken verkocht krijgen. Dat enkele hogescholen zelfs meegaan in het initiatief vind ik toch ook wel een mooie geste.