PDA

Bekijk de volledige versie : De jongen die niets vergeet: student weet nog alles over elke dag van vorige 10 jaar


Hanne.Broeckx
26th September 2012, 12:58
Op verjaardagen en huwelijken na is de kans klein dat u nog weet wat u op een willekeurige dag in bijvoorbeeld 2006 gegeten of gedaan heeft. Aurelien Hayman zou daar wel een antwoord op kunnen geven, want hij weet nog van iedere dag wat hij at, wat hij deed, welke kleren hij droeg en hoe het weer was.

De 20-jarige Hayman is slechts één van een handvol mensen in de wereld met hyperthymesia, ofwel een hoog ontwikkeld autobiografisch geheugen. Geconfronteerd met om het even welke dag uit zijn tienerjaren weet Hayman herinneringen op te halen. Hij kan nog informatie geven over gesprekken die hij had, weet nog naar welke tv-programma's hij toen keek en zelfs welke liedjes hij op de radio hoorde.

Afgewezen
Over zijn kindertijd weet Hayman niet zo veel meer. Dat zijn vage herinneringen zoals bij iedereen. Het veranderde echter vanaf zijn elfde. "Ik ontdekte het niet van de ene dag op de andere. Toen ik veertien jaar was, begon ik te merken dat heel goed was in dingen uit de voorgaande jaren te onthouden", zegt Hayman. Voor een reportage van Channel 4 werd Hayman getest. Ze vroegen hem willekeurig naar 1 oktober 2006 en Hayman herinnerde zich dat het een bewolkte zondag was en dat hij naar 'When You Were Young' van de The Killers luisterde. Die dag vroeg hij ook een meisje uit, maar hij werd afgewezen.

Hayman ging nog verder en wist dat hij op zaterdag een blauwe T-shirt gedragen had en dat er op donderdag een stroompanne bij hem thuis was. In de hele wereld leven slechts twintig mensen bij wie hyperthymesia is vastgesteld. Hayman is volgens de documentairemakers die enige Brit. Niemand in zijn familie beschikt over dezelfde gave. "Ik zie veel beelden, het is een visueel proces", zegt Hayman. "Maar ik heb er geen techniek voor, ik moet er geen moeite voor doen."

Student
Het lijkt voor de hand te liggen dat Hayman een uitmuntende student moet zijn, maar niets is minder waar. Hij ondervindt geen enkel voordeel tijdens zijn universitaire studies, aangezien zijn goede geheugen zich beperkt tot autobiografische gegevens. Natuurlijk kan niemand bevestigen of al die dingen uit zijn leven ook echt gebeurd zijn, behalve zijn uitspraken over het weer of over wat er bijvoorbeeld op televisie werd uitgezonden. Volgens professor Giuliana Mazzoni van de universiteit van Hull, die hem testte, heeft hij het altijd bij het rechte eind.

Bron: Het Laatste Nieuws 24/09/2012

Mening:
Ik denk dat het best angstaanjagend is dat je dingen die 10 jaar geleerd zijn nog allemaal kan herinneren. Ook dat je dit nog van elke dag kan zeggen vind ik zeer vreemd. Maar inderdaad, er bestaan mensen met hyperthymesia.
Het is volgens mij toch een aandoening waar je mee moet leren omgaan. Toch kan deze je weinig last of hinder bezorgen denk ik.
Wat ik wel niet goed begrijp is dat deze persoon er in zijn studies geen voordelen haalt uit zijn aandoening. Als je je manier van studeren aanpast zodat je leert op een autobiografische manier te studeren moet het zeker mogelijk zijn om hier iets mee te doen.

jens.rymen
27th September 2012, 11:24
Mooi artikel. Het googlen van zijn naam levert enkele interessante (meestal wel Engelse) artikels op waaraan meerdere malen een filmpje verbonden is.
Volgens mij is het niet altijd even eenvoudig om met deze vorm van hoogbegaafdheid om te gaan.

http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/9563744/The-Boy-who-Cant-Forget-Channel-4-preview.html
http://www.bbc.co.uk/news/uk-wales-19711963